Päivähoito lastensuojelun avohuollon tukitoimena : Yhteistyön toteutuminen varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun toimijoiden välillä Raahen alueella
Siliämaa, Anne; Niemi-Korpi, Anne (2014)
Siliämaa, Anne
Niemi-Korpi, Anne
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100514468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100514468
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteistyön toteutumista Raahen alueella, kun päivähoito toimii lastensuojelun avohuollon tukitoimena. Tavoitteenamme oli selvittää toimijoiden välisiä yhteistyön käytänteitä ja kehittämistarpeita.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme ryhmähaastattelua. Käytimme tutkimuksessamme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastatteluun osallistui kaksi lastensuojelun sosiaalityöntekijää sekä kaksi varhaiskasvatuksessa toimivaa päiväkodinjohtajaa.
Tutkimus tuotti tuloksia toimijoiden rooleista, yhteistyöstä ja yhteistyön kehittämistarpeista. Kehittämistarpeet voitiin jakaa kolmeen ryhmään: resurssit, toimijoiden välinen vuoropuhelu ja yhteydenpito sekä palveluprosessin aloitukseen liittyvät käytänteet. Varhaiskasvatuksen tehtävä oli tarjota laadukasta varhaiskasvatusta sekä tukea perheitä heidän kasvatustehtävässään. Lastensuojelun tehtävänä oli saatella perhe palvelujen piiriin sekä motivoida asiakasta käyttämään palvelua. Tutkimuksen mukaan sekä varhaiskasvatuksessa että lastensuojelussa oli liian vähän henkilökuntaa. Varhaiskasvatuksessa on liian vähän hoitopaikkoja. Salassapitovelvollisuus koettiin vaikeuttavan päivähoidon toteutumista avohuollontukitoimena. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvattajien tulisi olla aktiivisempia lastensuojeluntarpeen selvityspyynnön ja lastensuojeluilmoituksen tekemisissä.
Jotta päivähoitoa voidaan toteuttaa laadukkaasti lastensuojelun avohuollon tukitoimena, se edellyttää riittäviä resursseja, sujuvaa yhteistyötä ja hyviä toimintakäytänteitä sekä hyvää alan lainsäädännön tuntemusta alan toimijoilta. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella voidaan vaikuttaa syrjäytymisen ehkäisemiseen. Tämä edellyttää yhteiskunnaltamme riittävää resurssointia sekä lastensuojeluun että varhaiskasvatukseen.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme ryhmähaastattelua. Käytimme tutkimuksessamme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastatteluun osallistui kaksi lastensuojelun sosiaalityöntekijää sekä kaksi varhaiskasvatuksessa toimivaa päiväkodinjohtajaa.
Tutkimus tuotti tuloksia toimijoiden rooleista, yhteistyöstä ja yhteistyön kehittämistarpeista. Kehittämistarpeet voitiin jakaa kolmeen ryhmään: resurssit, toimijoiden välinen vuoropuhelu ja yhteydenpito sekä palveluprosessin aloitukseen liittyvät käytänteet. Varhaiskasvatuksen tehtävä oli tarjota laadukasta varhaiskasvatusta sekä tukea perheitä heidän kasvatustehtävässään. Lastensuojelun tehtävänä oli saatella perhe palvelujen piiriin sekä motivoida asiakasta käyttämään palvelua. Tutkimuksen mukaan sekä varhaiskasvatuksessa että lastensuojelussa oli liian vähän henkilökuntaa. Varhaiskasvatuksessa on liian vähän hoitopaikkoja. Salassapitovelvollisuus koettiin vaikeuttavan päivähoidon toteutumista avohuollontukitoimena. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvattajien tulisi olla aktiivisempia lastensuojeluntarpeen selvityspyynnön ja lastensuojeluilmoituksen tekemisissä.
Jotta päivähoitoa voidaan toteuttaa laadukkaasti lastensuojelun avohuollon tukitoimena, se edellyttää riittäviä resursseja, sujuvaa yhteistyötä ja hyviä toimintakäytänteitä sekä hyvää alan lainsäädännön tuntemusta alan toimijoilta. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella voidaan vaikuttaa syrjäytymisen ehkäisemiseen. Tämä edellyttää yhteiskunnaltamme riittävää resurssointia sekä lastensuojeluun että varhaiskasvatukseen.