Markkinointisuunnitelma yritykselle HQ-Kengitys tmi
Klaus, Eevi; Haukimäki, Emmi (2023)
Klaus, Eevi
Haukimäki, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101727657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101727657
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma aloittavalle kengittäjälle. Toimeksiantajana työssä toimii aloittava kymenlaaksolainen yrittäjä Hans Qveflander. Kengittäjän työ on käsityöläisammatti, jonka edustajista on hevosharrastajien keskuudessa pulaa. Harvalla alan ammattilaisista on tarvetta mainostaa palveluaan vähäisen tarjonnan ja korkean kysynnän vuoksi, mutta aloittavalle yrittäjälle markkinointisuunnitelman merkitys on suuri.
Työtä lähdettiin rakentamaan pääkysymyksen ympärille: kuinka kengittäjän kannattaa markkinoida. Työn teoriaosuus käsittelee markkinointia, markkinointiviestintää sekä henkilökohtaista myyntityötä. Teoriaa käsiteltiin laajasti, jotta aloittava yrittäjä, jolla ei ole lainkaan osaamista markkinoinnista, pystyy toteuttamaan ja ymmärtämään markkinointisuunnitelmaa. Henkilökohtainen myyntityö nostettiin mukaan toiminimi- ja yksinyrittäjyyden vuoksi, jotta sen tärkeys markkinoinnissa ja itsensä brändäämisessä huomioitaisiin.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin sekä laadullista eli kvalitatiivista että määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä käyttöön valittiin puolistrukturoitu haastattelu ja kvantitatiivisista menetelmistä kysely. Kysely luotiin hevosharrastajille käyttäen Webropol-alustaa, ja haastatteluihin valittiin eri statuksella osallistuvia haastateltavia. Näiden lisäksi hyödynnettiin vertaisarviointia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että markkinointi ja asiakaskunnan hankinta kannattaa tehdä hyödyntäen sosiaalista mediaa mutta kuitenkin ripauksella vanhoja mainontatapoja. Tutkimus antoi kattavasti tuloksia iästä ja maantieteellisestä sijainnista riippumatta, joten tulosten hyödyntäminen olisi mahdollista myös muille alan yrittäjille. Tutkimusten tulosten pohjalta tehtiin markkinointisuunnitelma ensimmäiselle vuodelle ja sen myötä pohja myös tuleville vuosille.
Tutkimustulosten jälkeen esitetään vielä tutkijoiden johtopäätökset sekä toimenpidesuosituksia. Markkinointisuunnitelmassa annetaan uudelle yrittäjälle selkeät ja helppolukuiset ohjeet yrityksen markkinointiin oikeita kanavia käyttäen. Vaikka tämä opinnäytetyö tehtiin yhdelle kengittäjälle toimeenpantavaksi markkinointisuunnitelmaksi, sen uskotaan tuovan hyötyä myös muille alan tekijöille.
Työtä lähdettiin rakentamaan pääkysymyksen ympärille: kuinka kengittäjän kannattaa markkinoida. Työn teoriaosuus käsittelee markkinointia, markkinointiviestintää sekä henkilökohtaista myyntityötä. Teoriaa käsiteltiin laajasti, jotta aloittava yrittäjä, jolla ei ole lainkaan osaamista markkinoinnista, pystyy toteuttamaan ja ymmärtämään markkinointisuunnitelmaa. Henkilökohtainen myyntityö nostettiin mukaan toiminimi- ja yksinyrittäjyyden vuoksi, jotta sen tärkeys markkinoinnissa ja itsensä brändäämisessä huomioitaisiin.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin sekä laadullista eli kvalitatiivista että määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä käyttöön valittiin puolistrukturoitu haastattelu ja kvantitatiivisista menetelmistä kysely. Kysely luotiin hevosharrastajille käyttäen Webropol-alustaa, ja haastatteluihin valittiin eri statuksella osallistuvia haastateltavia. Näiden lisäksi hyödynnettiin vertaisarviointia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että markkinointi ja asiakaskunnan hankinta kannattaa tehdä hyödyntäen sosiaalista mediaa mutta kuitenkin ripauksella vanhoja mainontatapoja. Tutkimus antoi kattavasti tuloksia iästä ja maantieteellisestä sijainnista riippumatta, joten tulosten hyödyntäminen olisi mahdollista myös muille alan yrittäjille. Tutkimusten tulosten pohjalta tehtiin markkinointisuunnitelma ensimmäiselle vuodelle ja sen myötä pohja myös tuleville vuosille.
Tutkimustulosten jälkeen esitetään vielä tutkijoiden johtopäätökset sekä toimenpidesuosituksia. Markkinointisuunnitelmassa annetaan uudelle yrittäjälle selkeät ja helppolukuiset ohjeet yrityksen markkinointiin oikeita kanavia käyttäen. Vaikka tämä opinnäytetyö tehtiin yhdelle kengittäjälle toimeenpantavaksi markkinointisuunnitelmaksi, sen uskotaan tuovan hyötyä myös muille alan tekijöille.