Kehotunnekasvatus - opas varhaiskasvatukseen ja kasvattajille
Lönnblad, Elisa; Täyränen, Tiia (2023)
Lönnblad, Elisa
Täyränen, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101827698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101827698
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta kehotunnekasvatuksesta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi konkreettinen kehotunne-kasvatuksen opas, joka tarjoaa tietoa ja vinkkejä kehotunnekasvatukseen lasten kasvattajille. Ensisijaisesti opas on kehitetty varhaiskasvatukseen, mutta sitä voi hyödyntää kuka tahansa kasvattaja tai aiheesta kiinnostunut. Opinnäytetyön teoreettinen tausta sekä tuotos on koottu varhaiskasvatusikäisten, eli 0–5-vuotiaiden lasten kehityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Haminan kaupunki.
Opinnäytetyössä avataan varhaiskasvatuksen kontekstia sekä käsitellään varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja ja sitä, miten kehotunnekasvatus niissä ilmenee. Opinnäytetyö sisältää teoreettista tietoa kehotunnekasvatuksesta, mitä on myös hyödynnetty opasta laadittaessa. Teoreettinen tausta pitää sisällään kehotunnekasvatuksen kahdeksan aihetta, tunne- ja turvataidot, seksuaalisuuden portaat sekä leikin merkityksen kehotunnekasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyössä pohditaan, kenellä on vastuu kehotunnekasvatuksesta.
Opinnäytetyön lähtökohtana toimivat havainnot varhaiskasvatuksen työkentältä, jossa huomattiin puute yhteneväisestä linjasta kehotunnekasvatukseen liittyen. Epäkohtana huomattiin varhaiskasvattajien erilaiset näkemykset ja kokemukset kehotunnekasvatuksesta, mitkä ohjaavat kasvattajien tuottamaa kehotunnekasvatusta. Opinnäytetyön tavoitteena on rikkoa tätä tabua lisäämällä tietoa kehotunnekasvatuksesta.
Opinnäytetyön tuotoksen toteutuksessa menetelmänä hyödynnettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa sekä havainnointia varhaiskasvatuksessa. Oppaaseen koottiin kehotunnekasvatuksen ydinasiat, jotta sen sisältö pysyy tiiviinä. Opas sisältää kehotunnekasvatuksen määritelmän ja yleistä tietoa siitä sekä sen kahdeksan keskeistä aihetta. Oppaaseen on koottu tietoa lapsen eri ikä- ja kehitysvaiheista. Lisäksi oppaassa on konkreettisia vinkkejä kasvattajille haastavien ai-heiden puheeksi ottoon sekä kirja- ja lauluvinkkejä kehotunnekasvatuksesta. Kehotunnekasvatus koettiin aiheena tärkeäksi ja tietoisuutta siitä haluttiin lisätä tämän oppaan avulla. The goal of this functional thesis is to increase the awareness of body awareness education. As a result of the thesis, a concrete guide on body awareness education was created. The guide offers information and tips on body awareness education for children's educators. Primarily, the guide has been developed for early childhood education, but it can be used by any educator, or anyone interested in the subject. The theoretical background and the out-put of the thesis have been compiled from preschooler’s perspective. This means children from 0 to 5 years old. The client of the thesis is the city of Hamina.
The thesis opens the context of early childhood education and shows the documents that guide early childhood education and how body awareness education appears in them. The thesis contains theoretical information about body awareness education, which has also been used in the preparation of the guide. The theoretical background includes the eight subjects of body awareness education, emotional and safety skills, the steps of sexuality, and the importance of play in body awareness education. In addition, the thesis considers who is responsible for body awareness education.
The starting point of the thesis was observations from the early childhood education field, where a lack of consistent instructions was noticed in body awareness education. There are different views and experiences of early childhood educators regarding body awareness education. This is guiding the body awareness education produced by the educators and it is a problem. The aim of the thesis is to break this taboo by increasing information about body awareness education.
In the implementation of the output of the thesis, the thesis diary and observation in early childhood education were used as methods. In the guide, the core aspects of body awareness education were compiled to keep its content concise. The guide contains a definition of body awareness education and general information about it, as well as its eight central topics. The guide has information about the child's different ages and developmental stages. In addition, the guide offers concrete tips for educators to bring up challenging topics, as well as book and song tips on body awareness education. Body awareness education was felt to be an important topic and this guide was made to increase the awareness of it.
Opinnäytetyössä avataan varhaiskasvatuksen kontekstia sekä käsitellään varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja ja sitä, miten kehotunnekasvatus niissä ilmenee. Opinnäytetyö sisältää teoreettista tietoa kehotunnekasvatuksesta, mitä on myös hyödynnetty opasta laadittaessa. Teoreettinen tausta pitää sisällään kehotunnekasvatuksen kahdeksan aihetta, tunne- ja turvataidot, seksuaalisuuden portaat sekä leikin merkityksen kehotunnekasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyössä pohditaan, kenellä on vastuu kehotunnekasvatuksesta.
Opinnäytetyön lähtökohtana toimivat havainnot varhaiskasvatuksen työkentältä, jossa huomattiin puute yhteneväisestä linjasta kehotunnekasvatukseen liittyen. Epäkohtana huomattiin varhaiskasvattajien erilaiset näkemykset ja kokemukset kehotunnekasvatuksesta, mitkä ohjaavat kasvattajien tuottamaa kehotunnekasvatusta. Opinnäytetyön tavoitteena on rikkoa tätä tabua lisäämällä tietoa kehotunnekasvatuksesta.
Opinnäytetyön tuotoksen toteutuksessa menetelmänä hyödynnettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa sekä havainnointia varhaiskasvatuksessa. Oppaaseen koottiin kehotunnekasvatuksen ydinasiat, jotta sen sisältö pysyy tiiviinä. Opas sisältää kehotunnekasvatuksen määritelmän ja yleistä tietoa siitä sekä sen kahdeksan keskeistä aihetta. Oppaaseen on koottu tietoa lapsen eri ikä- ja kehitysvaiheista. Lisäksi oppaassa on konkreettisia vinkkejä kasvattajille haastavien ai-heiden puheeksi ottoon sekä kirja- ja lauluvinkkejä kehotunnekasvatuksesta. Kehotunnekasvatus koettiin aiheena tärkeäksi ja tietoisuutta siitä haluttiin lisätä tämän oppaan avulla.
The thesis opens the context of early childhood education and shows the documents that guide early childhood education and how body awareness education appears in them. The thesis contains theoretical information about body awareness education, which has also been used in the preparation of the guide. The theoretical background includes the eight subjects of body awareness education, emotional and safety skills, the steps of sexuality, and the importance of play in body awareness education. In addition, the thesis considers who is responsible for body awareness education.
The starting point of the thesis was observations from the early childhood education field, where a lack of consistent instructions was noticed in body awareness education. There are different views and experiences of early childhood educators regarding body awareness education. This is guiding the body awareness education produced by the educators and it is a problem. The aim of the thesis is to break this taboo by increasing information about body awareness education.
In the implementation of the output of the thesis, the thesis diary and observation in early childhood education were used as methods. In the guide, the core aspects of body awareness education were compiled to keep its content concise. The guide contains a definition of body awareness education and general information about it, as well as its eight central topics. The guide has information about the child's different ages and developmental stages. In addition, the guide offers concrete tips for educators to bring up challenging topics, as well as book and song tips on body awareness education. Body awareness education was felt to be an important topic and this guide was made to increase the awareness of it.