”Tärkeintä on tietysti sisältö” : työkaluja fiktiivisen televisiosarjan pitchauksen rakentamiseen
Seppä, Sanni (2023)
Seppä, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927762
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli tutkia, miten rakentaa televisiosarjan pitchaus Suomessa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia asioita ja elementtejä pitchaukseen kannattaa sisällyttää, millainen arvo esiintymistaidoilla on ja millaisia visuaalisia materiaaleja pitchauksessa voi hyödyntää.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui kirjallisten lähteiden lisäksi asiantuntijahaastatteluista. Kirjallisten lähteiden avulla tutkittiin lähinnä sitä, mitä pitchaus on ja miten liiketoiminnan pitchauksia rakennetaan. Opinnäytetyötä varten on haastateltu myös viittä alan asiantuntijaa Suomen tv-alalta, sillä aiheesta ei juurikaan löydy kirjallisuutta sellaisenaan. Haastatteluissa tutkittiin, millaisiin asioihin tuottajat kiinnittävät huomiota pitchauksessa ja millaisia työkaluja heillä on antaa fiktiivisten tv-sarjojen pitchauksia varten.
Tutkimuksen myötä kävi ilmi, että tv-sarjan pitchauksessa tärkeintä on kirkas idea ja sisältö. Haastatteluista selvisi, että pitchauksessa on yleensä hyvä mainita myös sarjaidean henkilöhahmot, sarjan merkitys, sekä mahdollisesti myös sarjan formaatti, miljöö, kohderyhmä ja genre. Myös visuaaliset materiaalit nousivat osalla haastateltavista isoon arvoon.
Opinnäytetyö lisää ymmärrystä siitä, millaisia elementtejä fiktiivisten tv-sarjojen pitchauksiin kannattaa sisällyttää ja miten niitä kannattaa esittää. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa ja näkökulmia alalla työskenteleville sekä muille aiheesta kiinnostuneille.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui kirjallisten lähteiden lisäksi asiantuntijahaastatteluista. Kirjallisten lähteiden avulla tutkittiin lähinnä sitä, mitä pitchaus on ja miten liiketoiminnan pitchauksia rakennetaan. Opinnäytetyötä varten on haastateltu myös viittä alan asiantuntijaa Suomen tv-alalta, sillä aiheesta ei juurikaan löydy kirjallisuutta sellaisenaan. Haastatteluissa tutkittiin, millaisiin asioihin tuottajat kiinnittävät huomiota pitchauksessa ja millaisia työkaluja heillä on antaa fiktiivisten tv-sarjojen pitchauksia varten.
Tutkimuksen myötä kävi ilmi, että tv-sarjan pitchauksessa tärkeintä on kirkas idea ja sisältö. Haastatteluista selvisi, että pitchauksessa on yleensä hyvä mainita myös sarjaidean henkilöhahmot, sarjan merkitys, sekä mahdollisesti myös sarjan formaatti, miljöö, kohderyhmä ja genre. Myös visuaaliset materiaalit nousivat osalla haastateltavista isoon arvoon.
Opinnäytetyö lisää ymmärrystä siitä, millaisia elementtejä fiktiivisten tv-sarjojen pitchauksiin kannattaa sisällyttää ja miten niitä kannattaa esittää. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa ja näkökulmia alalla työskenteleville sekä muille aiheesta kiinnostuneille.