Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma avautuvalle ravintolalle
Laurén, Nelli (2023)
Laurén, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927766
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää digitaalisen markkinoinnin suunnitelma avautuvalle ravintolalle, joka tarjoaa asiakkailleen tuoretta ja raikasta ruokaa. Ravintolan pääpaino on lounasruokailussa, mutta juhlapalvelutoimintaa aiotaan myös toteuttaa. Lounasravintolaan sisältyy sauna- ja kokoustilat sekä kattoterassi, joita on tarkoitus hyödyntää iltaisin ja viikonloppuisin kokous- ja juhlakäyttöön. Työssä oli tarkoitus luoda markkinointisuunnitelma, jota hyödyntämällä yritys pystyy kasvattamaan asiakaskuntaa sekä liikevaihtoa. Yritys kaipasi uusia ideoita markkinointiin ja digitaalisen markkinoinnin suunnitelman oli tarkoitus olla sellainen, jota pystytään hyödyntämään myös yrityksen muiden ravintoloiden markkinoinnissa.
Tämä opinnäytetyö koostuu tietoperustasta sekä empiirisestä osuudesta. Tietoperustassa käydään läpi digitaalista markkinointia, sen tavoitteita sekä siihen liittyviä toimenpiteitä yleisellä tasolla. Tietoperustassa on esitelty SOSTAC-malli, jota hyödyntäen produktina syntynyt digitaalisen markkinoinnin suunnitelma on luotu. Lähtötilanneanalyyseistä esitellään SWOT-, PESTEL sekä kilpailija-analyysejä. Markkinointisuunnitelmaan valitut kanavat sekä niihin liittyvät suositukset ovat osana tietoperustaa. Tietoperusta on koostettu käyttäen alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Työ on laadittu pitäen mielessä ravintolan keskittyminen enemmän lounasruokailuun.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi selkeä ja kattava digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka on rakennettu SOSTAC-mallin mukaisesti. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma pitää sisällään lähtötilanneanalyysin, tavoitteet, kohderyhmän määrittelyn, toimintastrategian, käytännön toimenpiteet, sekä vuosikellon ja julkaisuaikataulun. Markkinointisuunnitelman lopussa käsitellään myös mittausta ja seurantaa. Konkreettista digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa ja sen sisältämiä esimerkkejä hyödyntäen ravintolan digitaalinen markkinointi
selkeytyy, sekä sen seuranta ja mittaus helpottuu.
Tämä opinnäytetyö koostuu tietoperustasta sekä empiirisestä osuudesta. Tietoperustassa käydään läpi digitaalista markkinointia, sen tavoitteita sekä siihen liittyviä toimenpiteitä yleisellä tasolla. Tietoperustassa on esitelty SOSTAC-malli, jota hyödyntäen produktina syntynyt digitaalisen markkinoinnin suunnitelma on luotu. Lähtötilanneanalyyseistä esitellään SWOT-, PESTEL sekä kilpailija-analyysejä. Markkinointisuunnitelmaan valitut kanavat sekä niihin liittyvät suositukset ovat osana tietoperustaa. Tietoperusta on koostettu käyttäen alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Työ on laadittu pitäen mielessä ravintolan keskittyminen enemmän lounasruokailuun.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi selkeä ja kattava digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka on rakennettu SOSTAC-mallin mukaisesti. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma pitää sisällään lähtötilanneanalyysin, tavoitteet, kohderyhmän määrittelyn, toimintastrategian, käytännön toimenpiteet, sekä vuosikellon ja julkaisuaikataulun. Markkinointisuunnitelman lopussa käsitellään myös mittausta ja seurantaa. Konkreettista digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa ja sen sisältämiä esimerkkejä hyödyntäen ravintolan digitaalinen markkinointi
selkeytyy, sekä sen seuranta ja mittaus helpottuu.