RAI-arviointimenetelmän käyttö ja sen vaikuttavuus palvelun laatuun vammaispalveluissa
Teittinen, Aino-Maija (2023)
Teittinen, Aino-Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102027778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102027778
Tiivistelmä
RAI on arviointimenetelmä, jolla mitataan laaja-alaisesti asiakkaan toimintakykyä ja palvelutarpeita. RAI tuottaa monipuolista sekä reaaliaikaista tietoa yksittäisen asiakkaan terveydentilasta, toimintakyvystä ja palveluntarpeesta. Aikaisemmin interRAI:lla ei ollut tarjota fyysisesti vammaisille sopivaa lisäosaa, vaikka tarjolla on useille asiakas ryhmille sopivia lisäosia.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantaja Validian kanssa yhteistyössä. Validia on pilotoinut uuden lisäosan RAI CHA Vapin, joka on otettu kansainväliseen käyttöön toukokuussa 2023. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tietoa siitä, miten RAI CHA Vap soveltuu vammaispalveluihin sekä miten RAI:n avulla voidaan yksikössä johtaa ja toteuttaa asiakaslähtöisempää palvelua. Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä tutkimuksena, joissa menetelminä toimi teemahaastattelu sekä havainnointi arviointitilanteissa. Teemahaastatteluun ja havainnointi tilanteeseen osallistui hoitohenkilökuntaa, asiakkaita sekä asiakkaiden omaisia yhteensä 23 henkilöä.
Tulosten perusteella RAI-arviointimenetelmällä on merkittävä vaikutus palvelun laatuun. RAI-arviointi antaa tietoa asiakkaista monipuolisesti ja tiedolla johtaminen onnistuu laadukkaiden RAI-arviointien pohjalta. Lisäksi opinnäytetyössä nousi esiin RAI-arvioinnin toimivan myös asiakkaiden sekä heidän omaistensa kuulluksi tulemisen välineenä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantaja Validian kanssa yhteistyössä. Validia on pilotoinut uuden lisäosan RAI CHA Vapin, joka on otettu kansainväliseen käyttöön toukokuussa 2023. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tietoa siitä, miten RAI CHA Vap soveltuu vammaispalveluihin sekä miten RAI:n avulla voidaan yksikössä johtaa ja toteuttaa asiakaslähtöisempää palvelua. Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä tutkimuksena, joissa menetelminä toimi teemahaastattelu sekä havainnointi arviointitilanteissa. Teemahaastatteluun ja havainnointi tilanteeseen osallistui hoitohenkilökuntaa, asiakkaita sekä asiakkaiden omaisia yhteensä 23 henkilöä.
Tulosten perusteella RAI-arviointimenetelmällä on merkittävä vaikutus palvelun laatuun. RAI-arviointi antaa tietoa asiakkaista monipuolisesti ja tiedolla johtaminen onnistuu laadukkaiden RAI-arviointien pohjalta. Lisäksi opinnäytetyössä nousi esiin RAI-arvioinnin toimivan myös asiakkaiden sekä heidän omaistensa kuulluksi tulemisen välineenä.