Leikki-ikäisen lapsen tutkiminen ABCDEF-protokollan mukaan : e-posteri sairaanhoitajaopiskelijoille
Joona, Mandi; Ruponen, Neea (2023)
Joona, Mandi
Ruponen, Neea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102327851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102327851
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sairaanhoitajaopiskelijoille e-posteri, joka käsittelee leikki-ikäisen lapsen tutkimista ABCDEF-protokollan mukaan. Tietoa etsittiin laajasti oppikirjoista, artikkeleista ja kansainvälisistä tutkimuksista. Löydetyn tiedon pohjalta luotiin e-posteri, jossa lukija saa tiivistetysti tiedon ABCDEF-protokollan eri vaiheista leikki-ikäisen lapsen tutkimisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyössä vastattiin tutkimuskysymykseen: “Miten toteutetaan leikki-ikäisen lapsen tutkiminen ABCDEF-protokollaa käyttäen?”. Aihe muodostui, koska opinnäytetyön tekijät halusivat luoda lasten hoitotyöhön avuksi työkalun, joka mahdollistaa ABCDEF-protokollan sisällön kertaamisen helposti. Vastaavanlaista e-posteria ei ole aikaisemmin ollut saatavilla.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista lähestymistapaa. Teoriaosuudessa esitellään tietoa leikki-ikäisestä lapsesta potilaana, lapsen kohtaamisesta tutkimustilanteessa, perhehoitotyöstä sekä tutkimisesta ABCDEF-protokollan mukaan. F-kirjain sisällyttää protokollaan perheen, joka on oleellinen tiedonantaja lasta tutkiessa.
E-posterin etusivulla esitellään leikki-ikäisen lapsen tutkiminen ABCDEF-protokollan mukaan. E-posterin takasivulle luotiin tiivistetty lista ABCDEF-protokollasta muistikortiksi. E-posteri tulee lisämateriaaliksi Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman lasten ja nuorten hoitotyön kurssille. E-posteri mahdollistaa opiskelijoille helpon ja nopean kertaamisen ABCDEF-protokollan mukaiseen tutkimiseen leikki-ikäisen lapsen kohdalla. E-posterin voi tallentaa puhelimeen tai tulostaa.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan pitää havaintoa siitä, kuinka tärkeää oli lisätä tietoa ABCDE-protokollasta, joka sisältää myös F-kirjaimen. F-kirjaimella on merkittävä ero kyseisen protokollan mukaisessa tutkimisessa lapsen ja aikuisen välillä. Toisena johtopäätöksenä voidaan pitää tuotoksen hyödyllisyyttä. Tuotoksena syntynyt e-posteri lisää sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoutta ABCDEF-protokollasta, koska se sisältää kaiken tarvittavan tiedon systemaattisesta tutkimisesta ja on helposti saatavilla.
Opinnäytetyössä vastattiin tutkimuskysymykseen: “Miten toteutetaan leikki-ikäisen lapsen tutkiminen ABCDEF-protokollaa käyttäen?”. Aihe muodostui, koska opinnäytetyön tekijät halusivat luoda lasten hoitotyöhön avuksi työkalun, joka mahdollistaa ABCDEF-protokollan sisällön kertaamisen helposti. Vastaavanlaista e-posteria ei ole aikaisemmin ollut saatavilla.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista lähestymistapaa. Teoriaosuudessa esitellään tietoa leikki-ikäisestä lapsesta potilaana, lapsen kohtaamisesta tutkimustilanteessa, perhehoitotyöstä sekä tutkimisesta ABCDEF-protokollan mukaan. F-kirjain sisällyttää protokollaan perheen, joka on oleellinen tiedonantaja lasta tutkiessa.
E-posterin etusivulla esitellään leikki-ikäisen lapsen tutkiminen ABCDEF-protokollan mukaan. E-posterin takasivulle luotiin tiivistetty lista ABCDEF-protokollasta muistikortiksi. E-posteri tulee lisämateriaaliksi Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman lasten ja nuorten hoitotyön kurssille. E-posteri mahdollistaa opiskelijoille helpon ja nopean kertaamisen ABCDEF-protokollan mukaiseen tutkimiseen leikki-ikäisen lapsen kohdalla. E-posterin voi tallentaa puhelimeen tai tulostaa.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan pitää havaintoa siitä, kuinka tärkeää oli lisätä tietoa ABCDE-protokollasta, joka sisältää myös F-kirjaimen. F-kirjaimella on merkittävä ero kyseisen protokollan mukaisessa tutkimisessa lapsen ja aikuisen välillä. Toisena johtopäätöksenä voidaan pitää tuotoksen hyödyllisyyttä. Tuotoksena syntynyt e-posteri lisää sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoutta ABCDEF-protokollasta, koska se sisältää kaiken tarvittavan tiedon systemaattisesta tutkimisesta ja on helposti saatavilla.