Tietointensiivisten pk-yritysten kansainvälistymismalli
Vainio, Janne (2023)
Vainio, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102427915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102427915
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tietointensiivisten pk-yritysten kansainvälistymisen strategisia vaihtoehtoja, niihin liittyviä toimenpiteitä ja toimenpiteisiin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli monitapaustutkimuksen menetelmin ja yrityshaastattelujen kautta ymmärtää millä tavoin tietointensiiviset pk-yritykset olivat kansainvälistyneet ja vertailla eroja yritysten kansainvälistymisprosessien välillä. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi tietointensiivisen pk-yrityksen kansainvälistymismalli, joka sisälsi uuden markkinan valinnan, kysynnän ja kilpailukyvyn arvioinnin sekä kansainvälistymisen edellytykset.
Kaikki haastatellut yritykset olivat tietointensiivisiä pk-yrityksiä, jotka toimivat OnPremises tai SaaS liiketoimintamallilla. Yritysten liiketoiminta perustui niche tarjontaan, merkittävään paikallisen lokalisaation tarpeeseen ja erikoistuneen tiedon sekä asiantuntijuuden kehittämiseen. Kansainvälistymisen haasteet liittyivät muun muassa paikallisen lainsäädännön toteuttamiseen, kompleksisen tuotteen ostamiseen ja myymiseen sekä fyysiseen läsnäoloon uudessa markkinassa. Hyvän kansainvälisen kilpailukyvyn saavuttaminen edellytti yrityksiltä onnistunutta hinnoittelua, erilaistamista ja yrityskuvan parantamista sekä arvon luomista asiakkaille. Ilman investointeja, rahoituksen hankkimista, verkostojen hyödyntämistä ja paikallisten kumppanuuksien rakentamista ei myöskään ollut edellytyksiä kansainvälistyä.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhtä toimivaa kansainvälistymismallia oli mahdotonta saavuttaa. Kyse oli enemmänkin oikeanlaisen viitekehyksen valinnasta ja tarkasta suunnittelusta. Kansainvälisissä operaatioissa onnistuminen ei ollut ainoastaan kiinni yrityksen omista operaatioista vaan siihen vaikuttivat merkittävästi myös kohdemarkkinan ulkopuoliset tekijät kuten esimerkiksi kilpailutilanne. Tämä opinnäytetyö on rakennettu tilaajayrityksen tarpeista ja työn hyödynnettävyyteen yleisellä tasolla tulee suhtautua kriittisesti.
Kaikki haastatellut yritykset olivat tietointensiivisiä pk-yrityksiä, jotka toimivat OnPremises tai SaaS liiketoimintamallilla. Yritysten liiketoiminta perustui niche tarjontaan, merkittävään paikallisen lokalisaation tarpeeseen ja erikoistuneen tiedon sekä asiantuntijuuden kehittämiseen. Kansainvälistymisen haasteet liittyivät muun muassa paikallisen lainsäädännön toteuttamiseen, kompleksisen tuotteen ostamiseen ja myymiseen sekä fyysiseen läsnäoloon uudessa markkinassa. Hyvän kansainvälisen kilpailukyvyn saavuttaminen edellytti yrityksiltä onnistunutta hinnoittelua, erilaistamista ja yrityskuvan parantamista sekä arvon luomista asiakkaille. Ilman investointeja, rahoituksen hankkimista, verkostojen hyödyntämistä ja paikallisten kumppanuuksien rakentamista ei myöskään ollut edellytyksiä kansainvälistyä.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhtä toimivaa kansainvälistymismallia oli mahdotonta saavuttaa. Kyse oli enemmänkin oikeanlaisen viitekehyksen valinnasta ja tarkasta suunnittelusta. Kansainvälisissä operaatioissa onnistuminen ei ollut ainoastaan kiinni yrityksen omista operaatioista vaan siihen vaikuttivat merkittävästi myös kohdemarkkinan ulkopuoliset tekijät kuten esimerkiksi kilpailutilanne. Tämä opinnäytetyö on rakennettu tilaajayrityksen tarpeista ja työn hyödynnettävyyteen yleisellä tasolla tulee suhtautua kriittisesti.