Ammattikorkeakoulumallin ja Sports Town -konseptin kehitystyö Kiinan markkinoille
Ahonen, Jouni (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102127801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102127801
Tiivistelmä
Globalisaatio on ohjannut yhteiskuntien kehitystä ja edistänyt merkittävästi korkeakoulutuksen kansainvälistymistä niin, että korkeakoulutuksesta on tullut maailmanlaajuista liiketoimintaa. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on asettanut kansainvälisen aseman vahvistamisen yhdeksi strategiseksi painopistealueeksi ja on siksi aktiivinen toimija Opetus- ja kulttuuriministeriön globaalipilotissa nimeltä ammattikorkeakoulujen Kiina-verkosto.
Opinnäytteen tavoitteena on kehittää ja kuvata ammattikorkeakoulumalli ja Sports Town -konsepti eli kansainvälisen tason hyvinvointi- ja koulutuskeskuksen keskeinen idea, toiminta-alueet, asiakasryhmät ja palvelutarjooma siten, että molemmat ovat myytävissä ja toteutettavissa kiinalaisessa toimintaympäristössä. Sports Town -konsepti pohjautuu Vierumäki Resortin, Suomen Urheiluopiston ja Haaga-Helian koulutuskeskusmalliin. Konseptissa yhdistyvät matkailu- ja elämyskohde monipuolisin liikuntapalveluin, valmennuskeskus harjoitteluympäristöineen sekä koulutus pedagogisine ratkaisuineen.
Kehittämistyö noudattelee tutkimuksellisen kehittämistyön prosessia ja yhteiskehittämisen ideologiaa. Alun tunnistamis-, perehtymis- ja määrittelyvaiheiden jälkeen tarkennettiin kehittämistyön jokaisen vaiheen tavoitteet, prosessit, osallistujat ja työtavat. Varsinainen tuotteistaminen toteutettiin kolmessa vaiheessa: 1) Kiina-verkoston ammattikorkeakoulumallin kilpailuetujen, sidosryhmien ja peruspalveluiden kuvaaminen sekä 2) sen pohjalta muodostettava ja visualisoitava palvelukonsepti ja palvelutarjooma/-portfolio ja 3) Sports Town -konseptin kehittäminen urheilu- ja liikunta-alalle Kiinan markkinoille.
Tuotoksena syntynyt ammattikorkeakoulujen toimintamalliin pohjautuva palvelukonsepti Kiinan markkinoille on työelämälähtöinen, korkeatasoiseen pedagogiseen osaamiseen ja kattavaan yhteistyöhön perustuva korkeakoulutuksen malli, joka tuottaa motivoituneita osaajia yhteiskunnan ja yritysten tarpeisiin. Palvelukonsepti jakautuu kahdeksaan eri osa-alueeseen, joille jokaiselle on yleiskuvauksen lisäksi määritelty asiakaslupaus ja asiakasarvontuotto. Kahdeksan aluetta on kytketty ammattikorkeakoulujen palvelutarjoomaan ja asiakkaille on kuvattu 11 konkreettista tuotetta ja palvelua. Sports Town -konsepti on osa palvelutarjoomaa ja sen osalta konseptikuvaukseen on tarkennettu toiminta-alueiden kuvaukset. Vierumäki Sports Town Qingdao -konseptikuvaus sisältää kohderyhmäkohtaiset palvelukuvaukset, joilla konkretisoidaan asiakastarpeet, tarjottavat palvelut ja palvelun tuottamisen kannalta keskeiset fyysiset resurssit.
Kolmen eri vaiheen tuotokset tukevat suomalaisen korkeakoulutuksen osaamisbrändin vahvistamista ja parantavat edellytyksiä kannattavaan koulutusvientiin. Kaikki tuotokset on käännetty kiinan kielelle ja arvioivaa kehittämistä tehdään yhdessä kiinalaisten sidosryhmien kanssa. Palautteen perusteella kiinalaisille kehitetään kyselytyökalua tarvemäärittelyyn ja elinkaarimallia kokonaisvaltaisen yhteistyön hahmottamiseksi. Tämä auttaa myös suomalaisia ammattikorkeakouluja arvioimaan yhteistyön resurssitarpeita ja onnistumaan koulutusviennissä. Globalization has made a significant contribution to the internationalization of higher education, which has become a global business. Haaga-Helia University of Applied Sciences (UAS) has therefore set the strengthening of its international position as one of its strategic focus areas and is an active player in the Ministry of Education and Culture's global pilot called the China Network of Universities of Applied Sciences.
The aim of this thesis is to develop and describe the Finnish UAS model and the Sports Town concept, i.e. the mission, operating areas, customer target groups and service offering of an international sport, wellness and education centre. They both could be implemented in a Chinese market environment and the Sports Town concept is based on the Vierumäki Resort, Suomen Urheiluopisto and Haaga-Helia training centre model. The concept combines a tourism and experience destination with multipurpose sports services, training environments and education with modern pedagogical solutions.
The conceptualization follows the process and ideology of co-development. After the initial identification, familiarization and specification phases, the objectives, processes, participants and working methods of each stage of the development work were specified. The actual conceptualization was carried out in three stages: 1) describing the competitive advantages, stakeholders and basic services of the Finnish UAS model, 2) creating and visualizing a service concept and service offering/portfolio based on it, and 3) developing the Sports Town concept for the Chinese market.
Service concept for the Chinese market based on the Finnish UAS model is a working life-oriented model of higher education based on high-quality pedagogical expertise and comprehensive cooperation. It produces motivated experts for the needs of society and companies. The service concept is divided into eight different areas, each with a defined customer promise and value creation. Eight areas are connected with the service offering of universities of applied sciences and 11 concrete products/services have been described to customers. The Sports Town concept is part of the service offering and its detailed descriptions have been specified in the concept presentation. The Vierumäki Sports Town Qingdao concept presentation includes target group-specific service descriptions to match customer needs, the services offered and the physical resources that are key to providing the services.
The outputs from three different phases support the strengthening of the Finnish higher education brand and improve the conditions for the profitable export of education. All outputs have been translated into Chinese and the development is done together with Chinese stakeholders. Based on the feedback, a survey tool is being developed for Chinese potential customers to define needs and to understand the life cycle model for future cooperation. This also helps Finnish Universities of Applied Sciences to assess the resources and specific needs of co-operation.
Opinnäytteen tavoitteena on kehittää ja kuvata ammattikorkeakoulumalli ja Sports Town -konsepti eli kansainvälisen tason hyvinvointi- ja koulutuskeskuksen keskeinen idea, toiminta-alueet, asiakasryhmät ja palvelutarjooma siten, että molemmat ovat myytävissä ja toteutettavissa kiinalaisessa toimintaympäristössä. Sports Town -konsepti pohjautuu Vierumäki Resortin, Suomen Urheiluopiston ja Haaga-Helian koulutuskeskusmalliin. Konseptissa yhdistyvät matkailu- ja elämyskohde monipuolisin liikuntapalveluin, valmennuskeskus harjoitteluympäristöineen sekä koulutus pedagogisine ratkaisuineen.
Kehittämistyö noudattelee tutkimuksellisen kehittämistyön prosessia ja yhteiskehittämisen ideologiaa. Alun tunnistamis-, perehtymis- ja määrittelyvaiheiden jälkeen tarkennettiin kehittämistyön jokaisen vaiheen tavoitteet, prosessit, osallistujat ja työtavat. Varsinainen tuotteistaminen toteutettiin kolmessa vaiheessa: 1) Kiina-verkoston ammattikorkeakoulumallin kilpailuetujen, sidosryhmien ja peruspalveluiden kuvaaminen sekä 2) sen pohjalta muodostettava ja visualisoitava palvelukonsepti ja palvelutarjooma/-portfolio ja 3) Sports Town -konseptin kehittäminen urheilu- ja liikunta-alalle Kiinan markkinoille.
Tuotoksena syntynyt ammattikorkeakoulujen toimintamalliin pohjautuva palvelukonsepti Kiinan markkinoille on työelämälähtöinen, korkeatasoiseen pedagogiseen osaamiseen ja kattavaan yhteistyöhön perustuva korkeakoulutuksen malli, joka tuottaa motivoituneita osaajia yhteiskunnan ja yritysten tarpeisiin. Palvelukonsepti jakautuu kahdeksaan eri osa-alueeseen, joille jokaiselle on yleiskuvauksen lisäksi määritelty asiakaslupaus ja asiakasarvontuotto. Kahdeksan aluetta on kytketty ammattikorkeakoulujen palvelutarjoomaan ja asiakkaille on kuvattu 11 konkreettista tuotetta ja palvelua. Sports Town -konsepti on osa palvelutarjoomaa ja sen osalta konseptikuvaukseen on tarkennettu toiminta-alueiden kuvaukset. Vierumäki Sports Town Qingdao -konseptikuvaus sisältää kohderyhmäkohtaiset palvelukuvaukset, joilla konkretisoidaan asiakastarpeet, tarjottavat palvelut ja palvelun tuottamisen kannalta keskeiset fyysiset resurssit.
Kolmen eri vaiheen tuotokset tukevat suomalaisen korkeakoulutuksen osaamisbrändin vahvistamista ja parantavat edellytyksiä kannattavaan koulutusvientiin. Kaikki tuotokset on käännetty kiinan kielelle ja arvioivaa kehittämistä tehdään yhdessä kiinalaisten sidosryhmien kanssa. Palautteen perusteella kiinalaisille kehitetään kyselytyökalua tarvemäärittelyyn ja elinkaarimallia kokonaisvaltaisen yhteistyön hahmottamiseksi. Tämä auttaa myös suomalaisia ammattikorkeakouluja arvioimaan yhteistyön resurssitarpeita ja onnistumaan koulutusviennissä.
The aim of this thesis is to develop and describe the Finnish UAS model and the Sports Town concept, i.e. the mission, operating areas, customer target groups and service offering of an international sport, wellness and education centre. They both could be implemented in a Chinese market environment and the Sports Town concept is based on the Vierumäki Resort, Suomen Urheiluopisto and Haaga-Helia training centre model. The concept combines a tourism and experience destination with multipurpose sports services, training environments and education with modern pedagogical solutions.
The conceptualization follows the process and ideology of co-development. After the initial identification, familiarization and specification phases, the objectives, processes, participants and working methods of each stage of the development work were specified. The actual conceptualization was carried out in three stages: 1) describing the competitive advantages, stakeholders and basic services of the Finnish UAS model, 2) creating and visualizing a service concept and service offering/portfolio based on it, and 3) developing the Sports Town concept for the Chinese market.
Service concept for the Chinese market based on the Finnish UAS model is a working life-oriented model of higher education based on high-quality pedagogical expertise and comprehensive cooperation. It produces motivated experts for the needs of society and companies. The service concept is divided into eight different areas, each with a defined customer promise and value creation. Eight areas are connected with the service offering of universities of applied sciences and 11 concrete products/services have been described to customers. The Sports Town concept is part of the service offering and its detailed descriptions have been specified in the concept presentation. The Vierumäki Sports Town Qingdao concept presentation includes target group-specific service descriptions to match customer needs, the services offered and the physical resources that are key to providing the services.
The outputs from three different phases support the strengthening of the Finnish higher education brand and improve the conditions for the profitable export of education. All outputs have been translated into Chinese and the development is done together with Chinese stakeholders. Based on the feedback, a survey tool is being developed for Chinese potential customers to define needs and to understand the life cycle model for future cooperation. This also helps Finnish Universities of Applied Sciences to assess the resources and specific needs of co-operation.