Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oman yrityksen brändin rakentaminen

Nevalahti, Anastasiia (2023)

Avaa tiedosto
Nevalahti_Anastasiia.pdf (5.005Mt)
Lataukset: 


Nevalahti, Anastasiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527955
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aihe on oman yrityksen brändin rakentaminen. Toimeksiantajaksi valittiin aloitteleva yritys nimeltään Maineva. Tämä yritys ja työtä varten valittu aihe ovat opinnäytetyöntekijälle todella tärkeitä, koska kyseessä oli tekijän oma toiminimi. Opinnäytetyön tuloksena saatiin valmis markkinointisuunnitelma, jossa käsitellään kaikki yrityksen kannalta keskeiset osa-alueet, kuten markkinatilanne, tavoitteet, myyntikanavat, palvelut ja niiden hinnoittelu, viestintämuodot, riskit sekä markkinointisuunnitelman seuranta. Markkinointisuunnitelma sisällytettiin tähän opinnäytetyöhön, että sitä olisi helppoa käyttää yhdessä teorian kanssa. Työn päätavoitteena oli laatia hyvä pohja yrityksen brändin ja strategian kehittämiselle. Alatavoitteena oli brändin tunnettavuuden ja näkyvyyden kasvattaminen sekä uusien tuotteiden kehittäminen ja lanseeraaminen.

Opinnäytetyö alkoi johdannolla, jossa tekijä selitti omia syitänsä aihevalinnalle ja jakoi lukijalle työhön liittyviä tavoitteitansa. Tämän jälkeen tietoperustassa käytiin läpi markkinointisuunnitelman osa-alueet teoreettisesta näkökulmasta. Jokaiseen teemaan perehdyttiin kunnolla käyttämällä tietokirjoista otettua monien vuosien ajan käytössä ollutta tietoa ja uusista lähteistä hankittuja nykyaikaisia menetelmiä. Teoriaosiossa yritettiin käsitellä tietoa monipuolisesti ja eri näkökulmista. Opinnäytetyön kannalta se oli tärkeää, koska yhtenä opinnäytetyön tavoitteena oli työn saavutettavuus ja hyödyllisyys mahdollisimman monelle lukijalle. Tekstin lisäksi tietoperustassa käytetiin kuvia ja taulukoita. Niiden tarkoituksena oli auttaa lukijaa ymmärtämään, miten markkinointisuunnitelma käytännössä rakennetaan.

Työn empiirisessä osuudessa käytiin läpi teoriassa käsitellyt asiat Mainevan näkökulmasta. Valittiin juuri Mainevalle sopivat työmenetelmät ja tutkittavat tekijät analyyseja varten. Iso osa tietojen keräämisestä oli havainnointi ja aineiston empiirinen tutkimus. Yrityksen lähtötilanteen selvittämiseksi käytetiin SWOT-analyysiä, jota myöhemmin työssä täydennetiin kilpailija-, kohderyhmä- ja riskianalyyseillä. Näiden pohjalta Mainevalle määritettiin sopivat myyntikanavat, realistiset tavoitteet ja kohderyhmän näkökulmasta toimivat viestintämuodot.

Lopputuloksena syntyi käyttövalmis markkinointisuunnitelma, jonka Maineva voi ottaa käyttöön yritykselle sopivaan aikaan. Toki riippuen käyttöönoton päivämäärästä, pitää ottaa huomioon markkinoilla ja yrityksen sisällä tapahtuvat muutokset ja korjata suunnitelmaa niiden mukaisesti. Kirjoittamisprosessin aikana analysoitiin isoja määriä hyvin erilaista tietoa. Tämä vaikutti siihen, että työn lopussa, alussa kirjoitetut asiat eivät enää vaikuttaneet absoluuttisilta. Opinnäytetyön tekijä yritti omien resurssiensa mukaan ratkaista tämän pulman uudelleen käymällä läpi aikaisemmat kappaleet, mutta loppujen lopuksi totesi, ettei työ voi olla ikinä täydellisesti valmis vaan se tarvitsee aina tietojen päivittämistä ja uutta näkökulmaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste