"En enää tavallaan tanssi muiden pillin mukaan, vaan nyt mä oon se, joka viheltää" : alaikäisten kokemuksia omillaan asumisesta
Grönholm, Nina; Peltonummi, Reeta (2023)
Grönholm, Nina
Peltonummi, Reeta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527978
Tiivistelmä
Alaikäisenä itsenäistyminen on melko yleinen ilmiö Suomessa, mutta se on jäänyt piiloon yhteiskunnallisessa keskustelussa. Itsenäistymisen syynä on usein opintojen aloittaminen toisella paikkakunnalla. Toisen asteen opintojen perässä muuttaminen koskettaa erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella asuvia 15–16-vuotiaita nuoria. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa nuorten kokemuksia omillaan asumisesta alaikäisinä ja selvittää, millaista tukea nuoret toivovat itsenäistymisessä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä nuorten parissa toimiville tahoille tietoisuutta nuorten kokemuksista omillaan asumisesta sekä heidän tukitoiveistaan itsenäistymisvaiheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto koostui kolmen opinnoissa kiinni olevan alaikäisen haastatteluista, ja se analysoitiin sisällönanalyysin tavoin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuoret olivat tyytyväisiä omillaan asumiseen, koska se oli mahdollistanut omannäköisen arjen luomisen. Vastuun lisääntyminen arjessa kuitenkin edellytti nuorilta erilaisia taitoja, joiden oppimisessa lähipiirin merkitys korostui. Nuoret kokivat lähipiiriltään saadun tuen ja luottamuksen merkityksellisimmäksi tueksi itsenäistymisen taipaleella. Nuorten itsenäistyminen oli onnistunut pääosin hyvin, mutta osa nuorista nosti esille yksinäisyyden kokemuksen. Itsenäistymisen tuomat muutokset arkeen sekä identiteetin kehittyminen voivat tulosten mukaan tuoda nuorille tarpeen myös yhteiskunnan palveluille. Osa nuorista koki koulusta saatavan tuen ja ohjauksen tärkeäksi muuttuneessa elämäntilanteessaan.
Oppivelvollisuuden laajentuminen toisen asteen opintoihin 1.8.2021 alkaen voi lisätä alaikäisten muuttoa opintojen perässä, minkä vuoksi on tärkeää tutkia, millaisia vaatimuksia se asettaa yhteiskunnalle. Tulevaisuudessa on tärkeää tavoittaa myös opintonsa keskeyttäneitä itsenäisesti asuvia alaikäisiä ja kartoittaa heidän itsenäistymisen kokemuksiaan sekä tukea ja palveluita koskevia toiveitaan.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuoret olivat tyytyväisiä omillaan asumiseen, koska se oli mahdollistanut omannäköisen arjen luomisen. Vastuun lisääntyminen arjessa kuitenkin edellytti nuorilta erilaisia taitoja, joiden oppimisessa lähipiirin merkitys korostui. Nuoret kokivat lähipiiriltään saadun tuen ja luottamuksen merkityksellisimmäksi tueksi itsenäistymisen taipaleella. Nuorten itsenäistyminen oli onnistunut pääosin hyvin, mutta osa nuorista nosti esille yksinäisyyden kokemuksen. Itsenäistymisen tuomat muutokset arkeen sekä identiteetin kehittyminen voivat tulosten mukaan tuoda nuorille tarpeen myös yhteiskunnan palveluille. Osa nuorista koki koulusta saatavan tuen ja ohjauksen tärkeäksi muuttuneessa elämäntilanteessaan.
Oppivelvollisuuden laajentuminen toisen asteen opintoihin 1.8.2021 alkaen voi lisätä alaikäisten muuttoa opintojen perässä, minkä vuoksi on tärkeää tutkia, millaisia vaatimuksia se asettaa yhteiskunnalle. Tulevaisuudessa on tärkeää tavoittaa myös opintonsa keskeyttäneitä itsenäisesti asuvia alaikäisiä ja kartoittaa heidän itsenäistymisen kokemuksiaan sekä tukea ja palveluita koskevia toiveitaan.