Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaiden digitaalisten palveluiden tarpeen kartoitus
Hänninen, Sari; Jaakkola, Minna (2023)
Hänninen, Sari
Jaakkola, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102127797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102127797
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalvelujen monet haasteet vaativat jatkuvaa kehittämistä ja palvelujen oikeaa kohdentamista. Kestävään uudistamiseen kuuluu, että digitaaliset palvelut ovat erottamattomana osana palvelujärjestelmää. Nykyaikana asiakas on yhä enemmän toiminnan keskiössä. Asiakkaan toiveita ja tarpeita kuunnellaan, jotta palveluja voidaan kehittää asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kanta-Hämeen hyvinvointialue. Kanta-Hämeen hyvinvointialue on kirjannut strategiseksi painopisteeksi vaikuttavien palveluiden tarjoamisen. Osa tätä palveluiden vaikuttavuutta on tarjota alueen asukkaille yhtenäiset digitaaliset palvelut. Opinnäytetyö tehtiin Jyväskylän ja Lapin ammattikorkeakoulujen yhteistyönä kahden opiskelijan toimesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle tietoa digitaalisten palveluiden kehittämiseksi. Tavoitteena oli myös, että saadun tiedon pohjalta hyvinvointialueella on mahdollisuus tehdä palveluista sujuvampia ja sisällöltään käyttäjäystävällisempiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaiden toiveita ja tarpeita koskien digitaalisia palveluita sekä digituen tarvetta. Määrällisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin loppukeväällä 2023.
Tutkimustulokset osoittivat, että digitaalisia palveluja käytetään enenevässä määrin. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkailla oli runsaasti digitaalisiin palveluihin kohdistuvia tarpeita ja toiveita. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen palveluvalikoimassa oli tutkimuksen alettua runsaasti olemassa olevia digitaalisia palveluja. Monet nyt esille nousseista toiveista ja tarpeista voidaan täyttää olemassa olevan palveluvalikoiman keinoin ja niitä edelleen kehittämällä. Hyvinvointialueen asukkaista vain harva oli tarvinnut tukea digitaalisia palveluita käyttäessään, mutta tutkimustulosten perusteella kuitenkin valtaosa asukkaista toivoi, että hyvinvointialue tarjoaa digitukea asukkailleen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen kehittäminen ja tukeminen on tärkeää ja ajankohtaista. Jatkotutkimusehdotuksena olisi hyvä tutkia tarkemmin laadullisen tutkimuksen keinoin asukkaiden tarpeita ja kokemuksia. The many challenges of social and health services require continuous development and correct targeting of services. Sustainable renewal includes digital services as an inseparable part of the service system. Nowadays, the customer is always more at the center of operations. The customer's wishes and needs are considered so that services can be developed in a customer-oriented manner.
The Kanta-Häme Wellbeing Services County acted as the commissioner for this research. The research was done in collaboration with Jyväskylä and Lapland Universities of Applied Sciences.
The goal of this research was to produce information to the Kanta-Häme Wellbeing Services County for the development of their digital services. The goal was also, based on the information obtained, that Wellbeing Services County could make services smoother and more user-friendly in terms of their contents. The purpose of the study was to find out the wishes and needs of the residents of the Kanta-Häme Wellbeing Services County regarding digital services. This is a quantitative study, and a questionnaire was used as the data collection method. The research material was collected in the summer of 2023.
The results of this study showed that digital services are used in Kanta-Häme Wellbeing Services County to an increasing extent. The residents of the Kanta-Häme Wellbeing Services County had many needs and wishes for the digital services. Many of the wishes and needs that have emerged now can be met by means of the existing service selection and by further developing them. Most residents hoped that the Wellbeing County area would offer digital support to its residents.
As a conclusion, it can be stated that the development and support of digital services in the target Wellbeing County area is important and topical. As a further research proposal, it could be beneficial to investigate the residents' needs and experiences in more detail using qualitative research methods.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kanta-Hämeen hyvinvointialue. Kanta-Hämeen hyvinvointialue on kirjannut strategiseksi painopisteeksi vaikuttavien palveluiden tarjoamisen. Osa tätä palveluiden vaikuttavuutta on tarjota alueen asukkaille yhtenäiset digitaaliset palvelut. Opinnäytetyö tehtiin Jyväskylän ja Lapin ammattikorkeakoulujen yhteistyönä kahden opiskelijan toimesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle tietoa digitaalisten palveluiden kehittämiseksi. Tavoitteena oli myös, että saadun tiedon pohjalta hyvinvointialueella on mahdollisuus tehdä palveluista sujuvampia ja sisällöltään käyttäjäystävällisempiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaiden toiveita ja tarpeita koskien digitaalisia palveluita sekä digituen tarvetta. Määrällisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin loppukeväällä 2023.
Tutkimustulokset osoittivat, että digitaalisia palveluja käytetään enenevässä määrin. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkailla oli runsaasti digitaalisiin palveluihin kohdistuvia tarpeita ja toiveita. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen palveluvalikoimassa oli tutkimuksen alettua runsaasti olemassa olevia digitaalisia palveluja. Monet nyt esille nousseista toiveista ja tarpeista voidaan täyttää olemassa olevan palveluvalikoiman keinoin ja niitä edelleen kehittämällä. Hyvinvointialueen asukkaista vain harva oli tarvinnut tukea digitaalisia palveluita käyttäessään, mutta tutkimustulosten perusteella kuitenkin valtaosa asukkaista toivoi, että hyvinvointialue tarjoaa digitukea asukkailleen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen kehittäminen ja tukeminen on tärkeää ja ajankohtaista. Jatkotutkimusehdotuksena olisi hyvä tutkia tarkemmin laadullisen tutkimuksen keinoin asukkaiden tarpeita ja kokemuksia.
The Kanta-Häme Wellbeing Services County acted as the commissioner for this research. The research was done in collaboration with Jyväskylä and Lapland Universities of Applied Sciences.
The goal of this research was to produce information to the Kanta-Häme Wellbeing Services County for the development of their digital services. The goal was also, based on the information obtained, that Wellbeing Services County could make services smoother and more user-friendly in terms of their contents. The purpose of the study was to find out the wishes and needs of the residents of the Kanta-Häme Wellbeing Services County regarding digital services. This is a quantitative study, and a questionnaire was used as the data collection method. The research material was collected in the summer of 2023.
The results of this study showed that digital services are used in Kanta-Häme Wellbeing Services County to an increasing extent. The residents of the Kanta-Häme Wellbeing Services County had many needs and wishes for the digital services. Many of the wishes and needs that have emerged now can be met by means of the existing service selection and by further developing them. Most residents hoped that the Wellbeing County area would offer digital support to its residents.
As a conclusion, it can be stated that the development and support of digital services in the target Wellbeing County area is important and topical. As a further research proposal, it could be beneficial to investigate the residents' needs and experiences in more detail using qualitative research methods.