Työttömän kokemuksia kohtaamisesta ja asioinnista työvoimapalveluissa
Pakarinen, Henna (2023)
Pakarinen, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102427878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102427878
Tiivistelmä
Työttömyyden vähentäminen ja erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden kasvun katkaiseminen on ajankohtainen ilmiö yhteiskunnassamme. Hallitusohjelman tavoitteiden mukaista aktivoivaa työllisyyspolitiikkaa harjoitetaan työvoimaviranomaisen toimesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa työttömän tai pitkäaikaistyöttömän henkilön kokemuksia kohtaamisesta ja asioinnista työvoimaviranomaisen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kuvailla aiheesta aikaisemmin koottua tutkittua tietoa. Aineistohakuja toteutettiin seuraavista tietokannoista: Emerald Insight, ProQuest databases and e-book collections, CINAHL Plus with full text (EBSCO), Finna.fi sekä Journal.fi. Tiedonhaussa käytettiin myös manuaalista hakua.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia, viisi suomalaista, kaksi australialaista ja yksi saksalainen artikkeli. Aineistossa on mukana kaksi yliopiston pro gradu -tutkielmaa, viisi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia sekä yksi kirja. Aineistoon valikoiduista tutkimusartikkeleista neljä oli suomenkielistä ja neljä englanninkielistä. Kirjallisuuskatsaukseen valitun aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli tutkia, millaisia myönteisiä kokemuksia työttömällä henkilöllä on ollut työvoimaviranomaisen kanssa asioidessaan. Aineiston tuloksista selvisi, että myönteiset kokemukset työvoimaviranomaisen kanssa asioinnissa liittyivät kuulluksi tulemiseen, käytännön apuna työnhakuun, tiiviiseen yhteydenpitoon, tehokkaaseen palveluohjaukseen ja oman toimijuuden vahvistamiseen.
Toisena tutkimustehtävänä oli tutkia kielteisiä kokemuksia, joita työttömällä henkilöllä on ollut työvoimaviranomaisen kanssa asioidessaan. Aineiston tuloksista selvisi, työtön koki välinpitämätöntä ja nöyryyttävää asennetta kohtaamisessa, konkreettisen tuen puuttumista, yhteydenpidon haasteellisuutta ja asiakaslähtöisyyden unohtamista.
Kirjallisuuskatsauksen tuottama tieto tuo esille työttömän henkilön oman kokemuksen kohtaamisesta työvoimaviranomaisen kanssa. Se vahvistaa asiakasymmärrystä ja mahdollistaa tehokkaamman asiakas-lähtöisen toiminnan. Osatyökykyisten henkilöiden kanssa työskennellessä kuntoutuksen ohjaajalla on tärkeä
rooli työ- ja toimintakyvyn vahvistamisessa. Moniammatillinen verkostoyhteistyö mahdollistaa työllistymistä edistävän ja kuntouttavan työotteen toteuttamisen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kuvailla aiheesta aikaisemmin koottua tutkittua tietoa. Aineistohakuja toteutettiin seuraavista tietokannoista: Emerald Insight, ProQuest databases and e-book collections, CINAHL Plus with full text (EBSCO), Finna.fi sekä Journal.fi. Tiedonhaussa käytettiin myös manuaalista hakua.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia, viisi suomalaista, kaksi australialaista ja yksi saksalainen artikkeli. Aineistossa on mukana kaksi yliopiston pro gradu -tutkielmaa, viisi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia sekä yksi kirja. Aineistoon valikoiduista tutkimusartikkeleista neljä oli suomenkielistä ja neljä englanninkielistä. Kirjallisuuskatsaukseen valitun aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli tutkia, millaisia myönteisiä kokemuksia työttömällä henkilöllä on ollut työvoimaviranomaisen kanssa asioidessaan. Aineiston tuloksista selvisi, että myönteiset kokemukset työvoimaviranomaisen kanssa asioinnissa liittyivät kuulluksi tulemiseen, käytännön apuna työnhakuun, tiiviiseen yhteydenpitoon, tehokkaaseen palveluohjaukseen ja oman toimijuuden vahvistamiseen.
Toisena tutkimustehtävänä oli tutkia kielteisiä kokemuksia, joita työttömällä henkilöllä on ollut työvoimaviranomaisen kanssa asioidessaan. Aineiston tuloksista selvisi, työtön koki välinpitämätöntä ja nöyryyttävää asennetta kohtaamisessa, konkreettisen tuen puuttumista, yhteydenpidon haasteellisuutta ja asiakaslähtöisyyden unohtamista.
Kirjallisuuskatsauksen tuottama tieto tuo esille työttömän henkilön oman kokemuksen kohtaamisesta työvoimaviranomaisen kanssa. Se vahvistaa asiakasymmärrystä ja mahdollistaa tehokkaamman asiakas-lähtöisen toiminnan. Osatyökykyisten henkilöiden kanssa työskennellessä kuntoutuksen ohjaajalla on tärkeä
rooli työ- ja toimintakyvyn vahvistamisessa. Moniammatillinen verkostoyhteistyö mahdollistaa työllistymistä edistävän ja kuntouttavan työotteen toteuttamisen.