Nurturoinnin markkinointistrategia B2B-yritykselle
Huikari, Iina (2023)
Huikari, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102728052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102728052
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä nurturointiin B2B-markkinoinnissa ja opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa nurturoinnin markkinointistrategia B2B-yritys Viihdeväylä Oy:lle. Opinnäytetyön toimeksiantaja Viihdeväylä Oy on tunnettu kehittämästään Feelment®-nimisestä sovelluksesta. Nurturointistrategian tavoitteena on saada nykyisten asiakkaiden hoivaaminen eli nurturointi osaksi toimeksiantajayrityksen jokapäiväistä markkinointiviestintää. Työ rajataan koskemaan HubSpot -markkinoinnin automaatiojärjestelmällä toteutettavia toimenpiteitä, sillä toimeksiantajayritys hyödyntää kyseistä järjestelmää. Aihe on toimeksiantajayritykselle ajankohtainen, sillä yrityksellä ei ole vielä käytössä strategista suunnitelmaa nurturoinnin toteuttamiseksi.
Opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta sekä empiirisestä osasta. Tietoperustassa keskitytään erityisesti B2B-markkinointiin, markkinointistrategian toteuttamiseen sekä nurturointiin liittyviin toimenpiteisiin. Lisäksi tietoperustassa tutustutaan HubSpot-järjestelmään, ja sen tuomiin hyötyihin nurturoinnissa. Työn empiirisessä osuudessa toteutetaan nurturointistrategia toimeksiantajayrityksen käyttöön. Nurturointistrategian rakentamisessa hyödynnetään opinnäytetyön tietoperustaa sekä opinnäytetyöprosessin aikana kerättyä informaatiota. Nurturointistrategiaa käsitellään salattuna tiedostona sen sisältämien liikesalaisuuksien vuoksi, eikä sitä liitetä sellaisenaan osaksi tätä opinnäytetyötä. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa perehdytään toimeksiantajayrityksen esittelyyn, lähtötilanteeseen, nurturointistrategian tekoprosessiin sekä seurantasuunnitelmaan.
Nurturointistrategian toteuttaminen aloitettiin toimeksiantajayrityksen lähtötilanteen kartoituksella, joka sisälsi nykytila-analyysin ja toimenpidevaihtoehtojen kartoituksen. Tekemisen tukena hyödynnetiin henkilökunnalle pidettyä digitaalista workshopia sekä avainasiakkaiden teemahaastatteluita. Nurturointistrategian toteuttamisessa käytettiin apuna myös SWOT-analyysia sekä opinnäytetyön tekijän suunnittelemia asiakaskortteja. Nurturointistrategia toteutettiin graafisen suunnittelun työkalulla Canvalla. Nurturointistrategiaan sisällytettiin toimintasuunnitelmat Feelmentin koekäyttäjiin, nykyisiin asiakkaisiin ja asiakkuuksien eri vaiheisiin liittyen. Nurturointistrategia valmistui syyskuussa 2023. Työn lopputulos tarjoaa hyvän pohjan Feelmentille nurturoinnin toimenpiteiden aloittamiseksi. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että nurturoinnin toteuttaminen asiakkuuksien eri vaiheiden mukaisesti edellyttää laajempaa pohjatyötä. Opinnäytetyön tuotoksen avulla toimeksiantajayritys voi kuitenkin aloittaa nurturoinnin toteuttamisen sekä lähteä kehittämään nurturointia vielä laajemmalle. Opinnäytetyö on kokonaisuudessaan hyödynnettävissä myös muiden B2B-yritysten nurturoinnin toimenpiteiden strategisessa suunnittelussa.
Opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta sekä empiirisestä osasta. Tietoperustassa keskitytään erityisesti B2B-markkinointiin, markkinointistrategian toteuttamiseen sekä nurturointiin liittyviin toimenpiteisiin. Lisäksi tietoperustassa tutustutaan HubSpot-järjestelmään, ja sen tuomiin hyötyihin nurturoinnissa. Työn empiirisessä osuudessa toteutetaan nurturointistrategia toimeksiantajayrityksen käyttöön. Nurturointistrategian rakentamisessa hyödynnetään opinnäytetyön tietoperustaa sekä opinnäytetyöprosessin aikana kerättyä informaatiota. Nurturointistrategiaa käsitellään salattuna tiedostona sen sisältämien liikesalaisuuksien vuoksi, eikä sitä liitetä sellaisenaan osaksi tätä opinnäytetyötä. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa perehdytään toimeksiantajayrityksen esittelyyn, lähtötilanteeseen, nurturointistrategian tekoprosessiin sekä seurantasuunnitelmaan.
Nurturointistrategian toteuttaminen aloitettiin toimeksiantajayrityksen lähtötilanteen kartoituksella, joka sisälsi nykytila-analyysin ja toimenpidevaihtoehtojen kartoituksen. Tekemisen tukena hyödynnetiin henkilökunnalle pidettyä digitaalista workshopia sekä avainasiakkaiden teemahaastatteluita. Nurturointistrategian toteuttamisessa käytettiin apuna myös SWOT-analyysia sekä opinnäytetyön tekijän suunnittelemia asiakaskortteja. Nurturointistrategia toteutettiin graafisen suunnittelun työkalulla Canvalla. Nurturointistrategiaan sisällytettiin toimintasuunnitelmat Feelmentin koekäyttäjiin, nykyisiin asiakkaisiin ja asiakkuuksien eri vaiheisiin liittyen. Nurturointistrategia valmistui syyskuussa 2023. Työn lopputulos tarjoaa hyvän pohjan Feelmentille nurturoinnin toimenpiteiden aloittamiseksi. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että nurturoinnin toteuttaminen asiakkuuksien eri vaiheiden mukaisesti edellyttää laajempaa pohjatyötä. Opinnäytetyön tuotoksen avulla toimeksiantajayritys voi kuitenkin aloittaa nurturoinnin toteuttamisen sekä lähteä kehittämään nurturointia vielä laajemmalle. Opinnäytetyö on kokonaisuudessaan hyödynnettävissä myös muiden B2B-yritysten nurturoinnin toimenpiteiden strategisessa suunnittelussa.