Pelaajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät Team Fortress 2 -pelissä
Suomi, Aku (2023)
Suomi, Aku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028142
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pelaajien ostokäyttäytymistä Team Fortress 2 -pelissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia motivaatiotekijöitä pelaajilla on ja miten sosiaalinen yhteisö vaikuttaa pelaajan ostokäytökseen. Tutkimuksessa löydettiin peli-esineiden ostamisen integroitunutta arvoa, kuten nautintoa, hahmon pätevyyttä, visuaalista auktoriteettia ja rahallista arvoa kuvatakseen, miten verkkopelien pelaajat kokevat peli-esineiden arvon pelissä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa empiirinen aineisto kerättiin pelin wikisivulta ja online-kyselynä Redditin keskustelupalstan ja Scrap.tf keskustelupalstalta. Vastaajia oli yhteensä 164. Tulokset analysoitiin sisältöanalyysin perusteella.
Tutkimuksen mukaan ostokäytökseen vaikuttavimmat motivaatiotekijöitä olivat: itseilmaisu, yhteisöllisyys ja sosiaalisuus, hahmoimmersio ja personalisointi, pelin laatu ja flow-tila, esineiden hinnat sekä kehittämistuki ja päivitykset. Sosiaalisen yhteisön vaikutukset näkyvät erityisesti offline- ja online-tukiryhmissä sekä ystävien suosituksissa. Sosiaalinen yhteisö näkyy vuorovaikutuksena pelaajien välillä, esimerkiksi erilaiset positiiviset teksti-chatit, äänenkäyttö tai nonverbaalinen kommunikointi.
Pelaajiin vaikuttaa itseilmaisun ja personalisoinnin mahdollisuus virtuaaliesineiden kautta. Pelaajat nauttivat mahdollisuudesta itseilmaisuun ja mahdollisuudesta ilmaista omaa persoonallisuuttaan sekä samaistumisesta hahmoihin. Pelikokemus ja laatu näkyvät pelin sujuvuudessa ja esimerkiksi flow-tilaan pääsemisessä, mikä vaikuttaa suoraan millaisia ostoksia pelaajat tekevät. Hyvä pelikokemus vaikuttaa ostokäyttäytymiseen positiivisesti. Peliesineiden hinnat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen osalla pelaajista. Varsinkin kalliit esineet, jotka eivät olleet suuren osan pelaajista haluamia esineitä, koettiin yleisesti liian kalliina ja varsinkin mikäli esineet eivät vastanneet heidän odotuksiaan. Kehittäjien tukemisella ja päivityksillä ei juurikaan ollut vaikutusta pelaajien ostokäyttäytymiseen.
Keskeisenä tutkimustuloksena voidaan nostaa hahmon kehittäminen, jossa korostuu itseilmaisu ja personoinnin mahdollisuudet, sitä kautta pelikokemuksen syntyminen ja ostomotivaation kasvaminen. Toisena keskeisenä tutkimustuloksena yhteisöllisyys ja sosiaalisuus, jotka vaikuttivat suoraan pelikokemuksen syntymiseen ja ostokäyttäytymiseen. The thesis examined the purchasing behavior of players in Team Fortress 2. The aim of the study was to find out what kind of motivational factors players have and how the social community influences the player's purchasing behavior. The study found the integrated value of purchasing game items, such as enjoyment, character competence, visual authority, and monetary value, to describe how online game players perceive the value of game items in the game.
The study was conducted as a quantitative survey, in which empirical data was collected from the game's wiki page and as an online survey from the Reddit forum and Scrap.tf forums. The total number of respondents was 164. The results were analyzed based on content analysis.
According to the study, the most motivating factors affecting purchasing behavior were: self-expression, community and sociability, character immersion and personalization, game quality and flow state, item prices, and development support and updates. The impact of the social community is especially evident in offline and online support groups, as well as recommendations from friends. The social community can be seen as interaction between players, for example, various positive text chats, voice use or nonverbal communication.
Players are influenced by the possibility of self-expression and personalization through virtual objects. Players enjoy the opportunity for self-expression, the opportunity to express their personality and identify with the characters. The game experience and quality are reflected in the smoothness of the game and, for example, in getting into a flow state, which directly affects what kind of purchases players make. A good gaming experience has a positive effect on purchasing behavior. The prices of in-game items affect the purchasing behaviors of some players. Especially expensive items that weren't what most players wanted, were generally perceived as too expensive, especially if the items didn't meet their expectations. Developer support and updates had little impact on player buying behavior.
A key research result is character development, which emphasizes self-expression and the possibilities of personalization, thereby creating a gaming experience and increasing motivation to buy. Another key research result was community and sociability, which directly influenced the creation of the gaming experience and purchasing behaviors.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa empiirinen aineisto kerättiin pelin wikisivulta ja online-kyselynä Redditin keskustelupalstan ja Scrap.tf keskustelupalstalta. Vastaajia oli yhteensä 164. Tulokset analysoitiin sisältöanalyysin perusteella.
Tutkimuksen mukaan ostokäytökseen vaikuttavimmat motivaatiotekijöitä olivat: itseilmaisu, yhteisöllisyys ja sosiaalisuus, hahmoimmersio ja personalisointi, pelin laatu ja flow-tila, esineiden hinnat sekä kehittämistuki ja päivitykset. Sosiaalisen yhteisön vaikutukset näkyvät erityisesti offline- ja online-tukiryhmissä sekä ystävien suosituksissa. Sosiaalinen yhteisö näkyy vuorovaikutuksena pelaajien välillä, esimerkiksi erilaiset positiiviset teksti-chatit, äänenkäyttö tai nonverbaalinen kommunikointi.
Pelaajiin vaikuttaa itseilmaisun ja personalisoinnin mahdollisuus virtuaaliesineiden kautta. Pelaajat nauttivat mahdollisuudesta itseilmaisuun ja mahdollisuudesta ilmaista omaa persoonallisuuttaan sekä samaistumisesta hahmoihin. Pelikokemus ja laatu näkyvät pelin sujuvuudessa ja esimerkiksi flow-tilaan pääsemisessä, mikä vaikuttaa suoraan millaisia ostoksia pelaajat tekevät. Hyvä pelikokemus vaikuttaa ostokäyttäytymiseen positiivisesti. Peliesineiden hinnat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen osalla pelaajista. Varsinkin kalliit esineet, jotka eivät olleet suuren osan pelaajista haluamia esineitä, koettiin yleisesti liian kalliina ja varsinkin mikäli esineet eivät vastanneet heidän odotuksiaan. Kehittäjien tukemisella ja päivityksillä ei juurikaan ollut vaikutusta pelaajien ostokäyttäytymiseen.
Keskeisenä tutkimustuloksena voidaan nostaa hahmon kehittäminen, jossa korostuu itseilmaisu ja personoinnin mahdollisuudet, sitä kautta pelikokemuksen syntyminen ja ostomotivaation kasvaminen. Toisena keskeisenä tutkimustuloksena yhteisöllisyys ja sosiaalisuus, jotka vaikuttivat suoraan pelikokemuksen syntymiseen ja ostokäyttäytymiseen.
The study was conducted as a quantitative survey, in which empirical data was collected from the game's wiki page and as an online survey from the Reddit forum and Scrap.tf forums. The total number of respondents was 164. The results were analyzed based on content analysis.
According to the study, the most motivating factors affecting purchasing behavior were: self-expression, community and sociability, character immersion and personalization, game quality and flow state, item prices, and development support and updates. The impact of the social community is especially evident in offline and online support groups, as well as recommendations from friends. The social community can be seen as interaction between players, for example, various positive text chats, voice use or nonverbal communication.
Players are influenced by the possibility of self-expression and personalization through virtual objects. Players enjoy the opportunity for self-expression, the opportunity to express their personality and identify with the characters. The game experience and quality are reflected in the smoothness of the game and, for example, in getting into a flow state, which directly affects what kind of purchases players make. A good gaming experience has a positive effect on purchasing behavior. The prices of in-game items affect the purchasing behaviors of some players. Especially expensive items that weren't what most players wanted, were generally perceived as too expensive, especially if the items didn't meet their expectations. Developer support and updates had little impact on player buying behavior.
A key research result is character development, which emphasizes self-expression and the possibilities of personalization, thereby creating a gaming experience and increasing motivation to buy. Another key research result was community and sociability, which directly influenced the creation of the gaming experience and purchasing behaviors.