Endoskopiasimulaattorin käytettävyystutkimus
Karlsson, Nina (2014)
Karlsson, Nina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714509
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Tietotaitopajassa. Tietotaitopaja tarjoaa terveydenhuollon ammattilaisille mahdollisuuden harjoitella kliinisiä taitoja terveydenhuollon simulaattoreilla. Simulaatioharjoittelu on toteutettu pääsääntöisesti osana koulutuksia, mutta myös itsenäinen harjoittelu on mahdollista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää endoskopiasimulaattorin käytettävyysongelmia, hyödyntäen kolmea eri testausmenetelmää: heuristista arviointia, käytettävyystestausta sekä ergonomiatutkimusta. Tulosten pohjalta tuotteelle annettiin kehitysideoita. Tämän avulla voitaisiin parantaa koulutusten laatua sekä varmistaa, että tuotteesta saadaan paras mahdollinen hyöty.
Heuristisessa arvioinnissa ilmeni melko paljon käyttöliittymän navigointiin liittyviä ongelmia. Samat ongelmat toistuivat myös käytettävyystestauksissa, mutta käytettävyystestauksissa nousi ilmi myös laitteen fyysisiä ongelmia. Ergonomiatutkimus vastaavasti keskittyi ainoastaan laitteen fyysiseen hyvyyteen. Tulosten pohjalta annettiin kehitysideoita tuotteen graafiselle käyttöliittymälle, fyysiselle käytettävyydelle sekä Tietotaitopajan koulutuksille. Kehitysideat jaettiin kolmeen näkökulmaan, sillä Tietotaitopaja ei ole simulaattorin valmistaja, eikä se näin ollen pysty suoraan hyödyntämään tuotteeseen kohdistuvia kehitysideoita.
Pääsääntöisesti voidaan todeta käytettävyysongelmien olevan vakavuudeltaan pieniä, mutta niitä löytyi melko paljon. Käytettävyysongelmista huolimatta simulaattorin käyttäjäkokemus havaittiin hyvin positiiviseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää endoskopiasimulaattorin käytettävyysongelmia, hyödyntäen kolmea eri testausmenetelmää: heuristista arviointia, käytettävyystestausta sekä ergonomiatutkimusta. Tulosten pohjalta tuotteelle annettiin kehitysideoita. Tämän avulla voitaisiin parantaa koulutusten laatua sekä varmistaa, että tuotteesta saadaan paras mahdollinen hyöty.
Heuristisessa arvioinnissa ilmeni melko paljon käyttöliittymän navigointiin liittyviä ongelmia. Samat ongelmat toistuivat myös käytettävyystestauksissa, mutta käytettävyystestauksissa nousi ilmi myös laitteen fyysisiä ongelmia. Ergonomiatutkimus vastaavasti keskittyi ainoastaan laitteen fyysiseen hyvyyteen. Tulosten pohjalta annettiin kehitysideoita tuotteen graafiselle käyttöliittymälle, fyysiselle käytettävyydelle sekä Tietotaitopajan koulutuksille. Kehitysideat jaettiin kolmeen näkökulmaan, sillä Tietotaitopaja ei ole simulaattorin valmistaja, eikä se näin ollen pysty suoraan hyödyntämään tuotteeseen kohdistuvia kehitysideoita.
Pääsääntöisesti voidaan todeta käytettävyysongelmien olevan vakavuudeltaan pieniä, mutta niitä löytyi melko paljon. Käytettävyysongelmista huolimatta simulaattorin käyttäjäkokemus havaittiin hyvin positiiviseksi.