Logoterapia nuorten kanssa työskenneltäessä
Laakso, Pasi (2023)
Laakso, Pasi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128184
Tiivistelmä
Tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitettiin, miten logoterapia sopii
työskentelyyn huostaanotettujen nuorten ja heidän keskeisten ongelmien kanssa. Opinnäytetyössä tutkittiin, löytyykö logoterapiasta konkreettisia työkaluja huostaanotettujen nuorten kanssa työskenteleville ohjaajille. Tavoitteena oli vastata tutkimuskysymyksiin haastattelemalla koulutettuja logoterapeutteja.
Toimeksiantajana oli Suomen logoterapiayhdistys ry.
Tietoperustassa määriteltiin käsitteet lasten huostaanotto ja sijaishuolto
lastensuojelulaitoksessa. Lisäksi tarkasteltiin huostaanotettujen nuorten
yleisimpiä ongelmia. Logoterapian tietoperustaa ja aiempia tutkimuksia laajemmin, koska se oli varsinainen tutkimuksen kohde. Tutkimuksessa haastateltiin viittä logoterapeuttia asiantuntijoina. Haastattelut toteutettiin laadullisina ja puolistrukturoituina. Haastattelujen sisältö litteroitiin ja analysoitiin teorialähtöisesti teemoittelemalla.
Haastatellut eivät nähneet logoterapeuttisessa työskentelyssä eroa sen perusteella, onko nuori huostaanotettu vai ei. Vastauksista ilmeni se, että logoterapia ei ole menetelmälähtöistä vaan se on sisäistettynä kaikkeen logoterapian henkisen ulottuvuuden omaksuneen henkilön toimintaan. Työskentelyssä voi käyttää tukena monenlaisia toiminnallisia harjoitteita, mutta niissä pitää olla mukana logoterapeuttinen ihmiskäsitys ja varsinkin sen henkinen ulottuvuus. Tutkimuksessa löydettiin lähestymistapoja nuorten addiktioihin, väkivaltaisuuteen, itsensä vahingoittamiseen sekä koulunkäynti- ja perheongelmiin. Lähestymistavoissa korostuivat erityisesti työskentely nuoren henkisellä ulottuvuudella, vastuu omista valinnoista, omatunto sekä arvot. Haastatteluista syntyneen tiedon perusteella voitiin todeta, että logoterapia sopii hyvin huostaanotettujen nuorten ongelmien parissa työskentelyyn.
työskentelyyn huostaanotettujen nuorten ja heidän keskeisten ongelmien kanssa. Opinnäytetyössä tutkittiin, löytyykö logoterapiasta konkreettisia työkaluja huostaanotettujen nuorten kanssa työskenteleville ohjaajille. Tavoitteena oli vastata tutkimuskysymyksiin haastattelemalla koulutettuja logoterapeutteja.
Toimeksiantajana oli Suomen logoterapiayhdistys ry.
Tietoperustassa määriteltiin käsitteet lasten huostaanotto ja sijaishuolto
lastensuojelulaitoksessa. Lisäksi tarkasteltiin huostaanotettujen nuorten
yleisimpiä ongelmia. Logoterapian tietoperustaa ja aiempia tutkimuksia laajemmin, koska se oli varsinainen tutkimuksen kohde. Tutkimuksessa haastateltiin viittä logoterapeuttia asiantuntijoina. Haastattelut toteutettiin laadullisina ja puolistrukturoituina. Haastattelujen sisältö litteroitiin ja analysoitiin teorialähtöisesti teemoittelemalla.
Haastatellut eivät nähneet logoterapeuttisessa työskentelyssä eroa sen perusteella, onko nuori huostaanotettu vai ei. Vastauksista ilmeni se, että logoterapia ei ole menetelmälähtöistä vaan se on sisäistettynä kaikkeen logoterapian henkisen ulottuvuuden omaksuneen henkilön toimintaan. Työskentelyssä voi käyttää tukena monenlaisia toiminnallisia harjoitteita, mutta niissä pitää olla mukana logoterapeuttinen ihmiskäsitys ja varsinkin sen henkinen ulottuvuus. Tutkimuksessa löydettiin lähestymistapoja nuorten addiktioihin, väkivaltaisuuteen, itsensä vahingoittamiseen sekä koulunkäynti- ja perheongelmiin. Lähestymistavoissa korostuivat erityisesti työskentely nuoren henkisellä ulottuvuudella, vastuu omista valinnoista, omatunto sekä arvot. Haastatteluista syntyneen tiedon perusteella voitiin todeta, että logoterapia sopii hyvin huostaanotettujen nuorten ongelmien parissa työskentelyyn.