Sosiaalisen median merkitys kiinteistönvälitysalalla
Torvi, Mari (2023)
Torvi, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median merkitystä kiinteistönvälitysalalla. Työssä tarkasteltiin aihetta kiinteistönvälittäjän kulmasta, ei kokonaisen välitysliikkeen näkökulmasta.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja kiinteistönvälitystä. Tarkemmin sosiaalisen median teoriaosuudessa tarkasteltiin sen eri kanavia. Kiinteistönvälityksen teoriaosuudessa käsiteltiin alan eri työtehtäviä. Viimeisessä osassa teoriaa nämä kaksi aihetta nivottiin yhteen.
Tutkimusosio opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimuksella sekä haastattelututkimuksella. Kyselytutkimukseen osallistui laaja otanta kiinteistönvälittäjiä. Haastatteluosuudessa haastateltiin kolmea eri kiinteistönvälitysalalla työskentelevää henkilöä, jotka hyödyntävät sosiaalista mediaa työssään.
Tutkimuksissa havaittiin, että alalla työskentelevät henkilöt näkevät sosiaalisen median merkityksen tällä hetkellä merkittävänä, ja sosiaalisen median merkitys alalla tulee kasvamaan. Tutkimuksessa todetaan, että sosiaalinen media on hyvä markkinointikanava perinteisen markkinoinnin tukena. Sosiaalinen media tukee kiinteistönvälitysalan työtä kasvattamalla henkilöbrändiä, luomalla luottamusta asiakkaiden kanssa, madaltamalla kynnystä yhteydenotoille sekä lisää näkyvyyttä esimerkiksi myytäville kohteille.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja kiinteistönvälitystä. Tarkemmin sosiaalisen median teoriaosuudessa tarkasteltiin sen eri kanavia. Kiinteistönvälityksen teoriaosuudessa käsiteltiin alan eri työtehtäviä. Viimeisessä osassa teoriaa nämä kaksi aihetta nivottiin yhteen.
Tutkimusosio opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimuksella sekä haastattelututkimuksella. Kyselytutkimukseen osallistui laaja otanta kiinteistönvälittäjiä. Haastatteluosuudessa haastateltiin kolmea eri kiinteistönvälitysalalla työskentelevää henkilöä, jotka hyödyntävät sosiaalista mediaa työssään.
Tutkimuksissa havaittiin, että alalla työskentelevät henkilöt näkevät sosiaalisen median merkityksen tällä hetkellä merkittävänä, ja sosiaalisen median merkitys alalla tulee kasvamaan. Tutkimuksessa todetaan, että sosiaalinen media on hyvä markkinointikanava perinteisen markkinoinnin tukena. Sosiaalinen media tukee kiinteistönvälitysalan työtä kasvattamalla henkilöbrändiä, luomalla luottamusta asiakkaiden kanssa, madaltamalla kynnystä yhteydenotoille sekä lisää näkyvyyttä esimerkiksi myytäville kohteille.
