Interventioiden hyödyt lasten hyvinvoinnin kannalta perheissä, joissa vanhemmalla on mielenterveyden häiriö
Pellikka, Tinja; Tanttari, Silja; Viskari, Hanna (2023)
Pellikka, Tinja
Tanttari, Silja
Viskari, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää interventioiden hyödyt lasten hyvinvoinnin kannalta perheissä, joissa vanhemmalla on mielenterveyden häiriö. Tavoitteena oli koota tietoa erilaisista lasten perheille käytettävistä intervention muodoista sekä niiden hyödyntämisestä lapsen hyvinvoinnin parantamisen kannalta. Lisäksi tavoitteena oli lisätä hoitajien tietämystä, miten vanhemman mielenterveyden häiriö vaikuttaa lapseen ja miten interventioita voidaan hyödyntää lapsen hyvinvoinnin kannalta. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata tutkimuskysymykseen: Miten interventioita voidaan hyödyntää lapsen, jonka vanhemmalla on mielenterveyden häiriö, hyvinvoinnin parantamiseksi? Opinnäytetyössä käytettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmää.
Interventioissa tunnistetaan lasten tarpeita, puututaan lasten ongelmiin ja ennaltaehkäistään niitä, tarjotaan psykoedukaatiota ja turvallista ympäristöä keskustelulle sekä parannetaan perheenjäsenten välisiä suhteita. Opinnäytetyön tuloksissa interventioiden hyödyt lapsen hyvinvoinnin kannalta tulevat esille erityisesti tiedon lisääntymisenä ja neuvojen saamisena keskustelun aloittamiseen sekä ristiriitojen ratkaisemiseen. Näiden lisäksi selviytymiskeinojen oppiminen, avun tarpeen tunnistaminen sekä vertaistuen saaminen ovat interventioissa käsiteltäviä aiheita, joiden huomattiin vaikuttavan lapsiin positiivisesti.
Intervention onnistumisen kannalta tärkeimpiä teemoja ovat sujuva ja avoin kommunikointi, lasten kuunteleminen sekä heidän tunteiden käsittely ja tiedon antaminen. Olennaista on lapsen yksilöllisyyden lisäksi huomioida kaikkien perheenjäsenten osallistaminen sekä heidän väliset suhteet. Opinnäytetyön tulosten perusteella ilmeni tarve jatkotutkimukselle, jossa selvitetään interventioiden pituuden vaikutukset ja hyödyt. Jatkotutkimuksissa tulisi kartoittaa ammattilaisten tietämys interventioiden toteuttamisesta ja hyödyistä.
Interventioissa tunnistetaan lasten tarpeita, puututaan lasten ongelmiin ja ennaltaehkäistään niitä, tarjotaan psykoedukaatiota ja turvallista ympäristöä keskustelulle sekä parannetaan perheenjäsenten välisiä suhteita. Opinnäytetyön tuloksissa interventioiden hyödyt lapsen hyvinvoinnin kannalta tulevat esille erityisesti tiedon lisääntymisenä ja neuvojen saamisena keskustelun aloittamiseen sekä ristiriitojen ratkaisemiseen. Näiden lisäksi selviytymiskeinojen oppiminen, avun tarpeen tunnistaminen sekä vertaistuen saaminen ovat interventioissa käsiteltäviä aiheita, joiden huomattiin vaikuttavan lapsiin positiivisesti.
Intervention onnistumisen kannalta tärkeimpiä teemoja ovat sujuva ja avoin kommunikointi, lasten kuunteleminen sekä heidän tunteiden käsittely ja tiedon antaminen. Olennaista on lapsen yksilöllisyyden lisäksi huomioida kaikkien perheenjäsenten osallistaminen sekä heidän väliset suhteet. Opinnäytetyön tulosten perusteella ilmeni tarve jatkotutkimukselle, jossa selvitetään interventioiden pituuden vaikutukset ja hyödyt. Jatkotutkimuksissa tulisi kartoittaa ammattilaisten tietämys interventioiden toteuttamisesta ja hyödyistä.