Videoiden merkitys jääkiekkoseuran sosiaalisen median markkinoinnissa
Westerlund, Jenna (2023)
Westerlund, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia etenkin markkinointivideoiden merkitystä jääkiekkoseuran sosiaalisessa mediassa. Tarkoituksena on tehdä selväksi se, miksi jääkiekkoseuran kannattaa panostaa audiovisuaaliseen sisältöön. Tutkimustyö on tehty siten, että sen avulla voidaan ohjeistaa jääkiekkoseuroja kohti johdonmukaisempaa, luovempaa ja trendien mukaisempaa videotuotantoa sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen sekä tutkimusosuuteen, jossa vertaillaan kuukauden ajan Tampereen Tapparan ja Ilveksen, Lahden Pelicansin sekä Lappeenrannan SaiPan Liiga-joukkueiden toimintaa Instagramissa sekä viestintäpalvelu X:ssä. Tarkastelun kohteena on etenkin audiovisuaalisen sisällön määrä verrattuna muuhun sisältöön. Tutkimusosuudessa avataan myös, miten toimiva markkinointivideo rakennetaan ja miten videoita hyödynnetään sosiaalisessa mediassa parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Aim of this thesis is to especially research the importance of marketing videos in an ice hockey team’s social media. The purpose is to clarify why an ice hockey team should invest in audiovisual content. Research has been done in a way that with its help, ice hockey teams can be instructed towards more coherent, creative and trendy video production in social media.
This thesis is divided in two parts, theory, and research in which Liiga ice hockey teams Tappara and Ilves of Tampere, Pelicans of Lahti and Saipa of Lappeenranta activity in social media platforms Instagram and X is compared to each other. Especially the amount of audiovisual content compared to other content is a target of analysis. In the research part it is also covered how a functional marketing video is built and how videos can benefit from the social media in the best way.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen sekä tutkimusosuuteen, jossa vertaillaan kuukauden ajan Tampereen Tapparan ja Ilveksen, Lahden Pelicansin sekä Lappeenrannan SaiPan Liiga-joukkueiden toimintaa Instagramissa sekä viestintäpalvelu X:ssä. Tarkastelun kohteena on etenkin audiovisuaalisen sisällön määrä verrattuna muuhun sisältöön. Tutkimusosuudessa avataan myös, miten toimiva markkinointivideo rakennetaan ja miten videoita hyödynnetään sosiaalisessa mediassa parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Aim of this thesis is to especially research the importance of marketing videos in an ice hockey team’s social media. The purpose is to clarify why an ice hockey team should invest in audiovisual content. Research has been done in a way that with its help, ice hockey teams can be instructed towards more coherent, creative and trendy video production in social media.
This thesis is divided in two parts, theory, and research in which Liiga ice hockey teams Tappara and Ilves of Tampere, Pelicans of Lahti and Saipa of Lappeenranta activity in social media platforms Instagram and X is compared to each other. Especially the amount of audiovisual content compared to other content is a target of analysis. In the research part it is also covered how a functional marketing video is built and how videos can benefit from the social media in the best way.