Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia huolen kysymysten puheeksi ottamisesta huoltajien kanssa
Mäntysaari, Maria; Sirro, Katriina (2023)
Mäntysaari, Maria
Sirro, Katriina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128373
Tiivistelmä
Tutkimustyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia huolen kysymysten puheeksi ottamisesta huoltajien kanssa varhaiskasvatuskeskustelun yhteydessä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi varsinaissuomalainen kunta, jonka varhaiskasvatuksen opettajat vastasivat kyselyyn. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on huolen puheeksioton kysymysten esittämisestä. Huolen kysymykset ovat valmiiksi laaditut, ja ne tulee esittää jokaiselle huoltajalle varhaiskasvatuskeskustelun yhteydessä. Kyselyllä pyrittiin saamaan vastaukset seuraaviin asioihin: esitetäänkö kysymykset jokaisessa varhaiskasvatuskeskustelussa jokaiselle huoltajalle, koetaanko kysymysten käyttö haastavana, miten huoltajat ovat kysymyksiin suhtautuneet ja miten on toimittu, jos kysymysten avulla on saatu selville jotakin huolta herättävä.
Tutkimustyö on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena, tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka lähetettiin kaikille kunnan varhaiskasvatuksen opettajille. Tutkimustulokset on esitetty taulukoittain ja tekstinä.
Tuloksien mukaan toimeksiantokunnan varhaiskasvatuksen opettajilla on merkittävä määrä osaamista huolen tunnistamisessa, oikea-aikaisesti toimimisessa ja eteenpäin ohjaamisessa. Varhaiskasvatuksen opettajat osaavat ohjata perheitä oikeiden palveluiden äärelle, kun huoli on ilmennyt, sekä konsultoida aktiivisesti muita alan ammattilaisia. Erityisenä piirteenä tuloksissa ilmeni, että kokemukset huoltajien reagoinnista huolen puheeksiottoon olivat pääosin positiivisia.
Tutkimustyö on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena, tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka lähetettiin kaikille kunnan varhaiskasvatuksen opettajille. Tutkimustulokset on esitetty taulukoittain ja tekstinä.
Tuloksien mukaan toimeksiantokunnan varhaiskasvatuksen opettajilla on merkittävä määrä osaamista huolen tunnistamisessa, oikea-aikaisesti toimimisessa ja eteenpäin ohjaamisessa. Varhaiskasvatuksen opettajat osaavat ohjata perheitä oikeiden palveluiden äärelle, kun huoli on ilmennyt, sekä konsultoida aktiivisesti muita alan ammattilaisia. Erityisenä piirteenä tuloksissa ilmeni, että kokemukset huoltajien reagoinnista huolen puheeksiottoon olivat pääosin positiivisia.
