Lekens betydelse för kompisrelationer bland barn i lekåldern
Miettinen, Clarissa; Granlund, Hanna; Savolainen, Lotta (2023)
Miettinen, Clarissa
Granlund, Hanna
Savolainen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128383
Tiivistelmä
Lärdomsprovet tar reda på vilken betydelse lek har för kompisrelationer bland barn i lekåldern. Avhandlingen gjordes på uppdrag av Helsingfors stad och ämnet var utvecklingen av småbarnspedagogiken i huvudstadsregionen - Hur stöder man kompisrelationer inom småbarnspedagogiken? Syftet med examensarbetet var att få en djupare bild av kompisrelationernas betydelse för barn i lekålder och hur pedagogen med hjälp av lek kan stöda utvecklingen av sociala färdigheter. Lärdomsprovet är en generell litteraturöversikt som analyserar 13 vetenskapliga artiklar publicerade under åren 2010–2022. Frågeställningar var Vilken betydelse har kompisrelationer för barn i lekåldern? och Hur kan pedagogen stöda sociala färdigheter via lek? Lev Semjonovits Vygotskys utvecklingsteori och Friedrich Fröbels pedagogiska ideologi är den teoretiska referensramen. Lärdomsprovet gäller barn i åldern 1–5 år som inte är i behov av särskilt stöd eller barn med nedsatt funktionsförmåga. Lärdomsprovet forskar inte kring enskilda lekidéer för pedagoger. Forskningsresultat visade att kompisrelationer är mycket viktiga för barn i lekålder. Kompisrelationer ger barnet positivt innehåll i livet och ger även stöd för barnet att bilda vänskapsband i framtiden, eftersom barnet kan öva sociala färdigheter och samarbetsförmåga tillsammans med kompisar. För pedagogens roll visade resultaten att pedagogen ska stöda barnens lek genom att ta hänsyn till barnens intressen och behov. I planerandet av verksamheten skall det lämnas utrymme för barnens fantasi och spontana behov utan att pedagogen bestämmer om allt. Ledd lek rekommenderas speciellt vid situationer då barnet lär sig nya färdigheter med hjälp av lek. Det betyder dock inte att lärande inte sker i den fria leken.
