Positiivisten tunteiden merkitys etätyössä: esihenkilön näkökulma
Varjonen, Henna (2023)
Varjonen, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028163
Tiivistelmä
Etätyön yleistymisen myötä on jouduttu pohtimaan myös johtamista uudenlaisesta näkökulmasta. Luottamuksen rakentaminen, yhteisöllisyyden ylläpitäminen ja tunnejohtaminen ovat tärkeitä etätyön johtamisessa huomioon otettavia asioita. Tämän työn tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys positiivisilla tunteilla oli etätyössä esihenkilön näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä etätyön tunnejohtamisesta ja siten olla osana kehittämässä etäjohtamista. Tutkimuskysymyksillä haettiin vastauksia siihen, millaiseksi esihenkilöt kokivat tunteiden johtamisen etätyössä, millainen merkitys positiivisilla tunteilla oli etätyössä ja miten ne näkyivät etäkohtaamisissa. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten esihenkilöt kokivat voivansa tukea ja hyödyntää positiivisten tunteiden kokemista etätyössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin kuudelta esihenkilöltä, joiden työntekijät toimivat vähintään osittain etätyössä. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Teams -palaverityökalun avulla marraskuussa 2022. Haastattelut analysoitiin teoriasidonnaisesti teemoittelun ja luokittelun avulla.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että esihenkilöiden mielestä positiivisilla tunteilla oli suuri merkitys etätyössä. Positiivinen tunnetila vaikutti motivaatioon, työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin, mutta myös työtehoon, tuottavuuteen ja innovatiivisuuteen. Etäkohtaamisissa tunteiden ilmaisu ja tulkitseminen hankaloituivat, joten tunteiden johtaminen nousi entistä tärkeämpään rooliin. Tutkimus osoitti, että etätyössä positiivisten tunteiden ilmaisu ja lisääminen vaati rennomman vuorovaikutuksen aktiivista mahdollistamista ja asioiden tarkempaa sanoittamista. Keskiöön nousi myös esihenkilöiden omien tunnetaitojen ja itsetuntemuksen merkitys työyhteisön positiivisen ilmapiirin rakentamisessa.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta tehtiin se, että esihenkilöt ymmärsivät positiivisten tunteiden suuren merkityksen myös etätyössä. Kuitenkin myönteisten tunnetilojen yhteys organisaation taloudelliseen tulokseen ei tullut haastatteluissa yhtä selkeästi esille kuin muussa lähdemateriaalissa. Etäjohtamista voitaisiin kehittää lisäämällä esihenkilöiden ymmärrystä positiivisten tunteiden organisaatiotason vaikutuksesta sekä parantamalla esihenkilöiden omia tunnetaitoja ja tunnejohtamista. Merkittävä johtopäätös oli myös se, että positiivisia tunteita voidaan johtaa päivittäisillä pienemmillä toimilla, kuten kiitoksella, hymyllä ja kuulumisten vaihdolla, mutta myös pitkäjänteisemmällä ilmapiirin ja luottamuksen kehittämisellä. Remote work had become a more common way of working and therefore management also had to be studied from new perspectives. Important things to consider when managing remote work were building trust and managing emotions. The aim of this work was to find out the importance of positive emotions in remote work from the manager’s point of view. The purpose of study was to increase understanding of emotion management in remote work and to be a part of developing remote management.
The study was carried out as a qualitative study. The empirical data was collected by interviewing six managers whose employees worked at least partly remotely. The interviews were carried out as theme interviews with remote connections using the Microsoft Teams meeting tool. The purpose of the interviews was to find out how the managers experienced managing emotions in remote work, what significance positive emotions had in remote work and how they were reflected in remote meetings. In addition, wanted to find out how managers felt they could support and utilize the experience of positive emotions in remote work. The interviews were analyzed, and the results and conclusions were made by comparing and combining the information from the interviews with information from other sources.
Based on the results managers considered positive emotions very important in remote work. Positive feelings affected motivation, efficiency, productivity, and well-being at work. Expressing and interpretating emotions became more difficult in remote meetings, so managing emotions became even more important. The study showed that organizing a casual interactions and verbalizing things and feelings more carefully makes it possible to experience and express positive emotions in remote work. Manager’s own self-knowledge and emotional skills had an important role in building positive atmosphere in the workplace.
The conclusion of the study was that managers understood the importance of positive emotions in remote work. However, the connection between positive emotions and the financial success of the organization was not as clearly revealed in the interviews as it was in other sources. Management could be developed by increasing managers’ understanding of the impact of positive emotions on the success of the organization and by improving the emotional skills and emotion management of the managers. A significant conclusion was also that positive feelings can be made possible by small daily actions, such as express gratitude, smile and asking how others are doing, but also by developing a more long-term atmosphere and trust.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin kuudelta esihenkilöltä, joiden työntekijät toimivat vähintään osittain etätyössä. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Teams -palaverityökalun avulla marraskuussa 2022. Haastattelut analysoitiin teoriasidonnaisesti teemoittelun ja luokittelun avulla.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että esihenkilöiden mielestä positiivisilla tunteilla oli suuri merkitys etätyössä. Positiivinen tunnetila vaikutti motivaatioon, työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin, mutta myös työtehoon, tuottavuuteen ja innovatiivisuuteen. Etäkohtaamisissa tunteiden ilmaisu ja tulkitseminen hankaloituivat, joten tunteiden johtaminen nousi entistä tärkeämpään rooliin. Tutkimus osoitti, että etätyössä positiivisten tunteiden ilmaisu ja lisääminen vaati rennomman vuorovaikutuksen aktiivista mahdollistamista ja asioiden tarkempaa sanoittamista. Keskiöön nousi myös esihenkilöiden omien tunnetaitojen ja itsetuntemuksen merkitys työyhteisön positiivisen ilmapiirin rakentamisessa.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta tehtiin se, että esihenkilöt ymmärsivät positiivisten tunteiden suuren merkityksen myös etätyössä. Kuitenkin myönteisten tunnetilojen yhteys organisaation taloudelliseen tulokseen ei tullut haastatteluissa yhtä selkeästi esille kuin muussa lähdemateriaalissa. Etäjohtamista voitaisiin kehittää lisäämällä esihenkilöiden ymmärrystä positiivisten tunteiden organisaatiotason vaikutuksesta sekä parantamalla esihenkilöiden omia tunnetaitoja ja tunnejohtamista. Merkittävä johtopäätös oli myös se, että positiivisia tunteita voidaan johtaa päivittäisillä pienemmillä toimilla, kuten kiitoksella, hymyllä ja kuulumisten vaihdolla, mutta myös pitkäjänteisemmällä ilmapiirin ja luottamuksen kehittämisellä.
The study was carried out as a qualitative study. The empirical data was collected by interviewing six managers whose employees worked at least partly remotely. The interviews were carried out as theme interviews with remote connections using the Microsoft Teams meeting tool. The purpose of the interviews was to find out how the managers experienced managing emotions in remote work, what significance positive emotions had in remote work and how they were reflected in remote meetings. In addition, wanted to find out how managers felt they could support and utilize the experience of positive emotions in remote work. The interviews were analyzed, and the results and conclusions were made by comparing and combining the information from the interviews with information from other sources.
Based on the results managers considered positive emotions very important in remote work. Positive feelings affected motivation, efficiency, productivity, and well-being at work. Expressing and interpretating emotions became more difficult in remote meetings, so managing emotions became even more important. The study showed that organizing a casual interactions and verbalizing things and feelings more carefully makes it possible to experience and express positive emotions in remote work. Manager’s own self-knowledge and emotional skills had an important role in building positive atmosphere in the workplace.
The conclusion of the study was that managers understood the importance of positive emotions in remote work. However, the connection between positive emotions and the financial success of the organization was not as clearly revealed in the interviews as it was in other sources. Management could be developed by increasing managers’ understanding of the impact of positive emotions on the success of the organization and by improving the emotional skills and emotion management of the managers. A significant conclusion was also that positive feelings can be made possible by small daily actions, such as express gratitude, smile and asking how others are doing, but also by developing a more long-term atmosphere and trust.