Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitaalisuuden käyttäjälähtöinen kehittäminen Kasarmin kampuksen ravintolapalveluissa

Tuovinen, Tomi (2014)

Avaa tiedosto
Tuovinen_Tomi.pdf (2.481Mt)
Lataukset: 


Tuovinen, Tomi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914289
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Kasarmin kampuksen ravintolapalveluiden digitaalisuutta käyttäjälähtöisesti Living Lab -toiminnalla. Kehittämistyön lähtökohtina toimivat Mikkelin ammattikorkeakoulun uusi vuoteen 2017 ulottuva strategia, ja ravintolapalveluissa havaitut kehittämistarpeet.

Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:n omistama palveluyksikkö Kasarmin kampuksen ravintolapalvelut, joka tuottaa maksullista palveluliiketoimintaa ollen samalla monialainen, ja kansainvälinen oppimisympäristö Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Kasarmin kampuksen ravintolapalvelut haluavat profiloitua Living Lab -ravintoloiksi, ja toimia käyttäjälähtöisinä tuote- ja palvelukehityksen alustoina.

Käyttäjätietoa kerättiin kehittämistyötä varten piilohavainnoimalla Ravintola DeXin ja Ravintola Kasarminan käyttäjiä viikon verran. Havainnoinnin aikana suoritettiin avoimia haastatteluita, joilla tarkennettiin, ja syvennettiin havainnoinnin tuloksia. Kehittämistyössä käytettiin Neloskierre-hankkeessa kehitettyä Living Lab -toimintamallia (ks. sivu 24) käyttäjälähtöisestä kehittämisestä. Kehittämistyön avulla testattiin myös Living Lab -toiminnan sopivuutta Kasarmin kampuksen ravintolapalveluiden tuotteiden ja palveluiden käyttäjälähtöiseen kehittämiseen.

Kehittämistyön tuloksena ravintolapalveluiden käyttöön innovoitiin luovilla ongelman ratkaisun menetelmillä toteuttamiskelpoiset digitaalisuuden kehittämiseen tähtäävät käyttäjälähtöiset tuote- ja palveluinnovaation ideakokonaisuudet. Ideakokonaisuudet sisälsivät sekä inkrementaaleihin että radikaaleihin innovaatioihin tähtääviä ideoita. Kehittämistyön tuloksista on vielä pitkä matka käytäntöön viedyiksi innovaatioiksi, ja niitä tulee kehittää vielä innovaatiotoiminnalla, jotta niillä pystytään tuottamaan uutta lisäarvoa ravintolapalveluiden käyttäjille. Kehittämistyössä opittiin, että Living Lab -prosessin toteutuksessa korostuu hyvä etukäteissuunnittelu ja menetelmäosaaminen. Suunnitteluun tulee resursoida riittävästi aikaa, koska siinä tehdyt virheet heijastuvat koko Living Lab -prosessiin. Haasteista huolimatta kehittämistyössä käytetty Living Lab -toimintamalli koettiin selkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi ravintolapalveluiden digitaalisuuden käyttäjälähtöiseen kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste