Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Näkökulmia yhteiskuntavastuullisesta opetusravintolasta ja sen johtamisesta ammatillisessa koulutuksessa

Rajala, Jussi (2023)

Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Rajala_Jussi.pdf (1.221Mt)
Lataukset: 


Rajala, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228468
Tiivistelmä
Opetusravintoloilla on ollut merkittävä rooli toisen asteen ammatillisessa ravintola- ja catering -alan koulutuksessa ravintolakoulujen perustamisesta lähtien. Opiskelijoiden kiinnittyminen alan opintoihin sekä turvallinen ja työelämälähtöinen oppimisympäristö ovat antaneet merkitsevyyttä ylläpitää opetusravintolatoimintaa alan koulutusta järjestävien oppilaitosten keskuudessa. Myös imagoarvot ovat olleet keskeisessä roolissa opetusravintolan ja alan opetuksen näkyvyyden tuomisessa oppilaitosten ulkopuolelle. Ammatillisen koulutuksen kokemien suurten muutosten myötä opetusravintoloiden arvo ja rooli on muuttunut yhä voimakkaammin koko koulutusorganisaation toimintaa tukevaksi.

Aiheena tutkimuksessa oli selvittää opetusravintolatoiminnan parissa työskentelevien toimijoiden näkökulmia opetusravintolan roolista yhteiskuntavastuullisuuden toteuttajana sekä kuinka yhteiskuntavastuullisesti toimintaa toteutetaan. Tutkimuksen keskeisiksi aineistoiksi muodostui dokumenttiaineisto ja tästä muodostettu teoreettinen viitekehys vastuullisesta opetusravintolan toiminnasta sekä teema- ja syvähaastattelut, joita suoritettiin vuosien 2021-2022 aikana yhteensä neljä kappaletta.

Tutkimus osoitti opiskelijalähtöisyyden olevan kaiken toiminnan ytimenä toimintamallien ja johtamisen heterogeenisyydestä huolimatta. Toinen merkittävä tulos oli taloudellisesti kannattavan toiminnan merkitys. Ulkoisten asiakkaiden palvelu mahdollisti liike-elämälähtöinen oppimisympäristön lisäksi kustannustehokkuutta opetukseen. Tutkimus antoi myös viitteitä organisaatioiden rakenteellisista ongelmista, jossa huomio kiinnittyi opetusravintoloiden ylimmän johdon sitoutumiseen sekä kykyyn johtaa ja ohjata toimintaa siten, että yhteiskuntavastuu laaja-alaisesti huomioitaisiin. Kokonaisuuden johtamisessa tarvitaan koulutuksen järjestäjäorganisaatiota koskevia rakenteellisia linjauksia ja päätöksiä, jotka koskevat kaikkia toimijoita organisaatio- tai hierarkiatasoista riippumatta sekä tiivistä yhteistyötä heidän välilleen. Huomioitavaa oli myös se, että kaikissa organisaatioissa ei hyödynnetty tai haluttu hyödyntää sitä potentiaalia, jota opetusravintola parhaimmillaan voi opiskelijoille, opetukselle tai organisaatiolle tarjota.

Tutkimuksessa esitettyjä tuloksia ja näkökulmia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen alaisen palveluliiketoiminnan kokonaisuuden yhteiskuntavastuullisessa suunnittelussa ja järjestämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste