Näkökulmia yhteiskuntavastuullisesta opetusravintolasta ja sen johtamisesta ammatillisessa koulutuksessa
Rajala, Jussi (2023)
Rajala, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228468
Tiivistelmä
Opetusravintoloilla on ollut merkittävä rooli toisen asteen ammatillisessa ravintola- ja catering -alan koulutuksessa ravintolakoulujen perustamisesta lähtien. Opiskelijoiden kiinnittyminen alan opintoihin sekä turvallinen ja työelämälähtöinen oppimisympäristö ovat antaneet merkitsevyyttä ylläpitää opetusravintolatoimintaa alan koulutusta järjestävien oppilaitosten keskuudessa. Myös imagoarvot ovat olleet keskeisessä roolissa opetusravintolan ja alan opetuksen näkyvyyden tuomisessa oppilaitosten ulkopuolelle. Ammatillisen koulutuksen kokemien suurten muutosten myötä opetusravintoloiden arvo ja rooli on muuttunut yhä voimakkaammin koko koulutusorganisaation toimintaa tukevaksi.
Aiheena tutkimuksessa oli selvittää opetusravintolatoiminnan parissa työskentelevien toimijoiden näkökulmia opetusravintolan roolista yhteiskuntavastuullisuuden toteuttajana sekä kuinka yhteiskuntavastuullisesti toimintaa toteutetaan. Tutkimuksen keskeisiksi aineistoiksi muodostui dokumenttiaineisto ja tästä muodostettu teoreettinen viitekehys vastuullisesta opetusravintolan toiminnasta sekä teema- ja syvähaastattelut, joita suoritettiin vuosien 2021-2022 aikana yhteensä neljä kappaletta.
Tutkimus osoitti opiskelijalähtöisyyden olevan kaiken toiminnan ytimenä toimintamallien ja johtamisen heterogeenisyydestä huolimatta. Toinen merkittävä tulos oli taloudellisesti kannattavan toiminnan merkitys. Ulkoisten asiakkaiden palvelu mahdollisti liike-elämälähtöinen oppimisympäristön lisäksi kustannustehokkuutta opetukseen. Tutkimus antoi myös viitteitä organisaatioiden rakenteellisista ongelmista, jossa huomio kiinnittyi opetusravintoloiden ylimmän johdon sitoutumiseen sekä kykyyn johtaa ja ohjata toimintaa siten, että yhteiskuntavastuu laaja-alaisesti huomioitaisiin. Kokonaisuuden johtamisessa tarvitaan koulutuksen järjestäjäorganisaatiota koskevia rakenteellisia linjauksia ja päätöksiä, jotka koskevat kaikkia toimijoita organisaatio- tai hierarkiatasoista riippumatta sekä tiivistä yhteistyötä heidän välilleen. Huomioitavaa oli myös se, että kaikissa organisaatioissa ei hyödynnetty tai haluttu hyödyntää sitä potentiaalia, jota opetusravintola parhaimmillaan voi opiskelijoille, opetukselle tai organisaatiolle tarjota.
Tutkimuksessa esitettyjä tuloksia ja näkökulmia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen alaisen palveluliiketoiminnan kokonaisuuden yhteiskuntavastuullisessa suunnittelussa ja järjestämisessä.
Aiheena tutkimuksessa oli selvittää opetusravintolatoiminnan parissa työskentelevien toimijoiden näkökulmia opetusravintolan roolista yhteiskuntavastuullisuuden toteuttajana sekä kuinka yhteiskuntavastuullisesti toimintaa toteutetaan. Tutkimuksen keskeisiksi aineistoiksi muodostui dokumenttiaineisto ja tästä muodostettu teoreettinen viitekehys vastuullisesta opetusravintolan toiminnasta sekä teema- ja syvähaastattelut, joita suoritettiin vuosien 2021-2022 aikana yhteensä neljä kappaletta.
Tutkimus osoitti opiskelijalähtöisyyden olevan kaiken toiminnan ytimenä toimintamallien ja johtamisen heterogeenisyydestä huolimatta. Toinen merkittävä tulos oli taloudellisesti kannattavan toiminnan merkitys. Ulkoisten asiakkaiden palvelu mahdollisti liike-elämälähtöinen oppimisympäristön lisäksi kustannustehokkuutta opetukseen. Tutkimus antoi myös viitteitä organisaatioiden rakenteellisista ongelmista, jossa huomio kiinnittyi opetusravintoloiden ylimmän johdon sitoutumiseen sekä kykyyn johtaa ja ohjata toimintaa siten, että yhteiskuntavastuu laaja-alaisesti huomioitaisiin. Kokonaisuuden johtamisessa tarvitaan koulutuksen järjestäjäorganisaatiota koskevia rakenteellisia linjauksia ja päätöksiä, jotka koskevat kaikkia toimijoita organisaatio- tai hierarkiatasoista riippumatta sekä tiivistä yhteistyötä heidän välilleen. Huomioitavaa oli myös se, että kaikissa organisaatioissa ei hyödynnetty tai haluttu hyödyntää sitä potentiaalia, jota opetusravintola parhaimmillaan voi opiskelijoille, opetukselle tai organisaatiolle tarjota.
Tutkimuksessa esitettyjä tuloksia ja näkökulmia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen alaisen palveluliiketoiminnan kokonaisuuden yhteiskuntavastuullisessa suunnittelussa ja järjestämisessä.