Johtamisen asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen: palvelut ja tuotteistamisen edellytykset Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
Kunelius, Reeta (2023)
Kunelius, Reeta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328506
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) Uudistavan johtamisen nouseva vahvuusala. Tutkimusongelmana oli, että johtamisen monialainen asiantuntijuus ei näy riittävässä määrin ulkoiselle asiakkaalle eikä palveluja siten ole helppoa ostaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää johtamisen palvelujen tarjontaa ja sisältöjä sekä mahdollisuuksia palvelujen tuotteistamiseen. Tavoitteisiin pyrittiin hakemalla vastausta tutkimuskysymyksiin ”Millaisia palveluja Uudistavan johtamisen asiantuntijayhteisö tarjoaa” ja ”Miten johtamisen palveluja voitaisiin tuotteistaa”.
Teoreettinen viitekehys muodostui sekä johtamisen palvelujen että tuotteistamisen käsitteistä, joihin perehdyttiin kirjallisuuden ja pääasiassa kansainvälisten tutkimusten avulla. Menetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valittiin yhteensä seitsemän henkilöä Jamkin jokaisesta yksiköstä. Haastateltavat olivat asiantuntijayhteisön avainhenkilöitä tai muuten johtamiseen tai palvelumyyntiin perehtyneitä henkilöitä.
Aineistolähtöinen sisällönanalyysi toteutettiin kaksivaiheisesti. Litteroiduista haastatteluista poimittiin keskeiset ilmaukset teemoittain matriisiin, jossa ilmaukset pelkistettiin. Pelkistysten myötä kirjoitettiin ensimmäiset tulokset raporttiin. Niiden perusteella oli aiheellista muuttaa tutkimuskysymyksiä siten, että selvitettiin, mitä johtamisen palveluja koko Jamkissa tuotetaan ja mitkä ovat edellytykset näiden palvelujen tuotteistamiselle. Seuraavassa vaiheessa pelkistykset redusoitiin avainsanoiksi, joiden esiintymistiheyden perusteella saatiin selville keskeisimmät tulokset ja vastaukset tarkennettuihin tutkimuskysymyksiin.
Jamkin johtamisen palveluihin lukeutuu runsaasti eri asiakastarpeisiin vastaavia koulutuksia, palveluliiketoimintaa ja hankkeita, joiden tuotteistamiseen asiantuntijoilla on valmiutta ja motivaatiota. Myös osa palveluntuotantoprosesseista on jo osittain tuotteistettu. Tuotteistaminen edellyttää kuitenkin sisäisten rakenteiden selkeyttämistä ja avointa, yksikkörajat ylittävää keskustelua. Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena selvisi, että tunnetekijät epävarmuus ja luottamus sekä enemmän toimintaan liittyvät tekijät asiakasymmärrys, roolitus ja systemaattisuus ovat niitä alueita, joihin Jamkin sisäisellä kehittämisellä voidaan vaikuttaa.
Teoreettinen viitekehys muodostui sekä johtamisen palvelujen että tuotteistamisen käsitteistä, joihin perehdyttiin kirjallisuuden ja pääasiassa kansainvälisten tutkimusten avulla. Menetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valittiin yhteensä seitsemän henkilöä Jamkin jokaisesta yksiköstä. Haastateltavat olivat asiantuntijayhteisön avainhenkilöitä tai muuten johtamiseen tai palvelumyyntiin perehtyneitä henkilöitä.
Aineistolähtöinen sisällönanalyysi toteutettiin kaksivaiheisesti. Litteroiduista haastatteluista poimittiin keskeiset ilmaukset teemoittain matriisiin, jossa ilmaukset pelkistettiin. Pelkistysten myötä kirjoitettiin ensimmäiset tulokset raporttiin. Niiden perusteella oli aiheellista muuttaa tutkimuskysymyksiä siten, että selvitettiin, mitä johtamisen palveluja koko Jamkissa tuotetaan ja mitkä ovat edellytykset näiden palvelujen tuotteistamiselle. Seuraavassa vaiheessa pelkistykset redusoitiin avainsanoiksi, joiden esiintymistiheyden perusteella saatiin selville keskeisimmät tulokset ja vastaukset tarkennettuihin tutkimuskysymyksiin.
Jamkin johtamisen palveluihin lukeutuu runsaasti eri asiakastarpeisiin vastaavia koulutuksia, palveluliiketoimintaa ja hankkeita, joiden tuotteistamiseen asiantuntijoilla on valmiutta ja motivaatiota. Myös osa palveluntuotantoprosesseista on jo osittain tuotteistettu. Tuotteistaminen edellyttää kuitenkin sisäisten rakenteiden selkeyttämistä ja avointa, yksikkörajat ylittävää keskustelua. Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena selvisi, että tunnetekijät epävarmuus ja luottamus sekä enemmän toimintaan liittyvät tekijät asiakasymmärrys, roolitus ja systemaattisuus ovat niitä alueita, joihin Jamkin sisäisellä kehittämisellä voidaan vaikuttaa.