Kinestetiikan askelmerkit -toimintamalli: kinestetiikan osaamisen kehittäminen kotihoidon toimintaympäristössä
Hälinen, Arja; Leskelä, Hanna (2023)
Hälinen, Arja
Leskelä, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328566
Tiivistelmä
Ikääntyneiden kotihoidossa tarvitaan toimintamalleja, joilla lisätään asiakkaiden omaa liikkumista ja samalla tuetaan henkilöstön työskentelyä. Kinestetiikka on kokonaisvaltaisesti asiakkaiden toimintakykyä edistävä toimintamalli, jonka avulla avustamisesta tulee kevyempää ja miellyttävämpää sekä asiakkaalle että työntekijälle. Kinestetiikan osaamisen kehittäminen edellyttää kotihoidon työntekijöiltä muutosta aiempaan toimintatapaan sekä organisaatiolta uudenlaisia rakenteita, joilla tukea työntekijöiden työssä oppimista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kinestetiikan osaamisen kehittäminen yhdessä kotihoidon työntekijöiden kanssa osallistavia menetelmiä käyttäen. Tarkoituksena oli luoda yksilöllistä oppimista ja osaamisen kehittämistä tukeva toimintamalli kotihoidon työntekijöille, jota hyödynnetään kinestetiikan peruskurssin jälkeen kinestetiikan osaamisen juurruttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin organisaatiossa, jossa kinestetiikan peruskurssit oli juuri aloitettu. Opinnäytetyön toimeksiantaja pidetään nimettömänä kehittämisprosessiin osallistuneiden yksityisyyden suojan varmistamiseksi. Opinnäytetyön tutkivan kehittämisen menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Alustava kinestetiikan askelmerkit -toimintamalli luotiin SWOT-analyysillä kerätyn aineiston pohjalta ja ryhmähaastattelulla saatujen vastausten perusteella toimintamallia täydennettiin ja se muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Kotihoidon toimintaympäristöön laadittu kinestetiikan askelmerkit -toimintamalli koostuu kolmesta tasosta, organisaatio-, työyhteisö- ja työntekijätaso, jotka kaikki tulee huomioida työntekijän kinestetiikan osaamisen kehittymiseksi. Kinestetiikan osaamisen kehittäminen edellyttää kaikkien tasojen yhteistyössä tapahtuvaa suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jonka toteutumiseen vaikuttaa eniten työntekijätasolla tapahtuva muutos toimintatavoissa. Tämän vuoksi on tärkeää tukea yksilön työssä oppimista ja osaamisen kehittämistä, jotta työntekijän kinestetiikan taidot kehittyvät ja juurtuvat osaksi työtä. Elderly home care requires operating models that increase customers' mobility and support employees. Kinesthetics is an operating model that comprehensively promotes the customer's ability to function, making assistance lighter and more pleasant for both the customer and the employee. The competence development in kinesthetics requires a change in the way of working for home care employees and new organizational structures to support workplace learning.
The study aimed at developing kinesthetics competence together with home care workers with participatory methods. The purpose was to create an operating model to support the home care worker’s individual learning and competence development after the elementary course in kinesthetics to succeed in the practical implementation of kinesthetics competence.
The execution of the thesis was in an organization where elementary courses in kinesthetics had just begun. The client of the study stayed anonymous to ensure the privacy of those involved in the development process. The development research method used for the thesis was action research. The preliminary kinesthetics steps-operating model was created based on data collected using SWOT analysis and rested on the responses received through a group interview. The operating model was supplemented and modified to its final form.
The kinesthetics steps -model prepared for the home care operating environment consists of three levels: organizational, work community, and employee level, all of which must be observed to develop the employee's kinesthetics competence. Competence development in kinesthetics requires systematic and goal-oriented action at all levels in cooperation, the realization of which is most affected by the change in operating practices at the employee level. Therefore, it is crucial to support individual workplace learning and competence development so that the employee's kinesthetics skills develop and become part of the work.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kinestetiikan osaamisen kehittäminen yhdessä kotihoidon työntekijöiden kanssa osallistavia menetelmiä käyttäen. Tarkoituksena oli luoda yksilöllistä oppimista ja osaamisen kehittämistä tukeva toimintamalli kotihoidon työntekijöille, jota hyödynnetään kinestetiikan peruskurssin jälkeen kinestetiikan osaamisen juurruttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin organisaatiossa, jossa kinestetiikan peruskurssit oli juuri aloitettu. Opinnäytetyön toimeksiantaja pidetään nimettömänä kehittämisprosessiin osallistuneiden yksityisyyden suojan varmistamiseksi. Opinnäytetyön tutkivan kehittämisen menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Alustava kinestetiikan askelmerkit -toimintamalli luotiin SWOT-analyysillä kerätyn aineiston pohjalta ja ryhmähaastattelulla saatujen vastausten perusteella toimintamallia täydennettiin ja se muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Kotihoidon toimintaympäristöön laadittu kinestetiikan askelmerkit -toimintamalli koostuu kolmesta tasosta, organisaatio-, työyhteisö- ja työntekijätaso, jotka kaikki tulee huomioida työntekijän kinestetiikan osaamisen kehittymiseksi. Kinestetiikan osaamisen kehittäminen edellyttää kaikkien tasojen yhteistyössä tapahtuvaa suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jonka toteutumiseen vaikuttaa eniten työntekijätasolla tapahtuva muutos toimintatavoissa. Tämän vuoksi on tärkeää tukea yksilön työssä oppimista ja osaamisen kehittämistä, jotta työntekijän kinestetiikan taidot kehittyvät ja juurtuvat osaksi työtä.
The study aimed at developing kinesthetics competence together with home care workers with participatory methods. The purpose was to create an operating model to support the home care worker’s individual learning and competence development after the elementary course in kinesthetics to succeed in the practical implementation of kinesthetics competence.
The execution of the thesis was in an organization where elementary courses in kinesthetics had just begun. The client of the study stayed anonymous to ensure the privacy of those involved in the development process. The development research method used for the thesis was action research. The preliminary kinesthetics steps-operating model was created based on data collected using SWOT analysis and rested on the responses received through a group interview. The operating model was supplemented and modified to its final form.
The kinesthetics steps -model prepared for the home care operating environment consists of three levels: organizational, work community, and employee level, all of which must be observed to develop the employee's kinesthetics competence. Competence development in kinesthetics requires systematic and goal-oriented action at all levels in cooperation, the realization of which is most affected by the change in operating practices at the employee level. Therefore, it is crucial to support individual workplace learning and competence development so that the employee's kinesthetics skills develop and become part of the work.