Pelikehitys osana yläasteen ohjelmoinnin opetusta : valinnainen kurssi Minecraftin modaamisesta
Varjonen, Aaro (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada nuoret ymmärtämään, että ohjelmointi on tapa luoda ja rakentaa asioita, eikä pelkästään työkalu asioiden käsittelyyn. Ohjelmoinnin opetus osana matematiikan opintoja saattaa keskittyä liikaa ohjelmoinnin analyyttisten puolten käsittelyyn, joka ei ole nuorelle yhtä mielenkiintoista, kuin oman lempipelin kanssa työskentely.
Opinnäytetyössä selvitettiin yläasteen nykyistä ohjelmoinnin opetuksen tasoa ja toimintatapoja, sekä kysyttiin nuorilta mielipiteitä videopeleistä ja omista kokemuksista ohjelmoinnin opiskelusta. Näiden avulla tutkittiin mahdollisia vaihtoehtoja muokattavalle pelille ja perehdyttiin jokaisen kolmen vaihtoehdon modauksen tapoihin, työkaluihin, muokkaamisen yhteydessä käytettyyn ohjelmointikieleen ja mahdollisesti olemassa oleviin yhteistöihin koulutussektorin kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää valinnainen yhden vuosiviikkotunnin pituinen kurssi yläasteikäisille Minecraftin modauksesta. Kurssilla kehitettiin kokonaisuus, jossa oppilaan itsetekemä luonnossa esiintyvä malmi ja hänen tekemä joukko, eli esimerkiksi eläin tiputtaisivat tarvittavat resurssit uuden esineen luomiseen. Malmi, joukko ja jokainen esine ovat kurssin aikana kehitettyjä kokonaisuuksia malleista ja tekstuureista ja niille ohjelmoidaan erityisiä toiminnallisuuksia, esimerkiksi taikasauva, joka luo salamointia ja räjähdyksen 14 metrin päähän.
Kurssin kehitys sujui suhteellisen kivuttomasti, sekä kehitettävä kokonaisuus on pelattava ja jokainen toiminnallisuus toimii saumattomasti yhdessä toisensa kanssa. Kehityksessä esiintyvät ongelmakohdat on myös pyritty minimoimaan kertomalla mahdollisista ongelmista ja niiden ratkaisutavoista. Opinnäytetyön aikana toteutettu modi on julkaistu GitHubiin, josta opiskelijat ja oppilaat voivat katsoa ratkaisuja tai esimerkkejä.
Opinnäytetyössä selvitettiin yläasteen nykyistä ohjelmoinnin opetuksen tasoa ja toimintatapoja, sekä kysyttiin nuorilta mielipiteitä videopeleistä ja omista kokemuksista ohjelmoinnin opiskelusta. Näiden avulla tutkittiin mahdollisia vaihtoehtoja muokattavalle pelille ja perehdyttiin jokaisen kolmen vaihtoehdon modauksen tapoihin, työkaluihin, muokkaamisen yhteydessä käytettyyn ohjelmointikieleen ja mahdollisesti olemassa oleviin yhteistöihin koulutussektorin kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää valinnainen yhden vuosiviikkotunnin pituinen kurssi yläasteikäisille Minecraftin modauksesta. Kurssilla kehitettiin kokonaisuus, jossa oppilaan itsetekemä luonnossa esiintyvä malmi ja hänen tekemä joukko, eli esimerkiksi eläin tiputtaisivat tarvittavat resurssit uuden esineen luomiseen. Malmi, joukko ja jokainen esine ovat kurssin aikana kehitettyjä kokonaisuuksia malleista ja tekstuureista ja niille ohjelmoidaan erityisiä toiminnallisuuksia, esimerkiksi taikasauva, joka luo salamointia ja räjähdyksen 14 metrin päähän.
Kurssin kehitys sujui suhteellisen kivuttomasti, sekä kehitettävä kokonaisuus on pelattava ja jokainen toiminnallisuus toimii saumattomasti yhdessä toisensa kanssa. Kehityksessä esiintyvät ongelmakohdat on myös pyritty minimoimaan kertomalla mahdollisista ongelmista ja niiden ratkaisutavoista. Opinnäytetyön aikana toteutettu modi on julkaistu GitHubiin, josta opiskelijat ja oppilaat voivat katsoa ratkaisuja tai esimerkkejä.