Purkuvaunujärjestelmän ohjelmoitavan logiikan päivitys
Viitala, Justus (2023)
Viitala, Justus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110528623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110528623
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä uudistettiin purkuvaunujärjestelmän logiikka. Aiempi järjestelmä pohjautuu Siemensin Simatic S5-95U-logiikkaan, jonka tuki päättyi valmistajan toimesta syyskuussa 2020. Päivityksen myötä siirryttiin uudempaan Siemensin Simatic S7 -ympäristöön, jonka tuotetuki on edelleen voimassa.
Päivityksen keskeisin tavoite oli säilyttää purkuvaunujärjestelmän toiminnallisuus muuttumattomana. Uuteen järjestelmään integroitiin Siemensin Industrial Ethernet, mikä mahdollisti yhteyden luomisen tehtaan automaatioverkkoon. Päivityksen seurauksena purkuvaunujärjestelmän elinkaari piteni, vianhakumahdollisuudet parantuivat ja käyttöliittymä kehittyi.
Opinnäytetyössä logiikkaohjelma päivitettiin aiemmasta Step 5 -järjestelmästä uudempaan Step 7 -ympäristöön. Päivitysprosessissa noudatettiin valmistajan antamia ohjeita, sillä ohjelmistojen viittauksen eivät olleet täysin samanlaisia. Purkuvaunujärjestelmän piirikaaviot päivitettiin vastaamaan uutta järjestelmää. Pääasialliset uudistukset koskivat logiikan komponenttien nimiä ja numerointeja sekä aikaisemmin tehtyjä releiden muutoksia. Kaikkia piirikaavioita ei ole sisällytetty opinnäytetyöhön tietoturvasyistä.
Järjestelmän asennuksen yhteydessä toteutettiin releiden, sulakkeiden ja riviliittimien siirtäminen sekä kaapeliteiden ja johdotuksen uudelleenjärjestely. Päivitetty purkuvaunujärjestelmä otettiin käyttöön onnistuneesti, ja projekti saatiin valmiiksi sovitun aikataulun mukaisesti. Logiikkaohjelma sekä piirikaaviot varmuuskopioitiin verkkolevylle. Päivitetty purkuvaunujärjestelmä otettiin aktiiviseen käyttöön tehtaan jälkikäsittelyssä.
Päivityksen keskeisin tavoite oli säilyttää purkuvaunujärjestelmän toiminnallisuus muuttumattomana. Uuteen järjestelmään integroitiin Siemensin Industrial Ethernet, mikä mahdollisti yhteyden luomisen tehtaan automaatioverkkoon. Päivityksen seurauksena purkuvaunujärjestelmän elinkaari piteni, vianhakumahdollisuudet parantuivat ja käyttöliittymä kehittyi.
Opinnäytetyössä logiikkaohjelma päivitettiin aiemmasta Step 5 -järjestelmästä uudempaan Step 7 -ympäristöön. Päivitysprosessissa noudatettiin valmistajan antamia ohjeita, sillä ohjelmistojen viittauksen eivät olleet täysin samanlaisia. Purkuvaunujärjestelmän piirikaaviot päivitettiin vastaamaan uutta järjestelmää. Pääasialliset uudistukset koskivat logiikan komponenttien nimiä ja numerointeja sekä aikaisemmin tehtyjä releiden muutoksia. Kaikkia piirikaavioita ei ole sisällytetty opinnäytetyöhön tietoturvasyistä.
Järjestelmän asennuksen yhteydessä toteutettiin releiden, sulakkeiden ja riviliittimien siirtäminen sekä kaapeliteiden ja johdotuksen uudelleenjärjestely. Päivitetty purkuvaunujärjestelmä otettiin käyttöön onnistuneesti, ja projekti saatiin valmiiksi sovitun aikataulun mukaisesti. Logiikkaohjelma sekä piirikaaviot varmuuskopioitiin verkkolevylle. Päivitetty purkuvaunujärjestelmä otettiin aktiiviseen käyttöön tehtaan jälkikäsittelyssä.