Ratkaisuja kestävän liikenteen kehittämiseen
Editoija
Saarela, Katariina
Tossavainen, Päivi
Julin, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-401-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-401-2
Tiivistelmä
Alueilla, joilla asukastiheys on harvaa ja etäisyydet palveluiden äärelle voivat olla pitkiäkin, yksityisauton käyttöä on pidetty itsestään selvänä. Työmatka yhtäälle, kauppareissu toisaalle. Harrastukset, koulut, vapaa-ajan toiminnat ja terveyspalvelut – liikkumisen tarpeet ovat moninaisia ja käyttömukavuutensa puolesta yksityisautoa on vaikea päihittää. Ilmastokriisin torjuminen ja energian hintojen nousu ovat kuitenkin saaneet ihmiset pohtimaan vaihtoehtoisia muotoja päivittäiselle liikkumiselleen.
Harvaan asuttujen alueiden liikennepalveluiden kehittäminen edellyttää toimivaa yhteistyötä. Kunta vastaa omalta osaltaan alueensa joukko- ja julkisen liikenteen palveluiden järjestämisestä. Palveluiden käyttäjinä kuntalaiset voivat omalla toiminnallaan ja valinnoillaan vaikuttaa siihen, millaiset palvelut ovat elinkelpoisia. Maakunnan liitto taas vastaa alueellisesta kehittämistyöstä esimerkiksi kuntien välisten joukkoliikennepalveluiden osalta. Liitolla voi olla myös merkittävä rooli toimia yhteistyöhön kannustavana tahona kuntien, käyttäjien ja palveluntarjoajien välillä.
Smart Countryside Mobility -hankkeen tavoitteena oli tuottaa Uudenmaan harvempaan asutuille alueille uusia liikennepalveluiden konsepteja sekä parantaa olemassa olevia palveluita. Lisäksi tavoitteena oli edistää liikkumisen ekosysteemin muodostumista Uudenmaan alueelle. Kehittämistyön keinot ammennettiin palvelumuotoilusta, johon osallistavat työmenetelmät kuuluvat luontaisena osana.
Harvaan asuttujen alueiden liikennepalveluiden kehittäminen edellyttää toimivaa yhteistyötä. Kunta vastaa omalta osaltaan alueensa joukko- ja julkisen liikenteen palveluiden järjestämisestä. Palveluiden käyttäjinä kuntalaiset voivat omalla toiminnallaan ja valinnoillaan vaikuttaa siihen, millaiset palvelut ovat elinkelpoisia. Maakunnan liitto taas vastaa alueellisesta kehittämistyöstä esimerkiksi kuntien välisten joukkoliikennepalveluiden osalta. Liitolla voi olla myös merkittävä rooli toimia yhteistyöhön kannustavana tahona kuntien, käyttäjien ja palveluntarjoajien välillä.
Smart Countryside Mobility -hankkeen tavoitteena oli tuottaa Uudenmaan harvempaan asutuille alueille uusia liikennepalveluiden konsepteja sekä parantaa olemassa olevia palveluita. Lisäksi tavoitteena oli edistää liikkumisen ekosysteemin muodostumista Uudenmaan alueelle. Kehittämistyön keinot ammennettiin palvelumuotoilusta, johon osallistavat työmenetelmät kuuluvat luontaisena osana.