"Hyvä kello kauas kuuluu, huono vielä kauemmas" : aikuissosiaalityön palveluiden maine ja sen kehittäminen
Paavola, Lauri (2023)
Paavola, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628702
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä aikuissosiaalityön palveluiden koettuun maineeseen kansalaisten näkökulmasta sekä pohtia, miten näiden palveluiden mainetta olisi mahdollista kehittää. Opinnäytetyö päätettiin olla kytkemättä yksittäiseen työelämäkumppaniin, sillä kytkös olisi voinut vaikuttaa opinnäytteen toteuttamiseen ja tuloksiin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin aikuisten sosiaalityön sekä rakenteellisen sosiaalityön tieteellisiä määritelmiä eri lähteistä sekä maineen ja maineenhallinnan kotimaista ja kansainvälistä tutkimusta. Teoreettisen viitekehyksen ja kyselytutkimuksen rakentamiseen liittyvän kirjallisuuden avulla toteutettiin sähköinen kyselytutkimus, jonka päätavoitteena oli kerätä tietoa aikuissosiaalityön palveluiden maineesta sekä saada kyselyn vastaajilta ehdotuksia maineen parantamiseksi. Kysely julkaistiin alkukesällä 2023. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin eri tutkimusstrategioita yhdistävää menetelmätriangulaatiota, joka mahdollisti laajemman näkökulman saamisen aiheeseen.
Kyselyn tulokset viittaavat siihen, että nuoremmat sukupolvet ovat vanhempia sukupolvia tietoisempia sosiaalityön palveluista ja he myös käyttävät palveluita enemmän. Lisäksi havaittiin, että aikuissosiaalityön palveluiden koetulla maineella on merkittävä vaikutus halukkuuteen hakeutua itse palveluihin asiakkaaksi. Vastaajien mielestä sosiaalityön palveluita tulisikin mainostaa ja markkinoida lisää sekä tietoisuutta palveluiden sisällöistä ja hyödyistä lisätä. Kyselyn tuloksista tehtyjä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää kohdentamaan tulevaa tiedotusta heille, jotka ovat vähiten tietoisia palveluista.
Tulokset yhdistettynä kirjallisuusaineistoon toimivat perustana kahden aikuissosiaalityön viestintää tukevan esimerkkimallin kehittämiselle. Malleissa korostuivat sosiaalityöhön liittyvä ammatillinen asiantuntemus sekä aikuissosiaalityön palveluista saatava hyöty.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin aikuisten sosiaalityön sekä rakenteellisen sosiaalityön tieteellisiä määritelmiä eri lähteistä sekä maineen ja maineenhallinnan kotimaista ja kansainvälistä tutkimusta. Teoreettisen viitekehyksen ja kyselytutkimuksen rakentamiseen liittyvän kirjallisuuden avulla toteutettiin sähköinen kyselytutkimus, jonka päätavoitteena oli kerätä tietoa aikuissosiaalityön palveluiden maineesta sekä saada kyselyn vastaajilta ehdotuksia maineen parantamiseksi. Kysely julkaistiin alkukesällä 2023. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin eri tutkimusstrategioita yhdistävää menetelmätriangulaatiota, joka mahdollisti laajemman näkökulman saamisen aiheeseen.
Kyselyn tulokset viittaavat siihen, että nuoremmat sukupolvet ovat vanhempia sukupolvia tietoisempia sosiaalityön palveluista ja he myös käyttävät palveluita enemmän. Lisäksi havaittiin, että aikuissosiaalityön palveluiden koetulla maineella on merkittävä vaikutus halukkuuteen hakeutua itse palveluihin asiakkaaksi. Vastaajien mielestä sosiaalityön palveluita tulisikin mainostaa ja markkinoida lisää sekä tietoisuutta palveluiden sisällöistä ja hyödyistä lisätä. Kyselyn tuloksista tehtyjä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää kohdentamaan tulevaa tiedotusta heille, jotka ovat vähiten tietoisia palveluista.
Tulokset yhdistettynä kirjallisuusaineistoon toimivat perustana kahden aikuissosiaalityön viestintää tukevan esimerkkimallin kehittämiselle. Malleissa korostuivat sosiaalityöhön liittyvä ammatillinen asiantuntemus sekä aikuissosiaalityön palveluista saatava hyöty.