Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Osallistava retkitoiminta: suunnittelumalli ja kokemukset

Heikkinen, Reeta (2023)

Avaa tiedosto
Heikkinen_Reeta.pdf (6.587Mt)
Lataukset: 


Heikkinen, Reeta
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää osallisuuden kokemuksia osallistavassa retkitoiminnassa sekä sen avulla kehittää osallistavan retken suunnittelumalli. Opinnäytetyön keskeisenä ajatuksena oli, että osallistujat pääsivät itse vaikuttamaan retken sisältöön ja ohjelmaan. Suunnittelumallin tarkoituksena on madaltaa kynnystä osallistavaan suunnitteluun ja innostaa lapsia osallistumaan heitä koskevaan päätöksentekoon. Parhaimmillaan suunnittelumalli voi tarjota mahdollisuutta vahvistaa oppimisen, leikkimisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemisen taitoja. Suunnittelumallia voisivat käyttää esimerkiksi luokkatoimikunnat ja opettajat tavoitteenaan ottaa lapsia enemmän mukaan retken tai muun toiminnan suunnitteluprosessiin.

Opinnäytetyön idea lähti nokialaisen neljännen luokan luokkatoimikunnan ajatuksesta järjestää luokalle yhteinen retki ennen kuudennen luokan luokkaretkeä. Koronan vuoksi retki siirtyi vuosilla, joten se täsmäsi hyvin tämän opinnäytetyön aikatauluun. Opinnäytetyö ratkaisi myös retken sisällön mietinnät, koska sisällön suunnittelivat oppilaat itse.

Opinnäytetyön teoriaosa sisältää retkitoimintaan läheisesti kytkeytyvän ympäristö- ja luontokasvatuksen lisäksi luonnon ja luontosuhteen, osallistamisen ja osallisuuden, yhteistoiminnallisen oppimisen sekä seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan teoriaa. Lisäksi opinnäytetyössä on avattu täydentävää teoriaa osallistavan suunnittelun ja palvelumuotoilun näkökulmasta.

Retkisuunnittelussa ja suunnittelumallin kehittämisessä käytettiin osallistavan suunnittelun tulokulmaa. Keskeisessä roolissa opinnäytetyön kannalta oli osallistaa oppilaat suunnittelemaan omaa retkeään ja innostaa heitä reflektoimaan kokemuksiaan suunnittelun matkalla. Lapsen luontosuhteen rakentumisella ja kokemuksella omiin asioihin vaikuttamisesta on kauaskantoisia myönteisiä vaikutuksia, minkä vuoksi retken suunnittelu, vaikka vain lähiympäristöön, kannattaa. Tämä suunnittelumalli on helppo ottaa käyttöön, koska se on selkeä ja sitä on helppo käyttää monenlaisten ryhmien retkien suunnittelussa. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten suunnittelumalli toimii jonkin toisen ryhmän kontekstissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste