Digitaalisen perehdytyssovelluksen kehittäminen työpajatoimintaan
Nuuttila, Topi (2023)
Nuuttila, Topi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli jatkokehittää Digit2 – Digitaidoilla ja -ratkaisuilla työelämään -hankkeessa toimeksiantajalleni Parik-säätiölle kehitettävää DIGIT-APP & Parik -perehdytyssovellusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli palvelumuotoilun yhteiskehittämisen menetelmien avulla muodostaa kehittämisideoita perehdytyssovelluksen sisältöön liittyen ja tehdä niiden pohjalta päivityksiä sovellukseen.
Palvelumuotoiluprosessi toteutettiin neljässä eri vaiheessa. Kartoita ja kuvaa -vaiheen tutkimuskysymyksenä oli, millaisena Parikin valmennushenkilökunta ja valmentautujat kokevat DIGIT-APP & Parik -sovelluksen käytön, teknisen toimivuuden ja sisällön. Vaiheessa toteutettiin kyselytutkimus kohderyhmään kuuluville tavoitteena selvittää palvelun nykytilanne. Tutki ja kiteytä -vaiheessa tutkimuskysymyksenä oli, miten perehdytyssovellus voisi näyttäytyä valmentautujan työtehtäviin perehtymisen eri vaiheissa. Vaiheessa muodostettiin sovelluksen palvelupolku Parikin valmennushenkilökunnalle toteutettujen haastattelujen pohjalta. Ideoi ja kokeile -vaiheen tutkimuskysymys oli, millaiset ovat sovelluksen kohderyhmän tarpeet ja toiveet sovellukselle. Vaiheessa toteutettiin aivoriihimenetelmällä yhteiskehittämistyöpajat Parikin valmentautujien ja valmennushenkilökunnan kanssa. Kehittämistyöpajoissa muodostuivat sovelluksen palvelukonsepti sekä kehittämisideat. Testaa ja toteuta -vaiheen tutkimuskysymys oli, millaista palautetta kohderyhmä antaa päivitetystä sovelluksesta. Vaiheessa kehittämisideat koottiin kehittämissuunnitelmaan, jonka avulla muodostettiin päivityksiä sovellukseen. Lisäksi vaiheessa kiteytettiin sovelluksen palvelumalli ja pilotoitiin päivitettyä sovellusta valmentautujille ja valmennushenkilökunnalle toteutetun kyselytutkimuksen avulla.
Tulosten mukaan sovelluksen testiversion helppokäyttöisyys ja tekninen toimivuus olivat hyvällä tasolla. Haastatteluissa ilmeni, että sovellusta voisi hyödyntää muun muassa valmentautumisjakson alusta asti perehdytyksessä ja myöhemmin ohjeiden kertaamisessa. Sisältöehdotuksina sovellukseen oli muun muassa kuvien ja videoiden lisäys sekä ulkoasu-, sisältö- ja asettelupäivityksiä. Tulosten mukaan sovelluksen helppokäyttöisyys, tekninen toimivuus ja tekstin helppolukuisuus olivat hyvällä tasolla päivitysten jälkeenkin.
Palvelumuotoiluprosessi toteutettiin neljässä eri vaiheessa. Kartoita ja kuvaa -vaiheen tutkimuskysymyksenä oli, millaisena Parikin valmennushenkilökunta ja valmentautujat kokevat DIGIT-APP & Parik -sovelluksen käytön, teknisen toimivuuden ja sisällön. Vaiheessa toteutettiin kyselytutkimus kohderyhmään kuuluville tavoitteena selvittää palvelun nykytilanne. Tutki ja kiteytä -vaiheessa tutkimuskysymyksenä oli, miten perehdytyssovellus voisi näyttäytyä valmentautujan työtehtäviin perehtymisen eri vaiheissa. Vaiheessa muodostettiin sovelluksen palvelupolku Parikin valmennushenkilökunnalle toteutettujen haastattelujen pohjalta. Ideoi ja kokeile -vaiheen tutkimuskysymys oli, millaiset ovat sovelluksen kohderyhmän tarpeet ja toiveet sovellukselle. Vaiheessa toteutettiin aivoriihimenetelmällä yhteiskehittämistyöpajat Parikin valmentautujien ja valmennushenkilökunnan kanssa. Kehittämistyöpajoissa muodostuivat sovelluksen palvelukonsepti sekä kehittämisideat. Testaa ja toteuta -vaiheen tutkimuskysymys oli, millaista palautetta kohderyhmä antaa päivitetystä sovelluksesta. Vaiheessa kehittämisideat koottiin kehittämissuunnitelmaan, jonka avulla muodostettiin päivityksiä sovellukseen. Lisäksi vaiheessa kiteytettiin sovelluksen palvelumalli ja pilotoitiin päivitettyä sovellusta valmentautujille ja valmennushenkilökunnalle toteutetun kyselytutkimuksen avulla.
Tulosten mukaan sovelluksen testiversion helppokäyttöisyys ja tekninen toimivuus olivat hyvällä tasolla. Haastatteluissa ilmeni, että sovellusta voisi hyödyntää muun muassa valmentautumisjakson alusta asti perehdytyksessä ja myöhemmin ohjeiden kertaamisessa. Sisältöehdotuksina sovellukseen oli muun muassa kuvien ja videoiden lisäys sekä ulkoasu-, sisältö- ja asettelupäivityksiä. Tulosten mukaan sovelluksen helppokäyttöisyys, tekninen toimivuus ja tekstin helppolukuisuus olivat hyvällä tasolla päivitysten jälkeenkin.