Verkkokaupan kävijäliikenteen kasvattaminen hakukoneoptimoinnilla
Hovi, Niina (2023)
Hovi, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728805
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kasvattaa verkkokaupan kävijäliikennettä hakukoneoptimoinnin avulla. Tavoitteena oli kasvattaa Turvallisuusopiston verkkokaupan kävijämääriä Googlen maksuttomasta hausta hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon avulla. Tutkimusongelmina oli, miten verkkokaupan orgaanista hakukonenäkyvyyttä voidaan kasvattaa, miten sivustoa hakukoneoptimoidaan näkyvyyden kasvattamiseksi ja miten orgaaninen hakukonenäkyvyys vaikuttaa verkkokaupan kävijäliikenteen määriin.
Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusmenetelmänä web-analytiikkaa eli verkkosivuston mittaamista. Tutkimusaineisto koottiin ja tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia arvioitiin analytiikan avulla (Google Analytics). Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkkokaupan löydettävyyttä, käytettävyyttä ja sisältömarkkinoinnin merkitystä kävijäliikenteeseen sekä verkkokaupan hakukoneoptimoinnin merkitystä, hyötyjä, keinoja ja mittareita.
Työssä saadut tulokset osoittivat, että hakukoneoptimoimalla tuotesivut ja tuottamalla hakukoneoptimoitua sisältöä blogiartikkelein saadaan kasvatettua sekä hakukonenäkyvyyttä että kävijäliikennettä verkkokauppaan. Kävijäliikenne kasvoi tutkimusaikana sitä mukaan, kun hakukonenäkyvyys parani. Tutkimuksen lopussa kävijäliikenne Googlen maksuttomasta hausta kasvoi 111 % verrattuna vertailujaksoon.
Tämän työn perusteella voidaan todeta, että hakukoneoptimoinnilla ja blogisisällöillä voidaan kasvattaa maksuttoman haun näkyvyyttä ja kävijäliikennettä verkkokauppaan. Opinnäytetyöllä saatiin pysyviä muutoksia niin tutkittavalle kohteelle eli verkkokaupalle kuin opinnäytetyöntekijän omaan toimintaan. Toimivia keinoja löydettiin verkkokaupan kävijämäärien ja näkyvyyden lisäämiseksi.
Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusmenetelmänä web-analytiikkaa eli verkkosivuston mittaamista. Tutkimusaineisto koottiin ja tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia arvioitiin analytiikan avulla (Google Analytics). Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkkokaupan löydettävyyttä, käytettävyyttä ja sisältömarkkinoinnin merkitystä kävijäliikenteeseen sekä verkkokaupan hakukoneoptimoinnin merkitystä, hyötyjä, keinoja ja mittareita.
Työssä saadut tulokset osoittivat, että hakukoneoptimoimalla tuotesivut ja tuottamalla hakukoneoptimoitua sisältöä blogiartikkelein saadaan kasvatettua sekä hakukonenäkyvyyttä että kävijäliikennettä verkkokauppaan. Kävijäliikenne kasvoi tutkimusaikana sitä mukaan, kun hakukonenäkyvyys parani. Tutkimuksen lopussa kävijäliikenne Googlen maksuttomasta hausta kasvoi 111 % verrattuna vertailujaksoon.
Tämän työn perusteella voidaan todeta, että hakukoneoptimoinnilla ja blogisisällöillä voidaan kasvattaa maksuttoman haun näkyvyyttä ja kävijäliikennettä verkkokauppaan. Opinnäytetyöllä saatiin pysyviä muutoksia niin tutkittavalle kohteelle eli verkkokaupalle kuin opinnäytetyöntekijän omaan toimintaan. Toimivia keinoja löydettiin verkkokaupan kävijämäärien ja näkyvyyden lisäämiseksi.