Sisäisen viestinnän malli moniammatillisessa SoTe-tilannekeskuksessa
Klemola, Susanne; Salo, Juha-Matti (2023)
Klemola, Susanne
Salo, Juha-Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sisäisen viestinnän toimintamalli tiedon siirtämiseen SoTe-tilannekeskuksen moniammatillisen henkilöstön välille. Toimintamallin tavoitteena oli, että tieto siirtyy henkilöstön päivittäisessä toiminnassa arkiviestinnän mallin rakenteen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisella lähestymistavalla. Tutkimusosio toteutettiin avoimella kyselyllä SoTe-tilannekeskuksen henkilöstölle. Kysely lähetettiin 30 henkilölle, joista 14 vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia.
SoTe-tilannekeskuksen henkilöstön kokemuksina moniammatillisen viestinnän toimivuudesta nousivat esiin viestinnän epäselvyys ja puutteet, päivittämättömät yhteystiedot, tiedonkulun puute ja eriävät tietojärjestelmät. Uuden viestintämallin suunnittelussa korostui toimiva VIRVE-liikenne, ajantasaiset yhteystiedot, yhteinen tietokanta, henkilöstön sitoutuneisuus, tiedon käytettävyys, sekä yhteinen viestintämalli.
Saatuja tuloksia hyödynnettiin kehittämisosiossa sisäisen viestintämallin luomisessa. Lisäksi mallin luomisessa huomioitiin aiheeseen liittyvää teoriatietoa sekä lakeja. Viestintämallin tekemiseen osallistui myös työelämän edustaja.
Johtopäätöksinä työstä voidaan todeta, että haasteet viestinnässä voivat aiheuttaa haittatapahtumia. Onnistunut sisäinen viestintä vaatii organisaation jokaisen työntekijän sitoutumisen ja avoimen suhtautumisen uusiin viestintätapoihin. Työntekijän on saatava hyvä koulutus ja perehdytys viestintään, omaksua uudet toimintatavat ja niiden myötä kehittää itseään. Sisäisen viestinnän mallissa korostuvat selkeys ja toimivuus. Viestintämalli tehtiin selkeyttämään SoTe-tike henkilöstön työelämän viestintää. Työelämän käytäntöjen muuttuessa viestintämallia tulee jatkossa päivittää tarpeisiin sopivaksi. Viestintämallin runkoa pystytään soveltuvin osin hyödyntämään muidenkin vastaavien SoTe-tilannekeskusten käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisella lähestymistavalla. Tutkimusosio toteutettiin avoimella kyselyllä SoTe-tilannekeskuksen henkilöstölle. Kysely lähetettiin 30 henkilölle, joista 14 vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia.
SoTe-tilannekeskuksen henkilöstön kokemuksina moniammatillisen viestinnän toimivuudesta nousivat esiin viestinnän epäselvyys ja puutteet, päivittämättömät yhteystiedot, tiedonkulun puute ja eriävät tietojärjestelmät. Uuden viestintämallin suunnittelussa korostui toimiva VIRVE-liikenne, ajantasaiset yhteystiedot, yhteinen tietokanta, henkilöstön sitoutuneisuus, tiedon käytettävyys, sekä yhteinen viestintämalli.
Saatuja tuloksia hyödynnettiin kehittämisosiossa sisäisen viestintämallin luomisessa. Lisäksi mallin luomisessa huomioitiin aiheeseen liittyvää teoriatietoa sekä lakeja. Viestintämallin tekemiseen osallistui myös työelämän edustaja.
Johtopäätöksinä työstä voidaan todeta, että haasteet viestinnässä voivat aiheuttaa haittatapahtumia. Onnistunut sisäinen viestintä vaatii organisaation jokaisen työntekijän sitoutumisen ja avoimen suhtautumisen uusiin viestintätapoihin. Työntekijän on saatava hyvä koulutus ja perehdytys viestintään, omaksua uudet toimintatavat ja niiden myötä kehittää itseään. Sisäisen viestinnän mallissa korostuvat selkeys ja toimivuus. Viestintämalli tehtiin selkeyttämään SoTe-tike henkilöstön työelämän viestintää. Työelämän käytäntöjen muuttuessa viestintämallia tulee jatkossa päivittää tarpeisiin sopivaksi. Viestintämallin runkoa pystytään soveltuvin osin hyödyntämään muidenkin vastaavien SoTe-tilannekeskusten käyttöön.