Improving the Customer Experience with DigitalGuest – Case: Ikaalinen Spa & Resort
Kiho, Jasmi (2023)
Kiho, Jasmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828845
Tiivistelmä
Matkailuala kehittyy jatkuvasti, ja maailman tilanne vaikuttaa siihen suuresti. Asiakasodotukset ovat jatkuvasti korkeammalla; kaiken pitää olla nopeampaa, parempaa ja toimivampaa, kuin koskaan ennen. Siksi on myös todennäköisempää, että asiakkaat arvostavat nykypäivänä enemmän pieniä digitaalisia ratkaisuja, jotka voivat tehdä esimerkiksi hotellivierailusta sujuvamman.
Ikaalinen Spa & Resort on lanseerannut DigitalGuest-vieraskirjatyökalun, hyödyllisen verkkosovelluksen, josta asiakkaat saavat vierailunsa aikana tärkeitä yrityksen tarjoamia tietoja, kuten aukioloajat, lisäpalvelut ja tavarat, tapahtumat sekä yleistä tärkeää tietoa, jota asiakas tarvitsee. DigitalGuestin kolme asiakassykliä ovat pre-stay (ennen saapumista), in-stay (vierailun aikana) sekä post-stay (lähdön jälkeen), joista yritys voi käyttää kutakin tarjotakseen vieraille kohdennettua markkinointia. Sekä asiakas että yritys hyötyvät DigitalGuestin käytöstä, koska se lisää asiakkaan arvoa, vähentää henkilöstön työtaakkaa ja lisää myyntiä.
Tämän opinnäytetyön taustalla oleva teoria pureutuu tärkeään aiheeseen, ’’great CX:ään’’, joka suomeksi viittaa hyviin asiakaskokemuksiin. Opinnäytetyö tutkii, miten poikkeuksellisen hyvät asiakaskokemukset rakentuvat ja miten niitä päästään toteuttamaan, ja lisäksi myös miten DigitalGuestia voitaisiin parantaa asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyössä toteutettiin kysely, jonka avulla selvitettiin, mitä asiakkaat ajattelevat verkkosovelluksesta ja kuinka sitä voitaisiin parantaa myynnin lisäämiseksi ja asiakaskokemuksien optimoinniksi.
Ikaalinen Spa & Resort on lanseerannut DigitalGuest-vieraskirjatyökalun, hyödyllisen verkkosovelluksen, josta asiakkaat saavat vierailunsa aikana tärkeitä yrityksen tarjoamia tietoja, kuten aukioloajat, lisäpalvelut ja tavarat, tapahtumat sekä yleistä tärkeää tietoa, jota asiakas tarvitsee. DigitalGuestin kolme asiakassykliä ovat pre-stay (ennen saapumista), in-stay (vierailun aikana) sekä post-stay (lähdön jälkeen), joista yritys voi käyttää kutakin tarjotakseen vieraille kohdennettua markkinointia. Sekä asiakas että yritys hyötyvät DigitalGuestin käytöstä, koska se lisää asiakkaan arvoa, vähentää henkilöstön työtaakkaa ja lisää myyntiä.
Tämän opinnäytetyön taustalla oleva teoria pureutuu tärkeään aiheeseen, ’’great CX:ään’’, joka suomeksi viittaa hyviin asiakaskokemuksiin. Opinnäytetyö tutkii, miten poikkeuksellisen hyvät asiakaskokemukset rakentuvat ja miten niitä päästään toteuttamaan, ja lisäksi myös miten DigitalGuestia voitaisiin parantaa asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyössä toteutettiin kysely, jonka avulla selvitettiin, mitä asiakkaat ajattelevat verkkosovelluksesta ja kuinka sitä voitaisiin parantaa myynnin lisäämiseksi ja asiakaskokemuksien optimoinniksi.