EHYT ry:n järjestöviestinnän konseptin kehittäminen
Pesonen, Nikki (2023)
Pesonen, Nikki
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n järjestöviestinnän kokonaisuuden kehittäminen. EHYT ry on valtakunnallinen sosiaalialan kansalais- ja asiantuntijajärjestö, jolla on yli 120 jäsenyhdistystä. Järjestöviestinnällä EHYTissä tarkoitetaan ensisijaisesti jäsenyhdistyksille suunnattua viestintää. Järjestöviestinnän kokonaisuus muodostuu EHYT Järjestö -lehdestä sekä sitä täydentävistä EHYT Uutisia -uutiskirjeestä ja verkkosivujen Jäsenyhdistyksille -osiosta.
Kehittämistyön taustalla oli tarve selvittää pitkään samalla tavalla tehdyn viestinnän päivitystarpeita sekä selkeyttää keitä järjestöviestinnän kohderyhmät ovat ja millaisia tavoitteita ja tarpeita järjestöviestintään liittyy. Työn tavoitteena oli luoda järjestöviestinnälle konsepti, joka ottaa huomioon ja yhdistää sekä organisaation järjestöviestinnälle asettamat tavoitteet että kohderyhmän tarpeet ja toiveet.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu pääosin Maija Töyryn, Panu Rädyn ja Kristiina Kuisman Editointi aikakauslehdessä -kirjassa kuvatun konseptin käsitteen ympärille. Konsepti rakentuu tavoitteiden, tarpeiden ja journalistisen kulttuurin muodostamasta perustasta, julkaisun toteuttamiseksi tehtävien ratkaisujen arkkitehtuurista ja näiden päivittäisestä toteutuksesta.
Kehittämishankkeen tutkimusosiossa etsittiin vastauksia kysymyksiin EHYTin järjestöviestinnän tavoitteista, kohderyhmän tarpeista ja toiveista sekä siitä, miten järjestöviestintäkokonaisuus tulisi näiden kaikkien perusteella konseptoida. Konstruktiivinen tutkimus toteutettiin organisaation ydinhenkilöiden haastatteluilla, lukijakyselyllä ja fokusryhmähaastattelulla kevään 2023 aikana.
Työn tuloksena syntyi perusteltu ehdotus järjestöviestinnän uudeksi konseptiksi. Konsepti on koottu yhdistämällä erityisesti ne teemat, jotka tutkimuksessa tulivat esiin sekä organisaation tavoitteina että kohderyhmän tarpeina. Keskeistä tuloksissa oli paperilehden arvostus pidempään säilyvänä, taustoittavalle ja syventävälle tiedolle sopivana viestintävälineenä laajemmalle kohderyhmälle, kun taas uutiskirjeen nähdään toimivan parhaiten nopeamman tiedonvälityksen välineenä rajatummalle sisäpiirille. Tämän huomion pohjalta konseptissa on kirkastettu kunkin kanavan kohderyhmää ja sisältöjä sekä innovoitu uusi uutiskirje sähköisen lehden laajemman jakelun tueksi. Konseptiin on kuvattu myös järjestöviestinnän työprosessiin kuuluvat ohjeistukset.
Kehittämistyössä tuli esiin kehittämistarpeita myös lehden rakenteelle ja ulkoasulle. Jatkokehitysehdotuksena on, että rakennetta ja ulkoasua uudistetaan tämän työn tulosten pohjalta yhteistyössä graafisen suunnittelijan kanssa vuoden 2024 aikana, minkä jälkeen myös tuossa yhteydessä syntyvät määrittelyt liitetään osaksi järjestöviestinnän konseptikansiota.
Kehittämistyön taustalla oli tarve selvittää pitkään samalla tavalla tehdyn viestinnän päivitystarpeita sekä selkeyttää keitä järjestöviestinnän kohderyhmät ovat ja millaisia tavoitteita ja tarpeita järjestöviestintään liittyy. Työn tavoitteena oli luoda järjestöviestinnälle konsepti, joka ottaa huomioon ja yhdistää sekä organisaation järjestöviestinnälle asettamat tavoitteet että kohderyhmän tarpeet ja toiveet.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu pääosin Maija Töyryn, Panu Rädyn ja Kristiina Kuisman Editointi aikakauslehdessä -kirjassa kuvatun konseptin käsitteen ympärille. Konsepti rakentuu tavoitteiden, tarpeiden ja journalistisen kulttuurin muodostamasta perustasta, julkaisun toteuttamiseksi tehtävien ratkaisujen arkkitehtuurista ja näiden päivittäisestä toteutuksesta.
Kehittämishankkeen tutkimusosiossa etsittiin vastauksia kysymyksiin EHYTin järjestöviestinnän tavoitteista, kohderyhmän tarpeista ja toiveista sekä siitä, miten järjestöviestintäkokonaisuus tulisi näiden kaikkien perusteella konseptoida. Konstruktiivinen tutkimus toteutettiin organisaation ydinhenkilöiden haastatteluilla, lukijakyselyllä ja fokusryhmähaastattelulla kevään 2023 aikana.
Työn tuloksena syntyi perusteltu ehdotus järjestöviestinnän uudeksi konseptiksi. Konsepti on koottu yhdistämällä erityisesti ne teemat, jotka tutkimuksessa tulivat esiin sekä organisaation tavoitteina että kohderyhmän tarpeina. Keskeistä tuloksissa oli paperilehden arvostus pidempään säilyvänä, taustoittavalle ja syventävälle tiedolle sopivana viestintävälineenä laajemmalle kohderyhmälle, kun taas uutiskirjeen nähdään toimivan parhaiten nopeamman tiedonvälityksen välineenä rajatummalle sisäpiirille. Tämän huomion pohjalta konseptissa on kirkastettu kunkin kanavan kohderyhmää ja sisältöjä sekä innovoitu uusi uutiskirje sähköisen lehden laajemman jakelun tueksi. Konseptiin on kuvattu myös järjestöviestinnän työprosessiin kuuluvat ohjeistukset.
Kehittämistyössä tuli esiin kehittämistarpeita myös lehden rakenteelle ja ulkoasulle. Jatkokehitysehdotuksena on, että rakennetta ja ulkoasua uudistetaan tämän työn tulosten pohjalta yhteistyössä graafisen suunnittelijan kanssa vuoden 2024 aikana, minkä jälkeen myös tuossa yhteydessä syntyvät määrittelyt liitetään osaksi järjestöviestinnän konseptikansiota.