Valmentava johtaminen sosiaali- ja terveysalalla koronaviruspandemian aikana 2020–2023: systemoitu kirjallisuuskatsaus
Abid, Katja (2023)
Abid, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828899
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on ollut valmentava johtaminen sosiaali- ja terveysalalla koronaviruspandemian aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää valmentavan johtamismallin käyttöä ja kokemuksia sosiaali- ja terveysalalla koronaviruspandemian aikana vuosina 2020–2023. Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tuottaa kirjallinen yhteenveto tutkimuskysymyksiin vastaamalla. Sekä tavoitteen saavuttaminen että tarkoitukseen vastaaminen ovat perustuneet systemoituun kirjallisuuskatsaukseen valikoituneisiin tutkimuksiin, artikkeleihin ja opinnäytetöihin.
Tutkimuskysymyksinä olivat millaisissa sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä
valmentavaa johtamismallia on hyödynnetty koronaviruspandemian aikana, sekä millaisia kokemuksia valmentavasta johtamismallista on noussut tarkasteltavana ajankohtana sosiaali- ja terveysalalla. Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen.
Opinnäytetyö toteutettiin systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku toteutettiin kuuteen eri sosiaali- ja terveysalan artikkeleita sisältävään tietokantaan. Aineiston hakukielinä toimivat suomi ja englanti. Aineiston haun tuloksena saatiin yhteensä 551 artikkelia, joista analysoitavaksi aineistoksi valikoitui lopulta yksitoista alkuperäisartikkelia. Teoreettista viitekehystä avataan työssä johtamisen, valmentavan johtamisen ja koronaviruspandemian osalta.
Opinnäytetyön tuloksissa havaittiin valmentavaa johtamismallia hyödynnetyn useissa eri sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä. Kokemuksia valmentavan johtamismallin käytöstä nousi esiin sekä työntekijöiden että esihenkilöiden näkökulmasta. Keskeisimpänä tekijänä valmentavan johtamismallin toteutumisen osalta nähtiin onnistunut vuorovaikutus. Jatkotutkimuksia valmentavan johtamisen näkökulmasta voisi kohdentaa etä- ja mobiilityön ympäristöön sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi tutkimus valmentavan johtamisen toteutumisen eroista eri sektorien välillä olisi ajankohtainen. Vaikka johtamismallin myötä on saavutettu yksiköissä positiivisia tuloksia, on silti mallin hyödyntämistä ajatellen tulevaisuudessa myös kehitettävää.
Tutkimuskysymyksinä olivat millaisissa sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä
valmentavaa johtamismallia on hyödynnetty koronaviruspandemian aikana, sekä millaisia kokemuksia valmentavasta johtamismallista on noussut tarkasteltavana ajankohtana sosiaali- ja terveysalalla. Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen.
Opinnäytetyö toteutettiin systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku toteutettiin kuuteen eri sosiaali- ja terveysalan artikkeleita sisältävään tietokantaan. Aineiston hakukielinä toimivat suomi ja englanti. Aineiston haun tuloksena saatiin yhteensä 551 artikkelia, joista analysoitavaksi aineistoksi valikoitui lopulta yksitoista alkuperäisartikkelia. Teoreettista viitekehystä avataan työssä johtamisen, valmentavan johtamisen ja koronaviruspandemian osalta.
Opinnäytetyön tuloksissa havaittiin valmentavaa johtamismallia hyödynnetyn useissa eri sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä. Kokemuksia valmentavan johtamismallin käytöstä nousi esiin sekä työntekijöiden että esihenkilöiden näkökulmasta. Keskeisimpänä tekijänä valmentavan johtamismallin toteutumisen osalta nähtiin onnistunut vuorovaikutus. Jatkotutkimuksia valmentavan johtamisen näkökulmasta voisi kohdentaa etä- ja mobiilityön ympäristöön sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi tutkimus valmentavan johtamisen toteutumisen eroista eri sektorien välillä olisi ajankohtainen. Vaikka johtamismallin myötä on saavutettu yksiköissä positiivisia tuloksia, on silti mallin hyödyntämistä ajatellen tulevaisuudessa myös kehitettävää.