Digitaalisen tilauslomakkeen käyttö ja hyödyntäminen yrityksen liiketoiminnassa
Perkkiö, Matleena (2023)
Perkkiö, Matleena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110929002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110929002
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten mobiilisovellusta ja digitaalista tilauslomaketta hyödyntäen toimeksiantajayrityksen tilausten käsittelyä, hallintaa ja dokumentointia voitaisiin nopeuttaa, helpottaa ja tehostaa. Tärkeää oli myös selvittää millaista sovellusta ja tilauslomaketta asiakkaat olisivat valmiita käyttämään ja millaisia ominaisuuksia he siltä odottivat. Toimeksiantaja yrityksenä opinnäytetyölle toimi suuri suomalainen rakennusalalla toimiva henkilöstövuokrausyritys.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus rajattiin koskemaan vain toimeksiantajayrityksen asiakkaita eikä se siten kattanut yrityksen tytäryhtiöitä. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kahdessa erillisessä osassa, sillä opinnäytetyössä haluttiin tutkia mobiilisovelluksen tilausmahdollisuutta kahdesta erillisestä näkökulmasta; siitä minkälainen tilauslomake asiakkaalle tulisi tehdä ja siitä, miten toimeksiantajayritys pystyisi tehostamaan tilausten käsittelyä ja hallintaa omassa tilausprosessissaan mahdollisimman kustannustehokkaasti. Tutkimuksen aineisto kerättiin Surveypal-kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin yhteensä 3775 asiakkaalle, joista 376 vastasi kyselyyn, sekä 14 toimihenkilölle, joista 12 vastasi kyselyyn.
Tutkimuksen mukaan oleellista mobiilisovelluksessa ja sen digitaalisessa tilauslomakkeessa oli mobiilisovelluksen helppokäyttöisyys sekä selkeys. Noin puolet kyselyyn vastanneista asiakkaista oli valmis tilaamaan vuokratyöntekijöitä mobiilisovelluksen kautta, mikäli siihen olisi helppo ja toimiva käyttöliittymä. Mobiilisovelluksen pidempiaikaiselle käytölle asiakkaat edellyttivät kuitenkin myös muita ominaisuuksia: mobiilisovelluksen pitäisi tuoda muutakin arvoa asiakkaalle, jotta mobiilisovelluksella tilaaminen olisi helpompaa tai ainakin yhtä helppoa kuin puhelimitse vuokratyöntekijöiden tilaaminen.
Mobiilisovelluksen käyttöönottaminen ja digitaalisen tilauslomakkeen käyttäminen helpottaisi toimeksiantajayrityksen toimihenkilöiden tilausten käsittelyä ja hallintaa, koska tilaukset saataisiin kirjallisesti yhteen paikkaan eikä tilaukset olisi vain toimihenkilöiden muistin varassa. Toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kustannustehokkuuden lisäämiseksi mobiilisovellusta ja sen tilausmahdollisuutta olisi kuitenkin kehitettävä, jotta se edesauttaisi toimeksiantajayrityksen liiketoimintaa.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus rajattiin koskemaan vain toimeksiantajayrityksen asiakkaita eikä se siten kattanut yrityksen tytäryhtiöitä. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kahdessa erillisessä osassa, sillä opinnäytetyössä haluttiin tutkia mobiilisovelluksen tilausmahdollisuutta kahdesta erillisestä näkökulmasta; siitä minkälainen tilauslomake asiakkaalle tulisi tehdä ja siitä, miten toimeksiantajayritys pystyisi tehostamaan tilausten käsittelyä ja hallintaa omassa tilausprosessissaan mahdollisimman kustannustehokkaasti. Tutkimuksen aineisto kerättiin Surveypal-kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin yhteensä 3775 asiakkaalle, joista 376 vastasi kyselyyn, sekä 14 toimihenkilölle, joista 12 vastasi kyselyyn.
Tutkimuksen mukaan oleellista mobiilisovelluksessa ja sen digitaalisessa tilauslomakkeessa oli mobiilisovelluksen helppokäyttöisyys sekä selkeys. Noin puolet kyselyyn vastanneista asiakkaista oli valmis tilaamaan vuokratyöntekijöitä mobiilisovelluksen kautta, mikäli siihen olisi helppo ja toimiva käyttöliittymä. Mobiilisovelluksen pidempiaikaiselle käytölle asiakkaat edellyttivät kuitenkin myös muita ominaisuuksia: mobiilisovelluksen pitäisi tuoda muutakin arvoa asiakkaalle, jotta mobiilisovelluksella tilaaminen olisi helpompaa tai ainakin yhtä helppoa kuin puhelimitse vuokratyöntekijöiden tilaaminen.
Mobiilisovelluksen käyttöönottaminen ja digitaalisen tilauslomakkeen käyttäminen helpottaisi toimeksiantajayrityksen toimihenkilöiden tilausten käsittelyä ja hallintaa, koska tilaukset saataisiin kirjallisesti yhteen paikkaan eikä tilaukset olisi vain toimihenkilöiden muistin varassa. Toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kustannustehokkuuden lisäämiseksi mobiilisovellusta ja sen tilausmahdollisuutta olisi kuitenkin kehitettävä, jotta se edesauttaisi toimeksiantajayrityksen liiketoimintaa.