Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma liikkuvalle elintarvikehuoneistolle yritys X:lle
Majanen, Irina (2023)
Majanen, Irina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029056
Tiivistelmä
Raportin kirjoittaja on aloittava yrittäjä ja liikkuvan elintarvikehuoneistoyrityksen perustaja, jonka yrityksen markkinointia on tarve kehittää digitaalisen markkinointisuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalisen markkinoinnin suunnitelma yritys X:lle. Työ käsittelee nimenomaan liikkuvien elintarvikehuoneistoyritysten digitaalista markkinointia. Tämä rajaus on tarpeellinen, jotta työn laajuus on hallittavissa ja työstä saadaan riittävän tarkka. Tämän päätavoitteen pohjalta johdetaan alatavoitteita. Ensimmäinen alatavoite on tutkia erilaisia digitaalisessa markkinoinnissa käytettäviä alustoja ja niiden tuomia hyötyjä osana digitaalista markkinointisuunnitelmaa. Toisena alatavoitteena on varmistaa, että yrittäjä pystyy hyödyntämään digitaalista markkinointisuunnitelmaa tehokkaasti oman yrityksensä markkinoinnissa. Kolmantena alatavoitteena on varmistaa, että yrittäjä ymmärtää, mitkä ovat oikeat digitaalisen markkinoinnin kanavat ja keinot, joita voi käyttää ja hyödyntää yrityksen markkinoinnissa.
Teoriaosuudessa käsitellään digitaalista markkinointia aloittavan yrittäjän näkökulmasta, markkinointikanavia, markkinoinnin mittaamista, ja asiakasymmärrystä ja sen merkitystä digitaalisessa markkinoinnissa. Näiden aiheiden ymmärtäminen auttaa luomaan suunnitelman digitaaliselle markkinoinnille. Tietoperustassa hyödynnetään ajankohtaista kotimaista ja kansainvälistä markkinointialan kirjallisuutta ja artikkeleita. Työssä on syvennetty tietoperustaa markkinointialan yrittäjän haastattelun avulla.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena on luotu käyttöönottovalmis digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka kohderyhmä on yritys X. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman on kuitenkin sovellettavissa kaikille pienille ruoka-alan yrityksille tarjoten ajankohtaista tietoa digitaalisen markkinoinnin kehittämiseksi aloittaville yrittäjille. Raportissa on kuvattu myös tuotoksen toteuttamista ja käytettyjä kehittämistyön menetelmiä. Työ alkoi elokuussa 2023 ja valmistui marraskuussa 2023.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalisen markkinoinnin suunnitelma yritys X:lle. Työ käsittelee nimenomaan liikkuvien elintarvikehuoneistoyritysten digitaalista markkinointia. Tämä rajaus on tarpeellinen, jotta työn laajuus on hallittavissa ja työstä saadaan riittävän tarkka. Tämän päätavoitteen pohjalta johdetaan alatavoitteita. Ensimmäinen alatavoite on tutkia erilaisia digitaalisessa markkinoinnissa käytettäviä alustoja ja niiden tuomia hyötyjä osana digitaalista markkinointisuunnitelmaa. Toisena alatavoitteena on varmistaa, että yrittäjä pystyy hyödyntämään digitaalista markkinointisuunnitelmaa tehokkaasti oman yrityksensä markkinoinnissa. Kolmantena alatavoitteena on varmistaa, että yrittäjä ymmärtää, mitkä ovat oikeat digitaalisen markkinoinnin kanavat ja keinot, joita voi käyttää ja hyödyntää yrityksen markkinoinnissa.
Teoriaosuudessa käsitellään digitaalista markkinointia aloittavan yrittäjän näkökulmasta, markkinointikanavia, markkinoinnin mittaamista, ja asiakasymmärrystä ja sen merkitystä digitaalisessa markkinoinnissa. Näiden aiheiden ymmärtäminen auttaa luomaan suunnitelman digitaaliselle markkinoinnille. Tietoperustassa hyödynnetään ajankohtaista kotimaista ja kansainvälistä markkinointialan kirjallisuutta ja artikkeleita. Työssä on syvennetty tietoperustaa markkinointialan yrittäjän haastattelun avulla.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena on luotu käyttöönottovalmis digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka kohderyhmä on yritys X. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman on kuitenkin sovellettavissa kaikille pienille ruoka-alan yrityksille tarjoten ajankohtaista tietoa digitaalisen markkinoinnin kehittämiseksi aloittaville yrittäjille. Raportissa on kuvattu myös tuotoksen toteuttamista ja käytettyjä kehittämistyön menetelmiä. Työ alkoi elokuussa 2023 ja valmistui marraskuussa 2023.