Yritys X liiketoimintasuunnitelma
Mantere, Tomi (2023)
Mantere, Tomi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029078
Tiivistelmä
Toimeksiantajana tällä opinnäytetyöllä on yritys X, joka on aloittanut vuoden 2023 aikana erikoisvirvoitusjuomien maahantuonnin ja myynnin. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa yrityksen X liiketoiminnan suunnittelua lähitulevaisuudessa sen uudella toimialalla. Tarkoituksena oli tehdä yrityksen X liiketoimintasuunnitelma toiminnan suuntaviivojen ja kilpailuedun kirkastamiseksi.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimus yritys X:n liiketoiminnan suunnittelun ongelman ratkaisemiseksi. Työssä esiteltiin hyvän liiketoimintasuunnitelman suunnittelu ja rakenne sekä segmentointi ja kohderyhmän määritys. Opinnäytetyön empiirisessä osassa lähdettiin ratkaisemaan toimeksiantajayrityksen ongelmaa liiketoimintasuunnitelman ja siihen sisältyvän liiketoimintamallin laatimisen avulla. Osiossa käsiteltiin yrityksen toimintaympäristöä, liikeideaa sekä sille avautuvaa markkinarakoa sen omien kilpailuetujen ja vahvuuksien mukaisesti.
Lopputulokseksi tuli käytännönläheinen yritys X:lle räätälöity liiketoimintasuunnitelma, minkä avulla se voi jatkaa toimintansa suunnittelua ja jatkokehitysehdotuksena miettiä suunnitelman pohjalta tulevaisuudessa erilaistumista sekä asiakaskohderyhmiään toiminnan kasvaessa. Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää yrityksissä, joissa liiketoiminnan suunnittelua ei ole aloitettu tai liiketoimintasuunnitelmaa ei ole kirjallisena.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimus yritys X:n liiketoiminnan suunnittelun ongelman ratkaisemiseksi. Työssä esiteltiin hyvän liiketoimintasuunnitelman suunnittelu ja rakenne sekä segmentointi ja kohderyhmän määritys. Opinnäytetyön empiirisessä osassa lähdettiin ratkaisemaan toimeksiantajayrityksen ongelmaa liiketoimintasuunnitelman ja siihen sisältyvän liiketoimintamallin laatimisen avulla. Osiossa käsiteltiin yrityksen toimintaympäristöä, liikeideaa sekä sille avautuvaa markkinarakoa sen omien kilpailuetujen ja vahvuuksien mukaisesti.
Lopputulokseksi tuli käytännönläheinen yritys X:lle räätälöity liiketoimintasuunnitelma, minkä avulla se voi jatkaa toimintansa suunnittelua ja jatkokehitysehdotuksena miettiä suunnitelman pohjalta tulevaisuudessa erilaistumista sekä asiakaskohderyhmiään toiminnan kasvaessa. Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää yrityksissä, joissa liiketoiminnan suunnittelua ei ole aloitettu tai liiketoimintasuunnitelmaa ei ole kirjallisena.