Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Näkyvyyden tuottama asiakasarvo urheilusponsoroinnissa : Case Lahden Pelicans Oy

Nikula, Kristian (2023)

Avaa tiedosto
Nikula_Kristian.pdf (2.607Mt)
Lataukset: 


Nikula, Kristian
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111129147
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lahden Pelicansilla näkyvyyttä ostaneiden yhteistyökumppaneiden saama asiakasarvo. Tutkimus perustui tarpeeseen kehittää Lahden Pelicansin B2B-myyntiä ja ymmärtää syvemmin asiakaskokemuksen ja näkyvyyden tuottaman arvon merkitys kumppaniyrityksille. Aikaisempaa laajempaa selvitystä asiakasarvosta ei ollut yrityksessä tehty, mikä loi tutkimukselle vahvan tarpeen.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä teemahaastatteluja. Haastatteluissa oli mukana kuusi Lahden Pelicansilta näkyvyyttä ostanutta yhteistyökumppania.

Tutkimuksen päätulokset osoittivat, että näkyvyys Pelicansin ottelutapahtumissa oli erityisen hyödyllistä etenkin pienille yrityksille brändiarvon sekä tunnettavuuden kasvattamisessa. Suuryrityksille näkyvyys tarjosi mahdolli-suuden viestiä yhteiskuntavastuuta sekä mahdollisuuden muokata omaa brändi-imagoaan tämän avulla. Myös näkyvyys Pelicansin mediakanavissa, erityisesti sosiaalisessa mediassa, auttoi kumppaneita kasvattamaan omaa näkyvyyttään ja herättämään kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Opinnäytetyön tulokset korostivat myös urheilullisen menestyksen tuoman lisäarvon merkitystä. Lahden Pelicansin menestyminen Liiga-kaudella 2022–2023 loi kumppaneille odottamatonta lisänäkyvyyttä korostaen siten urheilullisen menestyksen vaikutusta positiivisesti kumppaneille luotuun arvoon.

Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Lahden Pelicansin tarjoama näkyvyys tuottaa monipuolista ja merkittävää arvoa yhteistyökumppaneille. Se vahvistaa kumppaneiden brändiä, kasvattaa tunnettavuutta sekä parhaassa tapauksessa auttaa yhteistyökumppaneita rekrytoimaan uusia työntekijöitä sekä yhteistyökumppaneita. Haastateltavat määrittelivät näkyvyysyhteistyöhön sisältyvän riskin pieneksi, joka myös omalta osalta kasvattaa arvon syntymistä yhteistyökumppaneille.
 
The objective of this thesis was to investigate the customer value received by companies buying advertisement space on boards of Lahti Pelicans. The study was motivated by the need to enhance the company's B2B sales and gain a deeper understanding of the significance of the value generated through visibility for the partnering companies. A comprehensive study on customer value had not been conducted previously, which created a strong need for this research.

The study was conducted as a qualitative case study, utilizing thematic interviews. Five sponsoring companies that have partnered with Lahti pelicans for visibility participated in the interviews.

The main findings of the research indicated that ads on boards at Pelicans' matches were particularly beneficial for small businesses in shaping their brand identity and increasing their visibility. The primary value was generated through increased recognition, especially for small businesses buying the most prominent Pelicans' visibility elements. For larger companies, visibility offered an opportunity to communicate corporate social responsibility and reshape their brand image. Additionally, ads on Pelicans' media channels, especially in social media, helped companies boost their visibility and attract the interest of potential customers.

The results of the thesis also emphasized the significance of the additional value brought by success of the sports team. Lahti Pelicans' success in the last season of the Finnish league unexpectedly garnered significant visibility for its partners, highlighting the impact of success on visibility value. Based on the study, it can be concluded that the visibility offered by Lahti Pelicans provides diverse and substantial value to its partnering companies. It strengthens their brand, enhances recognition, and in the best scenario, in recruiting new employees and business partners.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste