TEM:n työnantajamielikuvan kehittäminen Instagramissa
Saario, Emilia (2023)
Saario, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329239
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa TEM:lle opas selkeyttämään työnantajamielikuvan kehittämistä ja perehtyä työnantajamielikuvaan sekä Instagramiin kanavana. Opinnäytetyön toimeksiantaja on työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) viestintäyksikkö. Työn aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta kehittää työnantajamielikuvaa Instagramissa. Työn tuotoksen tavoitteena on auttaa etenkin TEM:n viestintäyksikön asiantuntijoita houkuttelevan Instagram sisällön tekemisessä.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa käsitellään lopputuotoksen kannalta olennaisia aihe-alueita. Teoriaosuuden alussa tarkastellaan työnantajamielikuvan merkitystä osaajapulan kiristyessä sekä sen kehittämistä, mittaamista ja seuraamista. Luvussa perehdytään erityisesti työnantajamielikuvan kehittämiseen valtionhallinnossa. Teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään organisaatioiden työnantajamielikuvan kehittämistä Instagramissa. Tämä osio käsittelee Instagramia työnantajamielikuvien rakentajana, hyvän Instagram julkaisun elementtejä sekä optimointia.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli opas TEM:n työnantajamielikuvan kehittämiseen on laadittu teoriassa opitun, oman harjoittelukokemuksen sekä TEM:n asiantuntijoilta saatujen tietojen perusteella. Opas sisältää alussa tietoa Instagramista kanavana sekä päähavaintoja TEM:n Instagramista ja työnantajamielikuvan nykytilanteesta, tavoitteista sekä kohderyhmistä. Näiden pohjalta on määritelty TEM:n Instagram sisällöille kaksi eri teemaa, joista on muodostettu konkreettisia sisältöesimerkkejä. Oppaan lopussa annettaan vinkkejä sisältöjen toimivuuden mittaamiseen, seuraamiseen sekä aikatauluttamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteissa onnistuttiin hyvin. Lopputuloksena syntynyt opas antaa TEM:n viestintäyksikön asiantuntijoille uusia näkökulmia ja konkreettisia ideoita työnantajamielikuvan kehittämiseen Instagramissa. Laajemmalle yleisölle eli TEM:n koko henkilöstölle opas jaetaan sisäisesti intranetin kautta vuoden 2023 lopussa.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa käsitellään lopputuotoksen kannalta olennaisia aihe-alueita. Teoriaosuuden alussa tarkastellaan työnantajamielikuvan merkitystä osaajapulan kiristyessä sekä sen kehittämistä, mittaamista ja seuraamista. Luvussa perehdytään erityisesti työnantajamielikuvan kehittämiseen valtionhallinnossa. Teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään organisaatioiden työnantajamielikuvan kehittämistä Instagramissa. Tämä osio käsittelee Instagramia työnantajamielikuvien rakentajana, hyvän Instagram julkaisun elementtejä sekä optimointia.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli opas TEM:n työnantajamielikuvan kehittämiseen on laadittu teoriassa opitun, oman harjoittelukokemuksen sekä TEM:n asiantuntijoilta saatujen tietojen perusteella. Opas sisältää alussa tietoa Instagramista kanavana sekä päähavaintoja TEM:n Instagramista ja työnantajamielikuvan nykytilanteesta, tavoitteista sekä kohderyhmistä. Näiden pohjalta on määritelty TEM:n Instagram sisällöille kaksi eri teemaa, joista on muodostettu konkreettisia sisältöesimerkkejä. Oppaan lopussa annettaan vinkkejä sisältöjen toimivuuden mittaamiseen, seuraamiseen sekä aikatauluttamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteissa onnistuttiin hyvin. Lopputuloksena syntynyt opas antaa TEM:n viestintäyksikön asiantuntijoille uusia näkökulmia ja konkreettisia ideoita työnantajamielikuvan kehittämiseen Instagramissa. Laajemmalle yleisölle eli TEM:n koko henkilöstölle opas jaetaan sisäisesti intranetin kautta vuoden 2023 lopussa.