Kättä pidempää koulukuraattoreille : Perehdytysopas koulun sosiaalityöhön
Alatalo, Joonatan (2023)
Alatalo, Joonatan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329238
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö oli projektimuotoinen kehittämistyö. Työn tilaajana toimi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen perhepalveluiden opiskeluhuollon yksikkö. Opinnäyteyön tavoitteena oli luoda koulukuraattoreiden työhön perehdyttämistä helpottava konkreettinen opas. Työn tarkoituksena oli kehittää Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen koulukuraattoreiden perehdyttämistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulukuraattoreiden perehdytyksen tueksi tarkoitettu opas, joka on tarkoitettu ammattilaisten käyttöön helpottamaan uuden työn haltuun ottamista. Oppaassa on esitelty koulukuraattoreiden keskeisiä työtehtäviä, yhteistyöverkostoja, koulukuraattoreiden työtä ohjaavia lakeja sekä muutamia käytännön vinkkejä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen koulukuraattoria. Haastatteluilla selvitettiin työkentällä toimivilta ammattilaisilta heidän näkemyksensä siitä, mitkä ovat koulukuraattoreiden työn päätehtävät, verkostot, joissa he toimivat, sekä minkälaisia työotteita tai -menetelmiä he työssään käyttävät. Tarve opinnäytetyön aiheelle nousi koulukuraattoreiden työkentältä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulukuraattoreiden perehdytyksen tueksi tarkoitettu opas, joka on tarkoitettu ammattilaisten käyttöön helpottamaan uuden työn haltuun ottamista. Oppaassa on esitelty koulukuraattoreiden keskeisiä työtehtäviä, yhteistyöverkostoja, koulukuraattoreiden työtä ohjaavia lakeja sekä muutamia käytännön vinkkejä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen koulukuraattoria. Haastatteluilla selvitettiin työkentällä toimivilta ammattilaisilta heidän näkemyksensä siitä, mitkä ovat koulukuraattoreiden työn päätehtävät, verkostot, joissa he toimivat, sekä minkälaisia työotteita tai -menetelmiä he työssään käyttävät. Tarve opinnäytetyön aiheelle nousi koulukuraattoreiden työkentältä.