Tiimityöskentelymallin kehittäminen päiväkotiin
Vaikkinen, Elina (2023)
Vaikkinen, Elina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää päiväkotiin tiimityöskentelymalli. Päiväkotiin tuotettiin fyysinen tiimikansio, joka sisälsi tiimisopimuksen sekä työkaluja tiimin luomiseen ja ryhmäytymiseen. Opinnäytetyön tehtävänä oli lisätä varhaiskasvattajien ymmärrystä tiimityön tärkeydestä ja sen vaikutuksesta laadukkaan pedagogiikan tuottamisessa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen toimeksiantajana toimi päiväkoti Etelä-Savossa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta sekä yhteiskehittämisen menetelmää. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin toimeksiantajan ryhmähaastattelua sekä aiheeseen liittyvää aiempaa tutkimustietoa ja kirjallisuutta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon osallistui päiväkodin kaikki varhaiskasvattajat sekä johtaja. Lopullinen tiimikansio koottiin yhdessä päiväkodin henkilöstön kanssa.
Haastattelun tulokset osoittivat, että päiväkodin henkilöstö piti tärkeinä ilmapiiriä, ammatillisuutta, yhteisöllisyyttä sekä pedagogiikkaa. Kansiosta toivottiin selkeää, kevyttä ja raikasta, jota on helppo ylläpitää arjessa. Tulosten ja toiveiden perusteella kansioon kasattiin materiaalia, mikä tukee tärkeinä pidettyjä aiheita.
Tiimityöskentelymallin sekä tiimisopimuksen toteutusta ja toimivuutta seurattiin, toteutettiin ja arvioitiin kesä-elokuun aikana. Lopullinen arviointi tapahtui toimeksiantajan palautteena, joka toteutettiin kyselylomakkeella. Päiväkodin henkilökunta arvioi kyselyn perusteella tiimikansion olevan käytännössä toimiva, hyödyllinen ja omaa työskentelyä tukeva. Kehittämisideoina mainittiin fonttikoon muuttaminen isommaksi, jotta tekstiä olisi helpompi lukea.
Vaikka tiimikansio laadittiin juuri kyseiselle päiväkodille, sitä voi hyödyntää helposti kaikki varhaiskasvatuksessa työskentelevät, koska monet kamppailevat samojen asioiden, kuten kiireen ja henkilöstön vaihtuvuuden kanssa. Jatkokehittämismahdollisuudet kansiolle ovat hyvin laajat, koska kansiota pystyy helposti laajentamaan ja muokkaamaan tarpeen mukaan.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta sekä yhteiskehittämisen menetelmää. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin toimeksiantajan ryhmähaastattelua sekä aiheeseen liittyvää aiempaa tutkimustietoa ja kirjallisuutta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon osallistui päiväkodin kaikki varhaiskasvattajat sekä johtaja. Lopullinen tiimikansio koottiin yhdessä päiväkodin henkilöstön kanssa.
Haastattelun tulokset osoittivat, että päiväkodin henkilöstö piti tärkeinä ilmapiiriä, ammatillisuutta, yhteisöllisyyttä sekä pedagogiikkaa. Kansiosta toivottiin selkeää, kevyttä ja raikasta, jota on helppo ylläpitää arjessa. Tulosten ja toiveiden perusteella kansioon kasattiin materiaalia, mikä tukee tärkeinä pidettyjä aiheita.
Tiimityöskentelymallin sekä tiimisopimuksen toteutusta ja toimivuutta seurattiin, toteutettiin ja arvioitiin kesä-elokuun aikana. Lopullinen arviointi tapahtui toimeksiantajan palautteena, joka toteutettiin kyselylomakkeella. Päiväkodin henkilökunta arvioi kyselyn perusteella tiimikansion olevan käytännössä toimiva, hyödyllinen ja omaa työskentelyä tukeva. Kehittämisideoina mainittiin fonttikoon muuttaminen isommaksi, jotta tekstiä olisi helpompi lukea.
Vaikka tiimikansio laadittiin juuri kyseiselle päiväkodille, sitä voi hyödyntää helposti kaikki varhaiskasvatuksessa työskentelevät, koska monet kamppailevat samojen asioiden, kuten kiireen ja henkilöstön vaihtuvuuden kanssa. Jatkokehittämismahdollisuudet kansiolle ovat hyvin laajat, koska kansiota pystyy helposti laajentamaan ja muokkaamaan tarpeen mukaan.