Turun ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden kokemuksia lääkehoitopassista
Salonen, Iida; Suominen, Anette (2023)
Salonen, Iida
Suominen, Anette
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329257
Tiivistelmä
Lääkehoitoa toteuttavat laillistetut terveydenhuollon ammattihenkilöt, joiden tärkeimpiin tehtäviin kuuluu lääkehoidon turvallinen toteuttaminen. Lääkehoitopassi on suunniteltu tukemaan opiskelijan lääkehoito-osaamisen kehittymistä. Sen avulla opiskelija pystyy seuraamaan omia lääkehoitotaitojaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Turun ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden (n=10) kokemuksia lääkehoitopassista teemahaastattelulla. Tavoitteena on vastausten avulla kehittää lääkehoitopassia käytettävämmäksi ja sisällöltään palvelemaan paremmin opiskelijoita sekä selvittää miten lääkehoitopassia voisi hyödyntää paremmin harjoitteluissa sekä työelämässä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto analysointiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksista tuli esille, että opiskelijoiden lääkehoitopassin käyttö vähentyi opintojen edetessä, eivätkä he kokeneet passin tuen olleen merkittävää lääkehoito-osaamisen kehittymisessä. Opiskelijat kertoivat saaneensa heikosti tukea ja ohjausta passin käytön aloituksessa sekä opintojen edetessä, vaikka ajattelivat lääkehoitopassin toimivan hyvänä muistilistana. Kehitysehdotuksena opiskelijat toivat alustan selkeyttämisen ja alustojen yhdistämisen esimerkiksi harjoittelusovelluksen kanssa. Medication treatment is carried out by licensed healthcare professionals, whose main tasks include the safe execution of medication. The medication passport is designed to support the development of a student's medication treatment skills. It allows the student to track their own medication treatment ability.
The purpose of the thesis is to investigate the experiences of Turku University of Applied Sciences' health care students (n=10) with the medication passport through thematic interviews. The goal is to use the responses to improve the medication passport to make it more user-friendly and better serve the students. Additionally, the aim is to explore how the medication passport could be better utilized in internships and in the workplace. The thesis is commissioned by Turku University of Applied Sciences. The thesis is a qualitative study, and the data will be analyzed using content analysis.
The results of the thesis revealed that students' use of the medication passport decreased as their studies progressed, and they did not perceive significant support from the passport in developing their medication treatment skills. Students reported receiving limited support and guidance at the beginning of using the passport and as their studies progressed, but they believed that the medication passport served as a useful checklist. As a suggestion for improvement, students recommended making the platform more user-friendly and integrating it with other platforms, such as a practical training application.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Turun ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden (n=10) kokemuksia lääkehoitopassista teemahaastattelulla. Tavoitteena on vastausten avulla kehittää lääkehoitopassia käytettävämmäksi ja sisällöltään palvelemaan paremmin opiskelijoita sekä selvittää miten lääkehoitopassia voisi hyödyntää paremmin harjoitteluissa sekä työelämässä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto analysointiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksista tuli esille, että opiskelijoiden lääkehoitopassin käyttö vähentyi opintojen edetessä, eivätkä he kokeneet passin tuen olleen merkittävää lääkehoito-osaamisen kehittymisessä. Opiskelijat kertoivat saaneensa heikosti tukea ja ohjausta passin käytön aloituksessa sekä opintojen edetessä, vaikka ajattelivat lääkehoitopassin toimivan hyvänä muistilistana. Kehitysehdotuksena opiskelijat toivat alustan selkeyttämisen ja alustojen yhdistämisen esimerkiksi harjoittelusovelluksen kanssa.
The purpose of the thesis is to investigate the experiences of Turku University of Applied Sciences' health care students (n=10) with the medication passport through thematic interviews. The goal is to use the responses to improve the medication passport to make it more user-friendly and better serve the students. Additionally, the aim is to explore how the medication passport could be better utilized in internships and in the workplace. The thesis is commissioned by Turku University of Applied Sciences. The thesis is a qualitative study, and the data will be analyzed using content analysis.
The results of the thesis revealed that students' use of the medication passport decreased as their studies progressed, and they did not perceive significant support from the passport in developing their medication treatment skills. Students reported receiving limited support and guidance at the beginning of using the passport and as their studies progressed, but they believed that the medication passport served as a useful checklist. As a suggestion for improvement, students recommended making the platform more user-friendly and integrating it with other platforms, such as a practical training application.