Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Juniorisovelluskehittäjän työuran alku

Bowen, Max (2023)

 
Avaa tiedosto
Bowen_Max.pdf (604.0Kt)
Lataukset: 


Bowen, Max
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on seurata tekijän ammatillista kehitystä työurallaan. Se on toteutettu päiväkirjamuodossa ja siihen sisältyy johdanto, lähtötilanteen kuvaus, seurantajakso ja pohdinta.

Tekijä työskentelee ohjelmoijana yritys A:ssa käyttöliittymä ja käyttäjäkokemus -tiimissä. Opinnäytetyön aikana tekijä osallistui yritys A:n junioriohjelmaan, jossa hänellä oli oma mentorinsa. Yritys A tuottaa konsultointipalveluja, sovelluskehitystä ja integraatiopalveluja. Tekijän työnkuvaan kuuluu pääsääntöisesti asiakasprojekti Y:n verkkosovelluksen kehittäminen. Työssä menestymiseen vaaditaan hyviä ohjelmointitaitoja sekä tietoa JavaScript:stä, React:sta ja MUI-kirjastosta.

Päiväkirjan seurantajakso kesti kahdeksan viikkoa ja se ajoittui 4.9.2023 – 29.10.2023 välille. Seurantajakson aikana tekijä pohti viittä eri aihetta. Aiheet liittyivät ajankäytön hallintaan, ohjelmointiin, projektinhallintamenetelmiin ja vuorovaikutustaitoihin. Viikoittain päivittäisillä merkinnöillä seurattiin tekijän ammatillista kehittymistä ja jokaisella viikolla opitut asiat koottiin viikon päätteeksi viikkoanalyysiin. Lisäksi viikkoanalyyseissä käytettiin lähdemateriaalia oppimisen ja reflektoinnin tukena.

Opinnäytetyöprosessin aikana tekijä kehitti omaa osaamistaan ja oppi monia uusia menetelmiä. Näitä olivat esimerkiksi ajankäytönhallinnan menetelmät, kuten Kanban ja Pomodoro. Yksi tärkeimmistä tekijän oppimista ohjelmointitaidoista oli kehitettyjen komponenttien kapselointi. Lisäksi tekijä oppi olemaan tehokkaampi scrum projektiryhmän jäsen ja hän paransi sekä kirjallisia että suullisia vuorovaikutustaitojaan. Yksi tekijän tavoitteista oli oppia olemaan omatoimisempi uusien teknologioiden parissa ja opinnäytetyön loppua kohden tekijä oli huomattavasti itsenäisempi työtehtävissään. Opinnäytetyön päätyttyä tekijä koki onnistuneensa kaikissa asettamissa tavoitteissaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste