Urheiluseuran Instagram-viestinnän tehokkuus : case Nystars Uusikaupunki
Laivo, Venla (2023)
Laivo, Venla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329299
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten pystytään luomaan urheiluseuralle mahdollisimman tavoittavaa Instagram-viestintää 0-budjetilla. Kohdeseurana työssä toimi salibandyseura Nystars Uusikaupunki. Tämän lisäksi seuralle laadittiin julkaisukalenteri loppuvuodelle 2023.
Työ toteutettiin ensin tarkastelemalla aihetta teoriapohjan avulla, jossa keskityttiin Instagram-päivittämiseen urheilutoimijoiden näkökulmasta. Aihetta tarkasteltiin yleisesti sekä kuva-, video-, ja tarinajulkaisuiden kautta. Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin benchmarking-menetelmää. Menetelmän avulla selvitettiin Nystarsin Instagram-tilin vahvuuksia ja heikkouksia verrattuna muiden urheiluseurojen Instagram-tileihin.
Työn tulokseksi saatiin tavoitteet Instagram-päivittämiselle tulevaisuudessa. Seuraajamäärää halutaan lähteä kasvattamaan ja sen lisäksi julkaisuaktiivisuuteen sekä julkaisuiden laatuun panostetaan. Nystarsille luotiin myös julkaisukalenteri, johon on mietitty kolme julkaisua viikoittain loppuvuodelle 2023.
Tuloksia hyödynnetään jatkossa Nystarsin Instagram-tilin kehittämiseen. Asetettuihin tavoitteisiin pyritään pääsemään työssä esille nousseiden kriteereiden avulla sekä seuraamalla julkaisukalenteria.
Työ toteutettiin ensin tarkastelemalla aihetta teoriapohjan avulla, jossa keskityttiin Instagram-päivittämiseen urheilutoimijoiden näkökulmasta. Aihetta tarkasteltiin yleisesti sekä kuva-, video-, ja tarinajulkaisuiden kautta. Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin benchmarking-menetelmää. Menetelmän avulla selvitettiin Nystarsin Instagram-tilin vahvuuksia ja heikkouksia verrattuna muiden urheiluseurojen Instagram-tileihin.
Työn tulokseksi saatiin tavoitteet Instagram-päivittämiselle tulevaisuudessa. Seuraajamäärää halutaan lähteä kasvattamaan ja sen lisäksi julkaisuaktiivisuuteen sekä julkaisuiden laatuun panostetaan. Nystarsille luotiin myös julkaisukalenteri, johon on mietitty kolme julkaisua viikoittain loppuvuodelle 2023.
Tuloksia hyödynnetään jatkossa Nystarsin Instagram-tilin kehittämiseen. Asetettuihin tavoitteisiin pyritään pääsemään työssä esille nousseiden kriteereiden avulla sekä seuraamalla julkaisukalenteria.