3–5-vuotiaiden lasten omaehtoinen leikki vapaa-ajalla Ulkometsän päiväkodissa
Hannila, Milla; Pöytäsaari, Aleksi (2023)
Hannila, Milla
Pöytäsaari, Aleksi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329275
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli 3–5-vuotiaiden lasten omaehtoinen leikki vapaa-ajalla. Opinnäytetyö noudattaa laadullisena tutkimusperinteen rakennetta. Aineisto kerättiin Ulkometsän päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmilta paperisilla kyselylomakkeilla. Idea aiheeseen syntyi kokemuksistamme varhaiskasvatuksessa. Hyödynsimme opinnäytetyössä omaa osaamistamme tulevina varhaiskasvatuksen sosionomeina. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynsimme monipuolisesti aiheesta löytyvää luotettavaa kirjallisuutta sekä aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa 3–5-vuotiaiden lasten omaehtoista leikkiä vapaa-ajalla ja vanhemman roolia leikissä. Kyselylomakkeella oli tavoitteena saada konkreettista tietoa lapsen omaehtoisen leikin toteutumisesta vapaa-ajalla. Kyselylomakkeen avulla haluttiin saada tietoa vanhempien kokemuksista liittyen lapsen omaehtoisen leikin etenemiseen, leikkiympäristön merkitykseen ja aikuisen rooliin leikissä.
Omaehtoisessa leikissä lapsi pääsee toteuttamaan itseään ja kehittämään omaa leikkiään. Omaehtoinen leikki tukee lapsen oppimista, kasvua ja kehitystä. Kyselylomakkeesta saatujen vastausten avulla voitiin todeta, että aikuisen läsnäololla on positiivinen ja merkittävä rooli lapsen omaehtoisessa leikissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa 3–5-vuotiaiden lasten omaehtoista leikkiä vapaa-ajalla ja vanhemman roolia leikissä. Kyselylomakkeella oli tavoitteena saada konkreettista tietoa lapsen omaehtoisen leikin toteutumisesta vapaa-ajalla. Kyselylomakkeen avulla haluttiin saada tietoa vanhempien kokemuksista liittyen lapsen omaehtoisen leikin etenemiseen, leikkiympäristön merkitykseen ja aikuisen rooliin leikissä.
Omaehtoisessa leikissä lapsi pääsee toteuttamaan itseään ja kehittämään omaa leikkiään. Omaehtoinen leikki tukee lapsen oppimista, kasvua ja kehitystä. Kyselylomakkeesta saatujen vastausten avulla voitiin todeta, että aikuisen läsnäololla on positiivinen ja merkittävä rooli lapsen omaehtoisessa leikissä.