Raportin vastaanottolomake potilassiirtotilanteisiin: Puhelimessa annettavan raportin vastaanottolomake Janakkalan sairaalan henkilökunnalle
Ek, Jenna; Turpeinen, Janina (2023)
Ek, Jenna
Turpeinen, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Janakkalan sairaalaan raportin vastaanottolomake potilassiirtotilanteisiin käyttäen apuna ISBAR-menetelmää. Työn tavoite oli kehittää henkilökunnan yhtenäistä raportointia sekä parantaa potilasturvallisuutta potilaan siirtyessä toisesta hoitopaikasta Janakkalan sairaalaan jatkohoitoon. Työn tilaajana toimi Janakkalan sairaala.
Raportin vastaanottolomake suunniteltiin ja toteutettiin Janakkalan sairaalan vuodeosaston työntekijöille helpottamaan puhelimessa suullisen raportoinnin vastaanottoa ja kirjaamista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tuloksena syntyi raportin vastaanottolomake. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin kansallisia ja kansainvälisiä tutkimusartikkeleita, kurssikirjoja, tietokantoja sekä erilaisia näyttöön perustuvia hoitotyön julkaisuja. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee potilasturvallisuutta ja sen vaikutusta raportointiin ja kirjaamiseen hoitotyössä. Teoriaosuudessa avataan myös ISBAR menetelmän käyttämistä raportoinnissa. Opinnäytetyön toteutuksessa huomioitiin kerätty teoriatieto sekä Janakkalan sairaalan henkilökunnan toiveet sekä palaute kehitetystä raportin vastaanottolomakkeesta. Niiden avulla raportin vastaanottolomakkeesta muokattiin paras mahdollinen versio palvelemaan Janakkalan sairaalan vuodeosaston henkilökuntaa potilassiirtotilanteissa. Tulevaisuudessa olisi hyvä kiinnittää enemmän huomioita raportoinnin merkitykseen siirtotilanteissa, jotta potilasturvallisuus säilyy sekä vältettäisiin hoitovirheitä. Hyvinvointialueet voisivat yhtenäistää siirtotilanteiden raportointimalleja.
Raportin vastaanottolomake suunniteltiin ja toteutettiin Janakkalan sairaalan vuodeosaston työntekijöille helpottamaan puhelimessa suullisen raportoinnin vastaanottoa ja kirjaamista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tuloksena syntyi raportin vastaanottolomake. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin kansallisia ja kansainvälisiä tutkimusartikkeleita, kurssikirjoja, tietokantoja sekä erilaisia näyttöön perustuvia hoitotyön julkaisuja. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee potilasturvallisuutta ja sen vaikutusta raportointiin ja kirjaamiseen hoitotyössä. Teoriaosuudessa avataan myös ISBAR menetelmän käyttämistä raportoinnissa. Opinnäytetyön toteutuksessa huomioitiin kerätty teoriatieto sekä Janakkalan sairaalan henkilökunnan toiveet sekä palaute kehitetystä raportin vastaanottolomakkeesta. Niiden avulla raportin vastaanottolomakkeesta muokattiin paras mahdollinen versio palvelemaan Janakkalan sairaalan vuodeosaston henkilökuntaa potilassiirtotilanteissa. Tulevaisuudessa olisi hyvä kiinnittää enemmän huomioita raportoinnin merkitykseen siirtotilanteissa, jotta potilasturvallisuus säilyy sekä vältettäisiin hoitovirheitä. Hyvinvointialueet voisivat yhtenäistää siirtotilanteiden raportointimalleja.